גלאי עשן – למה זה טוב?

גלאי עשן – למה זה טוב?

אחת הדרכים היעילות להתמגן נגד אש ועשן היא באמצעות מערכת גלאי עשן. מערכת מסוג זה מסייעת לרבים מהאנשים למנוע אסונות במבנים ציבוריים ובמבנים פרטיים. אבל מהי מערכת מסוג זה? וכיצד מתגוננים במקרה של דליקה? כל התשובות בהמשך.

מהי מערכת גילוי עשן?

מערכת גילוי עשן היא מערכת חכמה שפועלת על פי טכנולוגיה שמספקת חיישנים שמגלים עשן כבר בשניות הראשונות של הופעת חלקיקי עשן. כידוע, עשן הוא בעצם קלואיד שמורכב מחלקיקים מוצקים שנוצרים בשל בערה, ולכן למערכת קל לזהות את העשן עוד לפני שהוא מתפתח והופכך לענן שחור ומסוכן.

איזה מערכות גלאי עשן ישנן?

כיום ישנן מגוון מערכות גלאי עשן מסוגים שונים שרובן מותקנות על תקרת המבנה. בכל הנוגע לבחירת המערכת חשוב לדעת כי ישנן מערכות אנלוגיות לגילוי עשן, מערכות מרכזיות וכאלה שמתאימות גם למבנים ציבוריים וגם למבנים ביתיים.

בדרך כלל המערכות מפעילות גם ספרינקלרים בתוך המבנה וזאת במידה וישנה מערכת המחוברת לספרינקלרים שתפקידם להתיז מים בחלל בעת הצורך. בכך ניתן גם לגלות את העשן באמצעות מערכת שמתריעה על עשן לכוחות ההצלה וגם לאיש קשר שנקבע מראש, וגם להתחיל לפזר במבנה מים או קצף שנועדו לכבות את הדלקה ולחנוק את העשן במבנה.

לאן מתאימים גלאי עשן?

גלאי עשן מתאימים למגוון מבנים בין אם מדובר בדירות ובתים פרטיים עד לגני ילדים, מוסדות לימוד, מבנים ציבוריים, עסקים, ארגונים גדולים , מפעלים ועוד. באמצעות גלאי אש ועשן ניתן להתגונן בצורה טובה יותר מכל דלקה ומפגע עשן ובכך להימנע מנזקים ואסונות.

אז כיצד מתגוננים במקרה של שריפה?

אם החלה דליקה במבנה שאתם נמצאים חשוב לפעול בדרכים הבאות:

אם השריפה נובעת מקצר או ממכשיר חשמלי יש לנתק את המכשיר החשמלי ובמקביל לנתק את אספקת הגז על ידי מתג הגז.

חשוב לנסות במידה ומדובר בחפץ בוער, להרחיק את החפץ מהמבנה ולצלצל מיד למכבי האש.

חשוב במידה ויש במבנה מטף  כיבוי אש להשתמש במטף לכיבוי אש ולא לשפוך מים על מכשיר חשמלי שנדלק. יש לפנות את כל האנשים ובעלי החיים מהמקום ולהתרחק ממנו.

חשוב לנסות לנשום אוויר נקי, ולהעביר את כל האנשים למקום בטוח תוך שאתם נמנעים לחזור אל המבנה הבוער. בכך תוכלו להבטיח את שלומכם ואת שלום הסובבים אתכם. אם האש נתפסה בבגד שלכם או של מישהו לידכם יש להשכיבו ולגלגל אותו על הרצפה. בכך תמנעו מאסונות כבדים.

פורסם על ידי