דליפת שתן – לא רק בבני אדם

דליפת שתן – לא רק בבני אדם

כלבים וחתולים עלולים לסבול מדליפת שתן בגלל דלקת או זקנה. במאמר הבא נסביר כיצד מזהים את התופעה אצל בעלי חיים ומה אפשר לעשות

דליפת שתן בלתי רצונית שכיחה אצל בני אדם אך לא רבים זוכרים שהיא קיימת גם אצל בעלי חיים. הסיבה לכך היא שגם אצל בעלי החיים בנויה מערכת השתן משתי כליות, כאשר מכל כליה יוצא צינור. הצינור ("אורטר") אחראי להעביר את השתן מהכליות לשלפוחית השתן, בעוד משלפוחית השתן יוצא צינור נוסף שמעביר את השתן אל מחוץ לגוף. שלפוחית השתן היא סוג של שק שרירי שאוגר בתוכו את השתן עד שחיית המחמד מטילה אותו באופן רצוני, למעט במקרים מסוימים שמוגדרים כבעיה רפואית או נובעים מזקנה.

שלפוחית השתן של בעלי החיים דומה לזו של בני אדם בכך שהיא בעלת יכולת להתרחב. היכולת נועדה לאפשר לשלפוחית להתמלא ולהתכווץ בשביל להתרוקן בהתאם לרצון של חיית המחמד, אלא אם חיידקים או כל סוג אחר של אורגניזם מתיישב בתוכה ומתחיל ליצור דלקת. במידה והתופעה נגרמת בגלל זקנה, אין ממש מה לעשות חוץ מלדאוג לסביבת מחייה היגיינת עבור הכלב והחתול ולנקות במהירות את השתן.

סימני זיהוי לדלקת

זיהום חיידקי מופיע באברי המין החיצוניים כי זה מקום המוצא של השתן. משם עולה הדלקת לשלפוחית שתן ולמרות שהיא לא מדבקת, איכות החיים של כלבים וחתולים נפגעת בגללה בצורה דרמטית. לשם השוואה, גורים מטילים שתן לא רצוני כאשר הם מתלהבים ובגלל שהם עדיין לא מסוגלים לשלוט בשלפוחית, אך לא מדובר במחלה ולרוב התופעה חולפת מעצמה עד גיל חצי שנה.

יש כמה סימנים שבעזרתם ניתן לזהות דליפת שתן אצל חיות מחמד ביתיות כמו כלב וחתול. הסימנים יכולים להופיע יחד או בנפרד, והם כוללים צריכה מוגברת מהרגיל של מים ונוזלים, מתן שתן בכמויות קטנות בכל פעם, מתן שתן בתדירות גבוהה מהנורמה במקומות שונים, קושי להתאפק ולאגור שתן, חוסר נינוחות, טיפות שתן במקום המרבץ ושתן דמי.

איך מטפלים בבעיה?

כמובן שהסימנים לדלקת לעולם אינם חד משמעיים ואין תחליף לבדיקת שתן. מעבר לכך, ייתכן מצב של זיהום עם סימנים קלים יותר של דלקות, או מצבי דלקת ללא סימני זיהוי – כמו שקורה לעיתים קרובות אצל חתולים. על כל פנים, רוב הדלקות הן מקומיות ולכן לא אמורים להופיע סימנים נוספים כמו חום, אובדן תיאבון או שינויים בבדיקות הדם.

רוב הוטרינרים ממליצים על טיפול אנטיביוטי בדליפת שתן אצל בעלי חיים. הטיפול נמשך שבועיים-שלושה וכ-5 ימים אחריו צריך לחזור על בדיקת השתן כדי לוודא שהדלקת נעלמה.

במקרה של סיבוכים כמו דלקת בכליות, גידולים בשלפוחית השתן, ודלקת בבלוטת הערמונית, הטיפול עשוי לדרוש צילומי רנטגן או אולטרסאונד ואחריהם התערבות כירורגית.

פורסם על ידי