האתגרים השונים של תכנון מטבחים תעשייתיים

האתגרים השונים של תכנון מטבחים תעשייתיים

כל תכנון מטבח הוא אתגר מורכב, וכשמדובר על מטבח תעשייתי, כלומר כזה שאמור לעבוד בקנה מידה נרחב מאוד ולמטרת מסחריות, המשימה באופן טבעי קשה אף יותר. בפרט חשוב להקדיש תשומת לב מלאה לנושאים הבאים, כך שהמטבח יהיה הטוב ביותר האפשרי.

רישוי עסקים

הדגש הראשון במסגרת תכנון מטבחים תעשייתיים הוא עמידה בכל הכללים העדכניים של תקנות רישוי עסקים. בהקשר זה חשוב לציין כי בחלק מהמקרים העסק שמפעיל מטבח תעשייתי זקוק הן לרישיון עסק (שאותו מנפיקה הרשות המקומית שבשטחה הוא עתיד לפעול) והן לרישיון יצרן (שמונפק ע"י משרד הבריאות). במצב כזה רשימת הדרישות ארוכה במיוחד, ונוגעת לכל פרט ופרט במטבח.

ההמלצה החשובה ביותר היא לבקש מידע מקדמי ממשרד הבריאות לגבי כל הכללים הרלוונטיים לגבי המטבח הספציפי. תכנון מטבח תעשייתי על סמך רשימה מפורטת ומדויקת של דרישות שחובה למלא כדי לפעול באופן חוקי מבטיח קבלת כל הרישיונות הנחוצים ללא עיכובים מיותרים.

יעילות

מטבחים תעשייתיים נבחנים לא רק על סמך עמידה בתקנות הנ"ל אלא גם מבחינת היעילות שבה תתנהל העבודה בהם. על-מנת שאפשר יהיה אכן לעבוד בהם באופן יעיל, תכנון מטבחים תעשייתיים חייב להיות מותאם לנהלי העבודה הצפויים בחלל, סוג העבודה שתתבצע, מספר העובדים, הפעולות שכל אחד מהם מבצע בכל נקודת זמן ועוד.

חלוקה נכונה לאזורים, הקצאה מדויקת של משטחי עבודה לכל מטרה, מעברים מרווחים מספיק על-מנת למנוע תאונות ותקלות, הפרדה בין חומרי גלם לאוכל מוכן, מיקום חכם של כיורים, מקררים ושאר פריטי ציוד הכרחיים הם מרכיבים משמעותיים בכל תוכנית, כשבנוסף חשוב להבטיח זרימה נכונה ונוחה של כל הפעולות במסגרת תהליכי העבודה.

בטיחות

עוד מרכיב שאסור להתפשר עליו במסגרת תכנון מטבחים תעשייתיים הוא הבטיחות. חלק מכללי הבטיחות ההכרחיים כבר מגולמים בתקנות רישוי עסקים ובדרישות של משרד הבריאות לקראת הנפקת רישיון יצרן, אבל בכל מקרה נדרשת תשומת לב רבה לנושא קריטי זה גם מצד בעלי העסק וגורמי המקצוע שעוסקים בתכנון המטבח.

בין השאר חשוב להתקין פתרונות אוורור יעילים וגם מנדפים על-מנת למנוע הצטברות אדים שמכילים חומרים מזיקים, בחלק מהמקרים ייתכן צורך במערכת לאיתור וכיבוי אש ובכל מטבח חובה לוודא שמערכות החשמל והגז הינן איכותיות ועומדות בכל התקנים העדכניים.

תכנון מטבחים תעשייתיים במסגרת תקציב נתונה

דגש רביעי במהלך כל תכנון של מטבח תעשייתי הוא הפן הכלכלי. מעבר לחובת היעילות כך שההתנהלות המטבח תהיה מיטבית ואפשר יהיה לייצר את התוצרת המבוקשת במינימום שעות עבודה ומשאבים נוספים, כדאי שגם הקמת המטבח תהיה זולה ככל האפשר, כמובן מבלי להתפשר על בטיחות, נוחות ועמידה בתקנות רישוי עסקים. האפשרויות הרבות מאוד הקיימות כיום בתחום אבזור המטבח מקנות חופש פעולה נרחב, ואם מפקידים את המלאכה בידי מומחה בעל ניסיון רב בתהליכי תכנון מטבחים תעשייתיים ניתן להבטיח מטבח מושלם גם בתקציבים מוגבלים.

פורסם על ידי