זכויות של חיילים בשירות חובה

זכויות של חיילים בשירות חובה

במדינת ישראל, יש חוקים וזכויות לחיילים וחיילות כאחד. לחלק גדול מהחיילים אין באמת מושג מהם הזכויות שמגיעות להם בפועל, ולפיכך נופלים פעם אחר פעם. אם אתם משרתים בצבא ההגנה לישראל, אתם חייבים לדעת מהם הזכויות שמגיעות לכם בחוק. במאמר זה, נציין מהם הזכויות המדויקים לחיילים בעת מילוי תפקידם בשירות הצבאי.

כל הזכויות נלקחו ומפורטים באתר "כל זכות". בואו נתחיל!

זכויות בגין טיפולים רפואיים

הצבא בישראל הוא עסק לכל דבר, הוא מעוניין ברווחת החיילים, ויחד עם זאת מעוניין לחסוך כמה שיותר משאבים. אי ידיעה של הזכויות שלכם עשויות להטיב לצה"ל. ויחד אם זאת, במקרים מסוימים צה"ל ידווח על החוקים בעצמו. כך או כך, אתם חייבים לדעת אותם. ישנם המון זכויות רבות לחייל במילוי תפקידו בגין טיפולים רפואיים, הנה חלק מהם:

  1. הצבא חייב לפנות חייל שפגוע, חבול, או במצב אנוש באמצעות אמבולנס.
  2. לכל חייל חייב להיות ביטוח בריאות כללי אשר מכסה בעיות רפואיות.
  3. פטור חנייה בבתי החולים בישראל – הן לחייל, לחבריו, למשפחתו, ולרכבים צבאיים נוספים.
  4. בשירות חובה, החייל רשאי לבקש מהצבא משקפי ראייה ללא תוספת תשלום.
  5. בכל בעיה רגשית או מנטלית, הצבא כמעט חייב לכסות את עלויות הטיפולים הפסיכולוגיים.

אלה הם חמשת הזכויות שצבא ההגנה לישראל חייב לעמוד בהם, במיוחד כאשר החייל נמצא במצב שהוא זקוק לזה. הצבא הישראלי מכסה גם עלויות נוספות כמו – תרופות, דמי טיפולים, ועוד.

זכויות בגין תשלומים והטבות כלליות

לכל חייל שמשרת את המדינה חייבים להיות תנאים מתאימים – הן מבחינה כלכלית, והן מבחינה בריאותית. מלבד זאת, חייל חייב להיות מודע לזכויות ולתהליכים שיש לעבור בדרך. האם אתם כחיילים יודעים מהם הזכויות שלכם מבחינת קבלת תשלומים והטבות כלליות וכלכליות? במידה ולא, הנה כמה מהם:

  1. סיוע כלכלי – מדינת ישראל המצוינת מאפשרת לחיילים רגילים וחיילים בודדים סיוע כלכלי רחב. לחיילים בודדים ולחיילים שמשרתים את שירות הביטחון מגיע זכויות לבקשת תשלומי משפחה (תשמ"ש) עבור ההורים, בת הזוג, והמשפחה הקרובה. בנוסף, חייל שמשרת במסלול חובה, רשאי לבקש מהביטוח הלאומי דמי תשלום חודשיים כל עוד הוא לא עובד.
  2. הנחות ופטורים – לחיילים המסייעים למדינה בכל נשמתם, מגיעים שלל זכויות. לחייל שמשרת רחוק מהבית במסלול חובה מגיעים ההטבות, ההנחות, והפטורים בחוק. חלקם מעניקים לחייל פטור מתשלומי חשמל ומים, ארנונה, הנחות באגרות השונות של המדינה, ועוד.

המדינה בהחלט מעניקה שלל הטבות לחיילים בודדים, לחיילים שמשרתים במסלול החובה, ולחיילים שעושים קבע בצבא, ובמיוחד לכאלה שמעוניינים לתרום וללמוד בצבא. כמו כן, המדינה מסייעת גם בזכויות של חיילים בטירונות. מדינת ישראל מאפשרת לחייל להתקדם בתחום המקצוע שהוא בוחר, ומאפשרת לו להישען על המדינה מבחינה כלכלית, בריאותית, ופסיכולוגית. במילים אחרות, כאשר אתם משרתים במדינת ישראל אתם מכוסים מבחינה משפטית, כלכלית, ומקבלים שלל הנחות והטבות – כי המדינה יודעת לפנק שהיא רוצה.

איפה אני יכול לבדוק את הזכויות שלי

לכל חייל יש את הזכות לבדוק את הזכויות שלו ע"י פניה למפקד היחידה לשם הכוונה מקצועית. בנוסף, לרשותו של החייל שלל דרכים לבדיקת זכאותו וזכויות בדרכים הדיגיטליים. תוכלו לבדוק זאת באתר צה"ל, באתר של היחידות, ובאתר כל זכות. שלושת האתרים האלה מאפשרים בדיקה מקיפה של שלל זכויות, ומנתבים אתכם למקומות הנכונים באמצעות לינקים. בדיקת זכאות ובדיקת הזכויות לחייל כרוכות במילוי טפסים והבנה בנוסח המשפטי.

המאמר נכתב על ידי צוות MyArmy שעוסקים בהכנה לגיוס ולצו הראשון.

פורסם על ידי