המדריך לבחירת תכשיטים לכלת החינה

המדריך לבחירת תכשיטים לכלת החינה

טקס חינה הוא מנהג עתיק יומין בקרב עמים שונים בצפון אפריקה, במזרח התיכון ואפילו בהודו. יהודי עדות המזרח אימצו את הטקס העתיק כחלק ממסורתם ותרבותם, משמעות הטקס המרשים והייחודי הוא ברכה לבני הזוג בשפע, בפוריות ובהצלחה בחיי הנישואין. כיום נהוג לערוך את הטקס כשבוע לפני החופה, במקור חלק מעדות המזרח קיימו את הטקס המפואר יום לפני החתונה.

במהלך הטקס, הנערך בהשתתפות החתן והכלה, בני משפחתם וחברים קרובים, לובשים בגדים מסורתיים והמשתתפים מתכבדים בעוגיות מתוקות ובשלל דברי מתיקה. בעדות רבות נהוג ללבוש בגדים מסורתיים המשובצים בזהב יוקרתי. הכלה לובשת שמלה מסורתית בצבע לבן או ססגוני, על פי העדה אליה משתייכים, ובני המשפחה נושאים מגשי כיבוד, נרות, מתנות יקרות ערך וקערות מעוצבות עם עיסת חינה.

במהלך הטקס נהוג להעניק תכשיטים לכלה, בעיקר מזהב, גם החתן זוכה לתכשיטים מהורי הכלה. מקובל להעניק תכשיטי זהב מאחר והמתכת היקרה מהווה סמל לברכה ולחיי שפע.

טקס הענקת תכשיטי זהב

אחד מרגעי השיא של טקס החינה הוא מעמד הענקת תכשיטים לכלה ולחתן. הורי החתן מרעיפים תכשיטים יוקרתיים לבחירת הלב של בנם, לרבות שרשרת זהב, צמיד יהלומים, טבעות וכדומה. החתן מקבל מהורי הכלה תכשיטים כמו שעון יוקרתי מזהב, שרשראות זהב ועוד.

ישנה משמעות לתכשיטים בטקס החינה, בעדה התימנית כלת השמחה עונדת תכשיטים רבים ולרוב גם כבדים. יופיים של התכשיטים מסמל את היופי של חיי הנישואין, בעוד ריבוי התכשיטים מסמל את ריבוי המצוות שעל הכלה לקיים, ומשקלם מסמל את עול המצוות.

בחינה מרוקאית הנשים לובשות בגדים מסורתיים מבדים מבריקים ויוקרתיים, עם עיטורים מרהיבים ורקמות זהב. הן עונדות תכשיטים רבים בעיקר מזהב, ועל ראשיהן כתרים תואמים, או סרטי שיער יפים. הגברים לובשים כפתן מרוקאי ולראשם תרבוש בצבע ארגמן. לאחר מריחת החינה על כפות הידיים של החתן והכלה, בני הזוג יושבים בכיסאות מלכותיים, והאורחים מברכים אותם, משמחים אותם, רוקדים, שרים ומעניקים מתנות יקרות ערך כמו תכשיטי זהב.

כיצד לבחור תכשיטים לכלה השמחה בטקס חינה?

בחירת תכשיטים לכלת השמחה בטקס חינה אינה דבר של מה בכך, יש להתחשב בכללי המסורת הנהוגים בעדה. חשוב לזכור כי מטרת הטקס היא כפולה, גם לשמר את המסורת ולהעבירה מדור לדור, וגם לשמח את החתן והכלה ולברך אותם. לכן, ניתן לרכוש סט תכשיטי זהב לכלה, שרשראות מרשימות, צמידים, טבעות, עגילים או תכשיטים בהזמנה אישית.

נהוג להתאים נזר לראש מזהב לבגדים שהכלה מתכננת ללבוש בטקס, ולבחור תכשיטים מעוצבים מזהב, חלקם בשיבוץ יהלומים ואבני חן.

בין התכשיטים הפופולריים לכלה בחינה ניתן למצוא:

  • צמיד עלים מזהב
  • צמידי זהב עגולים
  • עגילים ארוכים תלויים מזהב עם סברובסקי או בשיבוץ אבני חן
  • כתר פנינים ופרחי זהב עדינים ויפים
  • צמידי זרוע מזהב וכסף
  • טבעות זהב משובצות באבני חן או יהלומים
  • נזר זהב יוקרתי
  • שרשרת פרח זהב בשיבוץ יהלומים ואבני חן יוקרתיות
  • שרשרת זהב ויהלומים

יש מגוון אפשרויות לכן כדאי להשקיע בבחירת התכשיטים זמן ומחשבה. מומלץ לרכוש תכשיטים בהזמנה אישית על מנת לכבד את החתן והכלה ולהעניק להם מתנה יוקרתית על מנת שיזכו לחיי שפע ולברכה בחיי הנישואין.

טקס הזהב במהלך החינה

כאמור, אחד הרגעים החשובים ביותר בטקס החינה נקרא טקס הזהב, זו מסורת חשובה ומרשימה, מטרתה להעניק לחתן ולכלה מתנות יקרות ערך. בטקס הזהב נהוג להרעיף מתנות יוקרתיות כמו תכשיטי זהב בשלל עיצובים, ובהתאמה לכללי הטקס. בעבר טקס החינה שימש להכרות בין המשפחות ולמעמד הצעת אירוסין. כיום, הטקסים נערכים מעט אחרת, נדיר שאם הכלה תבשל עבור כל האורחים, ולרוב עורכים את החינה כשבוע לפני החתונה.

כדאי לדעת כי במהלך הטקס החתן והכלה נוהגים להחליף מספר תלבושות מסורתיות, לכן מומלץ להתאים מראש תכשיטים התואמים לבגדים. לכן, נהוג שהורי החתן והכלה רוכשים תכשיטים בעבודת יד ובהזמנת אישית.

חשוב לזכור כי הזהב מסמל שפע, הצלחה, עושר ואושר, יש לתכשיטים משמעות גם לעול המצוות שהכלה עומדת לקחת על עצמה, לכן מקובל לרכוש תכשיטים אותנטיים מזהב לבן או צהוב. מומלץ לרכוש לקראת הטקס תכשיטים מזהב יוקרתי, טהור ואיכותי, וכמובן כדאי לבחור תכשיטים מעוצבים עם או ללא שיבוץ יהלומים ואבני חן, בהתאם למגבלות התקציב ולטעם האישי של הכלה.

תמונה: pixabay

פורסם על ידי