זומנת לחקירה? – זה מה שמצפה לך

זומנת לחקירה? – זה מה שמצפה לך

כל מי שזומן לחקירה פלילית במשטרה,  לבטח חש מתח. ישנן הרבה השלכות לגבי ההליך הפלילי וכן להרשעה. החקירה הפלילית טומנת המון מתח עצום וחוסר וודאות לגבי הנחקר. יש להבדיל בין חקירה פלילית לבין כתב אישום, כאשר הנאשם מודע לכך כי הוא עומד למשפט בשל אישומים כאלה ואחרים. החקירה הפלילית, עשויה להתפתח לכל מיני כיווני חקירה שאין לחשוד כל שליטה עליהם ולכן, יש להיעזר עם עו"ד פלילי וזאת במיוחד, אם כלפי הנאשם או החשוד, נערכת חקירה אשר נמשכת תקופה ארוכה וכרוכה וכן מדובר בגבייה של עדויות רבות ואיסוף ראיות. למעשה, אחת מפעולות החקירה הבסיסית שחוקרי משטרה מבצעים הינה נטילת אמצעי זיהוי כגון: טביעות אצבע, דגימת דנ"א ועוד. כל אותם אמצעי זיהוי, נשמרים במשטרה ומשמשים אותה בעת חקירה פלילית.

המטרה של שמירת מאגר הזיהוי, משמשת את המשטרה בחשיפה של עבריינים ולפתור חקירות מורכבות, לדוגמא, מציאת פרופיל בזירת פשע שתתאים לזהות מסוימת. על מנת שביהמ"ש יורה על המשך מעצר של חשוד, חייבים להתקיים התנאים הבאים: התנאי הראשון  קיום של תשתית ראייתית שהחשוד אכן ביצע עבירה פלילית כאשר בגינה הוא נעצר. התנאי השני הוא, קיום   של יסוד סביר לחשוש כי החשוד עשוי לשבש הליכי חקירה כאשר ינסה לפגוע בעדים, או חשש כי החשוד יפגע בשלום הציבור. עוד תנאי שהוא נספח לתנאים הקודמים הינו קיום פול תחקיה ע"י המשטרה כאשר חקירה זו, אינה יכולה להתבצע, כי אם רק אם החשוד נמצא במעצר.

זכויות החשוד בחקירה הפלילית

ישנם חשודים רבים, שאינם מודעים לזכויותיהם כאשר נערכת נגדם חקירה פלילית. חוסר מודעות לזכויות, יכולה להוביל לטעות שקשה יהיה לתקן ולכן, לפני שמתחילים בחקירה הפלילית על החשוד לזמן עו"ד פלילי על מנת שיכין אותו היטב לקראת החקירה. כאשר מדובר בחקירה  תחת אזהרה, על המשטרה ליידע את החשוד באיזה נושא מתנהל החקירה נגדו וכן,על המשטרה אף ליידע את החשוד כי הוא זכאי לקבל ייעוץ משפטי. המשטרה חייבת להתנהג בכבוד לחשוד ואסור  לה לנהוג באלימות כלפי החשוד, להפעיל עליו לחץ בלתי הוגן.

מניעת פגישה עם עו"ד פלילי, מניעת מידע על זכויותיו, תגרום לביטול כתב האישום הפלילי ואת זה פסק ביהמ"ש העליון. יש לדעת, כי החקירה הפלילית הינה השלב הראשון בהליך פלילי והשלב הבא הינו המשפט הפלילי. למעשה שני ההליכים משלימים ותלויים זה בזה, היות וללא ביצוע חקירה פלילית יעילה, לא ניתן יהיה להגיש כתב אישום ולנהל משפט פלילי. מצד שני, חקירה פלילית יעילה, עשויה אף לזיכוי או אפילו לגרום לביטול של ההליך הפלילי.

מהו שחרור בערבות?

עוה"ד של נאשם, יבקש מעצר בית אך ביהמ"ש יבחן את פרטי התיק באופן קפדני ויקבל את ההחלטה הסופית, אם להתיר את שחרורו של העצור למעצר בית וזאת תחת תנאים מגבילים. יש לציין כי שחרור בערבות אינו מתייחס לתשלום הערבות הכספית בלבד, כי אם לקיום של כמה תנאים. ישנם תנאים נוספים שיחליט בית המשפט כגון,על הנאשם להגיע למשטרה לצורך פיקוח שוטף, איסור כניסה לערים או יציאה מהן, איסור יציאה מן הארץ ועוד.

צילום: pixabay

פורסם על ידי