התחדשות עירונית- מהי ומה היא כוללת

התחדשות עירונית- מהי ומה היא כוללת

התחדשות עירונית היא שם כולל למכלול של תהליכים ומהלכים אשר ייעודם לשפר את פני העיר, להנגיש אותה, להפוך אותה ידידותית ויעילה יותר לציבור האנשים שמתגוררים במקום, כמו גם למען הציבור הכללי שנמצא במקום.

התחדשות עירונית כולל פינוי וטיפוח אזורים ציבוריים שכוללים פינות ישיבה והצללה, גני ילדים ומתקני שעשועים, אזורים לפעילות גופנית ומתקני כושר ושבילים לריצה ולרכיבה על אופניים. כל אלה מייצרים רמת חיים גבוהה יותר, קו נוף אסתטי יותר ופונקציונאליות משמעותית יותר שכן לרוב משלבים גם ריאות ירוקות ומרכזים מסחריים בסביבה.

לשמור על האותנטיות וליהנות מהנוחות

דווקא במקרים פינוי בינוי בירושלים מדובר על תהליך שלוקח זמן משום שהשינוי הוא מורכב. הצורך לשמוע על הרוח המקומית ולשלב אותה עם קדמה וחידוש היא משימה מורכבת לא רק ביישום והביצוע אלא בתכנון וההסכמה אליו. אנשים נצמדים למוכר והידוע ולעשות שינוי זה קשה. קשה מהרבה מאד בחינות אבל ובעיקר מהבחינה הרגשית. השינוי מפגיש עם המוכר והלא ידוע וזה מעורר פחד וחשש. גם אם המוכר והידוע הוא כבר לא מספיק טוב וכבר לא משרת אותנו, לפחות אותו אנחנו מכירים, והחדש הוא לא צפוי. צריך להסתגל אליו, ללמוד אותו, כך גם עם התחדשות עירונית ובפרט בתהליכים שדורשים הסכמה.

פרויקט פינוי בינוי הוא פרויקט בעל יעוד משמעותי מבחינת היבטים רבים, ומטרתו היא לאפשר רווח ושדרוג לכולם. בראש ובראשונה לדיירים שזוכים לקבל דירה חדשה, לרוב גדולה יותר ובעיקר בטיחותית יותר, אבל הם לא היחידים שנהנים גם מעלייה בשווי הנכס שלהם. כל הסביבה נהנית ואילו במקרים רבים, לא בכולם, נדרשת הסכמה של בעלי הנכסים והקרקע על מנת להוציא לפעול את השינוי המתבקש.

איך להגיע לכדי הסכמה?

על מנת להגיע להסכמת הדיירים, מה שנדרש יותר במקרים של תמ"א 38 או פינוי בינוי בירושלים בפרט ופחות בתהליכים של התחדשות עירונית בכל אשר נוגע למרחבים הציבוריים, יש להבין את מורכבות הסוגיה.

תמ"א 38 היא תכנית לאומית ומקומית שמעודדת חיזוק תשתיות ומכורח התכנית מוענקות זכויות מסוימות שמטרתן לעודד את מימוש התכנית בהיקף כמה שיותר גבוה. התחדשות עירונית עומדת בבסיסה של תכנית התמ"א 38 ומהווה מטרה בפני עצמה, חשובה לא פחות מחיזוק התשתית ופרויקטים של התחדשות עירונית, כאשר במקרים רבים התחדשות עירונית תלויה באופן ישיר וחד צדדי בהסכמת בעלי הנכסים לבצע שינוי במבנה שלהם.

כאשר מדובר על פרויקטים פרטיים ישנן דרכים שונות לאפשר את תנועת התהליך בצורה יעילה וחלקה יותר והדרך הכי טובה לעשות את זה היא באמצעות חברה חיצונית שתספק את השירות של לנהל משא ומתן הן מול הדיירים ובעלי הנכסים והקרקע והן מול הקבלן המבצע והיזם שמוציא אל הפועל את התוכנית המבורכת הזאת הלכה למעשה תוך הזמן הקצר ביותר.

צילום: freepik

פורסם על ידי