זקוקים למיטה סיעודית בביתכם?

הנה מה שאתם צריכים לדעת.

עלייה בתוחלת החיים מביאה איתה גם זינוק במספר האנשים שזקוקים לטיפול סיעודי. אז איך מוצאים ומזמינים את המיטה הסיעודית שמתאימה להם? הנה כל הטיפים החשובים

תחזית צמיחת האוכלוסייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קובעת שמשקלה של אוכלוסיית הקשישים בני 80 ומעלה צפויה לגדול ל-5% בתוך כלל האוכלוסייה (לעומת 3% כיום), בעוד כ-30 שנה בלבד מהיום.

כמו כן, נתוני משרד הבריאות מראים שתוחלת החיים בארץ עלתה בשנתיים בתוך 5 שנים ושבתוך 25 שנה מספר הקשישים יכפיל את עצמו. אם מוסיפים לזה כ-720 אלף מוגבלויות שחיים כיום בישראל, מבינים מדוע הנושא הסיעודי צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות.

אך האמת היא שלא חייבים להגיע עד למשרדי הממשלה על מנת להבין את החשיבות והמשמעות של טיפול סיעודי. כמעט לכל אחד מאיתנו יש מכר או בן משפחה שצריך טיפול מן הסוג הזה: החל מאנשים מבוגרים שנחשבים למטופלים סיעודיים, דרך אנשים צעירים שעברו תאונות דרכים ועד עובדים שסובלים מההשלכות של תאונות עבודה.

מנגד, החדשות הטובות הן שאפשר להקל על איכות החיים של אותם סיעודיים, כמו למשל באמצעות מיטה סיעודית. אז איך בוחרים אותה? הנה למשל כמה דברים שחשוב לשים עליהם דגש:

  1. שינויי זוויות

היתרון של מיטה סיעודית בהזמנה אישית היא שאפשר להתאים אותה למצב הרפואי של המטופל. בעוד האלטרנטיבה היא להסתפק במיטה סטנדרטית שמתאימה לקהל הרחב, מיטה בהזמנה אישית כוללת מנגנון ייעודי לשינויי זוויות ומניעת החמרה במצב הרפואי.

הנושא של שינויי זוויות חשוב כי הוא מאפשר למטופל הסיעודי לשמור על גמישות בתנוחה. נקודת ההנחה העיקרית היא שלאורך הטיפול הסיעודי סובלים גברים ונשים צעירים ומבוגרים כאחד מקשיי ניידות, לכן המנגנון לשינוי זוויות שקיים בתוך המיטה מונע נזקים בלתי הפיכים.

  1. ישיבה מול שכיבה

כדאי לבדוק האם ניתן להביא את המיטה למצב של ישיבה ובמה זה כרוך. הנושא הזה רלוונטי בעיקר למטופלים שנמצאים במצב סיעודי קבוע, כמו גם לאלה שצופים תהליך התאוששות ארוך של כמה חודשים לפחות. לאורך התקופה הזו, המעבר מישיבה לשכיבה קריטי לאיכות החיים של המטופל וליכולת שלו לבצע פעולות יום יומיות.

במיטה בהזמנה אישית אפשר לדאוג למנגנון שמעביר את המטופל ממצב שכיבה לישיבה בלחיצת כפתור אוטומטית. לחלופין, יש דגמים שבהם המעבר דורש עזרה ממטפל סיעודי או בן משפחה שנמצא ליד המיטה. עם זאת, מיטה עם מפרט טכני שכולל מנגנון מעבר משכיבה לישיבה לא בהכרח תהיה יקרה יותר לעומת מיטה שאין בה את האפשרות הזו.

  1. מניעת פצעי לחץ

מי שזקוק למיטה סיעודית בבית, בבתי חולים, במוסדות דיור מוגן או במחלקות אשפוז נחשף לסכנה של הצטברות פצעי לחץ. פצעים אלו מופיעים באזורים שבהם העצם נושאת הרבה ממשקל הגוף ולכן מועכת את העור, כמו למשל בגב התחתון, בעכוז, בעקב ובגב.

הדרך למנוע פגיעה בשלמות העור או ברקמות הרכות היא לפזר את העומס והלחץ. כאן התפקיד של המיטה הוא לספק תמיכה אורטופדית מלאה, שבמסגרתה הלחץ מתפזר לאזורים שונים בגוף ולא מצטבר במקום אחד בלבד.

  1. נוחות כללית

המיטה צריכה להיות נוחה על מנת שהמטופל הסיעודי יקבל את התנאים הטובים ביותר. הנוחות היא עניין סובייקטיבי ואפשר לבדוק מיטות שונות לפני שמחליטים איזה מהן להזמין.

בסופו של דבר, אם רוצים לבצע מראש הזמנה אישית של מיטה מסוימת, כדאי להתייעץ בנושא עם אנשי מקצוע ובהם רופא גריאטרי ומומחים לסיעוד.

פורסם על ידי