היזם מאחר במסירת הדירה? מה קובע החוק ומה אפשר לעשות

היזם מאחר במסירת הדירה? מה קובע החוק ומה אפשר לעשות

חוק המכר מגן על רוכשי דירות שמסירתם מתעכבת ומזכה אותם בפיצוי, ללא הוכחת נזק. מומלץ לקבוע את גובה הפיצוי עם היזם במועד החתימה על ההסכם, בכדי למנוע מחלוקות בהמשך. בנוסף לפיצוי, בעלי הדירה זכאים להגיש תביעה על נזקים שנגרמו להם

העסקה הגדולה ביותר

באופן פרדוקסלי, התייקרות מחירי הדירות רק האיצו את החיפוש אחר דירות לרכישה בקרב ישראלים רבים. עסקה שכזאת היא הגדולה ביותר בחייהם עבור רוב רוכשי הדירות המעוניינים להיכנס אליה או להשכיר אותה בהקדם האפשרי בגלל ההוצאות הנלוות והמשכנתא שעליהם להחזיר. אך לעיתים רוכשי הדירה מקבלים הודעה על איחור במסירת דירה חדשה מקבלן. מצב שכזה מציב את בעלי הדירה בתסבוכת כלכלית ולוגיסטית. בנוסף לתשלומי המשכנתא הם עשויים להידרש לשלם שכר דירה או שיאלצו לעכב את פינוי הדירה שמכרו לצורך מימון החדשה. זאת אחת הסיבות מדוע חובה להיעזר בשרותיו של עורך דין לרכישת דירה.

חוק המכר

על פי חוק המכר לרוכשי דירות מגיע פיצוי עקב איחור במסירת דירה החל מהיום ה-61 לאיחור. מנקודה זאת מחויב הקבלן לממן פיצוי של דמי שכר דירה דומה לזאת שעדיין לא נמסרה. כוונת המחוקק הייתה להרתיע קבלנים מאיחורים כרוניים ולכן החוק מאזן בין תקופת עיכוב של חודשיים שיכולה להיות תוצאה של התרחשויות ובעיות שאינם בשליטת הקבלן, לבין איחור גדול יותר. לכן, החל מהיום ה-61 לאיחור במסירת הדירה, היזם יהיה מחויב לפצות רטרואקטיבית על החודשיים של אי המסירה. החוק אינו מאפשר ליזם לעכב את מסירת הפיצויים והוא מחויב להעביר אותם בתום כל חודש. במצבים שכאלה, עורך דין מקרקעין יסייע לבעלי הדירות להגיע להחלטה הנכונה. האופציה הראשונה היא לדרוש את הפיצוי מהיזם והשנייה היא לקזז חוב זה מהתשלום האחרון שהרוכש אמור לשלם לו.

כיום, חוק המכר מגן על רוכשי דירות שמסירתם מתעכבת ומזכה אותם בפיצוי, ללא הוכחת נזק. מומלץ לקבוע את גובה הפיצוי מול היזם במעמד החתימה. החוק קובע שאם היזם לא מספק בזמן, אזי עליו לשלם סכום מסוים עבור כל יום באיחור. ניתן לעשות זאת בשתי דרכים: או באמצעות מתן דירה חלופית או באמצעות תשלום כסף לקונה.

עוד קובע חוק המכר, כי אם יהיו נזקים כתוצאה מאיחור במסירה, אזי הם יפוצו לפי ערכם. החוק גם אומר שאם אין נזקים והקונה מעוניין לבטל את החוזה שלו, עליו להביא ראיות לכך על מנת שייחשב תקף.

מקום למחלוקת

החוק אינו מגדיר את גודל הפיצוי אלא מתייחס לדמי שכירות של דירה דומה בגודלה במיקום זה, בתוספת של 50 אחוזים לכל שמונת החודשים הראשונים. החל מהחודש התשיעי התוספת יורדת ל-25 אחוזים. לאור העובדה שהמחוקק  לא יכול היה לקבוע את גודל הפיצוי, עלולה להתעורר מחלוקת בין היזם לרוכשי הדירה באשר לגובה דמי השכירות. לכן, אחת ההמלצות של עורך דין לרכישת דירה, במצבים אלה, היא להגדיר מלכתחילה את גודל הפיצוי, בהתאם לחוק. כלומר, סכום הפיצוי יופיע בחוזה הרכישה מול היזם. החוק מגן על רוכשי דירה במקרה וחתמו על סכום פיצוי הנמוך משכר הדירה של דירה דומה.

פיצוי על נזקים

החוק מחייב את היזם לשלם פיצוי על איחור ללא הוכחת נזק. פירוש הדבר הוא שניתן לתבוע את היזם גם על נזקים שנגרמו בעקבות האיחור במסירת הדירה. יש לציין כי אסור ליזם לקבוע בחוזה כי לא ניתן לתבוע אותו על נזקים, מעבר לתשלומים שהוא מחויב להעביר על עיכוב במסירה.

שורה תחתונה

אם היזם מאחר במסירת הדירה, זה יכול להוביל להרבה בעיות עבור הקונה. ייתכן שהרוכש לא יוכל לעבור לביתו החדש בזמן וייתכן שהוא גם יצטרך לשלם שכר דירה עבור הדירה בה הם מתגוררים כעת.

אם אתם נתקלים בבעיה כזו עם יזם, עליכם להזמין עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין. הם יעזרו לך בניסוח כל מסמך משפטי שאתה צריך ויסייעו במשא ומתן עם היזם.

עורך דין מקרקעין יסייע לכם לקבל תשובות לשאלותיכם ויעניק ייעוץ משפטי כאשר אתם מתמודדים עם איחור במסירת דירה מקבלן.

פורסם על ידי