החלפת ברך באזור המרכז

החלפת ברך באזור המרכז

החלפת ברך היא הליך כירורגי שמפחית את הכאב ומשפר את איכות החיים של מטופלים שסובלים מדלקת מפרקים חמורה בברכיים.

בדרך כלל, מטופלים עוברים ניתוח זה לאחר שטיפולים שאינם ניתוחיים לא הצליחו לספק הקלה בתסמינים של מפרקים. טיפולים שאינם פולשניים כוללים שינוי פעילות, תרופות אנטי דלקתיות, וזריקות למפרק הברך.

החלפת ברך מלאה

החלפת ברך מלאה כוללת אשפוז של שלושה עד חמישה ימים, ותקופת החלמה, במהלכה המטופל הולך עם הליכון או מקל, שנמשכת בדרך כלל בין חודש לשלושה חודשים. הרוב הגדול של המטופלים מדווחים על הקלה משמעותית או מלאה בתסמיני המפרקים שלהם לאחר החלמה מהניתוח.

החלפת ברך חלקית

ניתוחי החלפות ברכיים חלקיות קיימים כבר עשרות שנים ומציעים תוצאות קליניות מצוינות, בדיוק כמו החלפות ברכיים מלאות. קיימות היום טכניקות פחות פולשניות להחדרת שתלים קטנים, אבל רק מיעוט מהמטופלים נמצאים כמועמדים מתאימים להליך זה.

מטופלים בגיל המתאים, ובוודאי מבוגרים מגיל ארבעים ומעלה, שסובלים מדלקת מפרקים ניוונית מוגבלת לתא אחד של הברך, עשויים להימצא כמועמדים מתאימים לטכניקה כירורגית חדשה להחלפת ברך חלקית פולשנית מינימלית.

קבלת החלטה על ניתוח מיני פולשני

הליך זה מתבצע כבר למעלה מעשרים שנים והמוניטין של השימוש במכשירים המשמשים להליכים אלו הוא מצוין. הגישה הכירורגית כוללת ביצוע חתך קטן בהרבה בהשוואה להליך החלפת ברך מלאה, להפחתה משמעותית של רמת הכאב לאחר הניתוח, וקיצור תקופת השיקום.

ההחלטה אם הליך זה מתאים למטופל ספציפי ניתנת לביצוע רק עם מנתח מיומן שמנוסה בכל הטכניקות של החלפות ברכיים. הליך זעיר פולשני אינו מתאים לכל אחד. רק דפוסים מסוימים של דלקת מפרקים בברך מטופלים כראוי במכשירים המשמשים לביצוע הניתוח בגישה הקטנה יותר.

יתרונות הניתוח

בביצוע החלפת ברך מלאה או חלקית, המטרות והיתרונות האפשריים זהים: הקלה בכאב ושיקום התפקוד. הרוב הגדול מכלל המטופלים בהחלפת מפרק ברך חווים הקלה משמעותית או מלאה בכאב לאחר החלמה מההליך. ברוב המקרים, התוצאות כוללות הליכה נטולת צליעה, ללא צורך במקל.

במקרים רבים, גם הנוקשות מדלקת פרקים מוקלת לאחר הניתוח, והמרחק שניתן ללכת משתפר גם הוא בזכות הירידה בכאב ובנוקשות. ההנאה מפעילויות פנאי כמו כדורגל, ריקודים, טיולים ושחיה, משתפרת כמעט תמיד לאחר הניתוח.

למי מתאים ניתוח החלפת מפרק ברך?

אנשים רבים שסובלים מבעיות מפרקים, מנסים התערבויות שאינן ניתוחיות לפני שהם בוחרים ניתוח החלפת מפרק ברך מכל סוג שהוא. לפני הניתוח, אורתופד יציע תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות, או משככי כאבים במרשם או ללא מרשם, והזרקות או תרגילים לברך.

ההחלטה אם לעבור החלפת ברך היא בחירה באיכות חיים. מטופלים נוטים לעבור את ההליך כשהם נמנעים מפעילויות שנהגו להשתתף בהן, בגלל כאבי ברכיים, ומפעילויות בסיסיות בחיי היומיום, כמו הליכה לקניות או בילויים, מעוכבות או נמנעות כתוצאה מכאבי הברכיים. במקרים אלו הגיוני לבחור בניתוח.

 

פורסם על ידי