המדריך לביצוע טעינה לרכב פלאג אין

המדריך לביצוע טעינה לרכב פלאג אין

רכב חשמלי, המכונה גם רכב פלאג אין, הוא הבשורה הגדולה של עולם התחבורה לשנים הקרובות. בכל העולם, וגם בישראל, ישנה מגמה של עלייה בהיקף השימוש במכוניות חשמליות. זאת במקביל לכך שיותר ויותר יצרניות רכב מוציאות דגמים חשמליים חדשים. יצרניות מכוניות גם במזרח וגם במערב מודעות לפופולריות העולה של מכוניות חשמליות, ובעקבות זאת בוחרות להצטרפות לשוק הצומח הזה.

המכונית החשמלית מונעת על ידי מנוע חשמלי, בניגוד למכוניות הסטנדרטיות עם מנוע בעירה – שזקוקות לבנזין כדי לנסוע. המכוניות החשמליות שקטות יותר, טובות יותר לסביבה וניתן להטעין אותן באמצעים מגוונים – ולא רק בתחנת דלק.

אחד מהיתרונות של נהיגה ברכב חשמלי הוא שההאצה נעשית באופן מיידי עם הלחיצה על דוושת הגז (למעשה, החשמל) וכך ניתן להאיץ במהירות רבה ביותר. יתרון זה מצטרף ליתרונות הנוספים (חיסכון כספי, למשל).

הטעינה במרחב הציבורי מתבצעת בעמדות טעינה לרכב פלאג אין ברחבי הארץ. יש לציין כי כיום הפרישה שלהן עדיין איננה מספקת. על מנת שמגמת הצמיחה של שוק המכוניות החשמליות בישראל, יש להגדיל באופן משמעותי את מספר עמדות ההטענה במקומות ציבוריים. חברות גדולות בתחום זה אכן משקיעות בכך תקציבים ומשאבים, ומספר עמדות ההטענה צפוי לגדול מאוד בשנים הקרובות.

כמה זמן לוקחת ההטענה?

ההטענה של רכב חשמלי כיום היא לא מאוד מהירה. בממוצע, לוקח כארבע שעות בערך להטעין באופן מלא את הסוללות של רכבי הפלאג אין בשוק. ישנם שני סוגים עיקריים של הטענה – הטענה רגילה והטענה מהירה. ההטענה המהירה לא תמיד אפשרית בכל סוגי המכוניות או בכל סוגי עמדות ההטענה. אך כאשר היא אפשרית – ניתן בעזרתה בתוך פחות משעה להטעין את הסוללות לרמה של 70% – 80%. צורת ההטענה הזו מתאימה למצבים בהם יש צורך להטעין את המכונית ולנסוע למרחקים קצרים או בינוניים, עד להגעה לזמן ומקום בו ניתן לטעון הטענה מלאה.

הטעינה הרגילה לוקחת, כאמור, מספר שעות, והיא יכולה להתבצע בכל עמדה שיש בה ערכת הטענה מתאימה. על מנת להטעין את הרכב יש צורך בציוד המתאים, שאותו ניתן לרכוש עם המכונית או בחנויות ייעודיות.

איפה ניתן להטעין רכב פלאג אין?

נהגים שרוכשים רכב פלאג אין מצטיידים גם בדרך כלל בערכת הטענה ביתית. את הערכה ניתן להציב בגראז' או במקום קבוע בו המכונית נמצאת בסופו של כל יום. מדובר בערכה שעולה כמה אלפי שקלים, אך היא משפרת מאוד את איכות החיים של מי שמשתמש ברכב. באמצעות עמדת ההטענה הביתית ניתן לוודא שהרכב נטען מדי לילה, וכך יהיה ניתן לנסוע בו באופן חופשי ביום שלמחרת, גם למרחקים גדולים.

אפשרות ההטענה הביתית גורמת לכך שהנהגים כבר לא צריכים לתור אחר תחנת דלק, חוויה אותה כל נהג מכיר ולא תמיד אוהב. כאשר ההטענה מתבצעת באופן קבוע מדי לילה – ישנו חיסכון משמעותי בזמן ובכסף לאורך זמן.

מה לגבי הטענה במרחב הציבורי?

בישראל פרושות עמדות הטענה במקומות שונים, שבהן ניתן לטעון את רכב הפלאג אין שלכם. למרבה הצער, לא קיימות מספיק עמדות כאלה והדבר דורש שיפור. ההערכות בעולם התחבורה הן שברגע שתהיינה יותר מכוניות חשמליות פעילות בארץ – תוצבנה עמדות הטענה ציבוריות רבות יותר. לדבר תהיה גם השפעה הפוכה – ככל שתהיינה יותר עמדות, נהגים רבים יותר יבחרו לרכוש מכונית חשמלית.

מכיוון שהרכב החשמלי צפוי להיות נפוץ בהרבה בשנים הקרובות, ומאחר שחברות גדולות מעורבות בפרויקט הצבת עמדות הטענה במרחב הציבורי – סביר להניח שתוך זמן לא רב ניתן יהיה להטעין מכוניות חשמליות במקומות רבים ברחבי הארץ.

צילום: FREEPIK

פורסם על ידי