הבראת חובות במהלך מגפת הקורונה

הבראת חובות במהלך מגפת הקורונה

מגיפת הקורונה וההשפעות הנלוות שיבשו באופן משמעותי עסקים ברחבי ישראל והעולם, ודחפו חברות רווחיות למצוקה פיננסית.

למרות צעדי הסיוע השונים של הממשלה שמטרתם למתן פגיעה כלכלית, עסקים רבים יתקשו לשמור על הנזילות ולהמשיך לספוג הפסדים כספיים משמעותיים.

כמה זמן תימשך המגיפה וההשפעות הכלכליות שלה, הדבר אינו ברור, ועם אי וודאות רבה לפנינו, גביית חובות מקסימלית תהיה בראש סדר העדיפויות של עסקים להבטחת האינטרסים שלהם, אך גם כמקור לתזרים מזומנים נחוץ.

מה על הנושים לעשות?

כלום, מכיוון שהם לא רוצים יחסי ציבור ואזכורים שליליים בעיתונות, נכון?

קל להניח כי פעולות לגביית חובות יגרמו נזק למוניטין העסקי של הנושה, במיוחד במהלך מגיפת הקורונה, כאשר רבים מהחייבים נמצאים תחת לחץ פיננסי משמעותי.

הנושא אמנם רגיש, אך רוב החייבים מוכנים לעבוד באופן קונסטרוקטיבי עם נושיהם בכדי להגיע לפתרונות ידידותיים ולהימנע מפעולות משפטיות כמו הליכי חדלות פירעון ובכללן פירוק חברה.עם זאת, אחרים יבקשו להשיג עזרה כספית רבה ככל האפשר לתשלום חובות מועדפים ולסגירת העסק, ולכן הגיוני לברר את סדר העדיפויות של חייבים לפני שיוחלט על דרך פעולה.

כאשר מעריכים את מצבם הכספי של חייבים קיימים ופוטנציאליים, בדיקות אשראי בסיסיות הכוללות חשבונות שהוגשו בבית החברות יכולות להיות שימושיות, כמו גם הערכות על רקע עבר.

האם לפתוח ולקיים דיאלוג מתמשך עם חייבים?

תקשורת היא המפתח והעבודה המשותפת תעזור לצדדים למצוא פתרונות פוטנציאליים המאפשרים המשכיות עסקית לשני הצדדים בעתיד.

הנושים צריכים לנסות להימנע מלהדאיג חייבים בעת יצירת קשר עמם, מכיוון שהדבר עלול לגרום לקצר בתקשורת. עליהם גם לוודא שיש פרטי קשר עדכניים – כלומר, כתובות דוא"ל ומספרי טלפון שלהם – כדי להבטיח שהמאמצים להעביר מידע אינם משתבשים.
התקשורת תאפשר גם לנושים להעריך אילו חייבים נתקלים באמת במצוקה כלכלית ואלה שפשוט מסרבים לשלם.

מסכים להסדרי תשלום?

אם זה מתאים, נושים יכולים לדאוג להסכים להסדרי תשלום עם חייבים.

יש לפקח על זה מקרוב, מכיוון שהנסיבות עשויות להשתנות וגישה שונה עשויה להועיל יותר לשני הצדדים אם ההסדרים כבר לא משקפים את יכולת החייב לשלם.

לפנות לייעוץ משפטי?

אם יש חשש ליכולתו של החייב להחזיר את חובותיו, קבלת ייעוץ מקצועי מוקדם מעורך דין מומחה לחדלות פירעון מפחיתה את הסיכון להתדיינות יקרה וגוזלת זמן בעתיד.

נושים רבים מהססים להעסיק עורכי דין מכיוון שהם מודאגים מהעלות, אולם מרבית עורכי הדין יציעו ייעוץ ראשוני בחינם, בתוספת הסדרי שכר טרחה בהתאמה אישית שיחסכו בסופו של דבר גם לנושה וגם לחייב זמן וכסף בטווח הארוך.

כאשר סיכון חדלות הפירעון של החייב הוא גבוה ופעולות הגבייה מתעכבות, לא ניתן יהיה להשיב את כל החובות העומדים לרשותו.

בתי המשפט גם נותרים פתוחים לעסקים, למרות המגיפה, ועוסקים בתביעות באופן רגיל.

לבסוף, הצדדים יכולים גם לעשות שימוש בהליך חדלות פירעון, במידת הצורך, כרגיל.

תחזית לגביית חובות עם סיום המגיפה

כולנו תקווה שהמצב הכספי הקשה שנגרם על ידי מגיפת הקורונה יתחיל להשתפר בקרוב כאשר אזרחי ישראל יתחילו לחזור לעבודה, אך בינתיים לדעת אילו אפשרויות מעשיות קיימות ולהפעיל את השיטות הנכונות להשבת חובות בזמן הנכון. חשוב מתמיד.

פורסם על ידי