בריחת שתן- מהן הסיבות הנפוצות וכיצד ניתן לטפל

בריחת שתן- מהן הסיבות הנפוצות וכיצד ניתן לטפל

בריחת שתן מתאפיינת בבריחה של שתן בעת מאמץ קל, בקושי להתאפק ובביקורים תכופים ורבים בשירותים. הגורמים לבריחת שתן הם רבים וחשוב להיות מודעים אליהם על מנת לקבל טיפול מתאים.

דליפת שתן היא תופעה שכיחה המטרידה כ30% מכלל האוכלוסיה. גם נשים וגם גברים יכולים לסבול מבריחת שתן. אך נשים סובלות מבעיה זו בערך פי שניים מגברים, כאשר עד 45 אחוז מהנשים יחוו סוג של דליפת שתן כלשהי במהלך חייהן. בריחת שתן נוטה להתגבר עם הגיל. אובדן שליטה על שלפוחית השתן גורמת לדליפה בלתי רצונית במצבים שונים ובדרגות חומרה שונות – עד כדי פגיעה מהותית באיכות החיים.

למה זה קורה?

שלפוחית השתן היא שריר הדומה במראה שלו לשק ותפקידו העיקרי לאגור את השתן בלי מאמץ ומבלי לדלוף ולהצליח לרוקן את כל השתן הנמצא בכיס השתן בקלות. מתן שתן נורמלי עובד ע"י הרפיה של כל רצפת האגן ושל השופכה עם התכווצויות של שריר השלפוחית. הפעולות הללו צריכות להשיג ריקון שלפוחית מושלם, במידה ויש הפרעה כלשהי בהתרוקנות, משמע יש בעיה באחד השלבים בתהליך מתן שתן.

כאשר מדברים על בריחת שתן חשוב להבדיל בין הגורמים לבריחת שתן זמנית, המופיעה על רקע מצב חולף לבין בריחת שתן קבועה המופיעה על רקע מצב בלתי הפיך. לפני שניתן להתחיל לבנות עבור המטופל תכנית טיפולית, ראשית יש לאבחן את המקור לבעיה כיוון שבחלק ניכר מהמקרים הטיפול משתנה בהתאם לגורם לבעיה.

הסיבות לבריחת שתן

בריחת שתן עלולה להיגרם או להיות מוחמרת כתוצאה ממצבים רפואיים שונים, תרופות והרגלים. ניתן לחלק גורמים אלה לזמניים ולקבועים.

גורמים זמניים-

גורמים משתנים – צריכה של אלכוהול וקפאין הידועים כמשתנים, אשר בדרך כלל גורמים לתפוקת שתן מוגברת. בנוסף, שימוש מוגבר במשקאות ממותקים, סירופים מסוגים שונים ומאכלים חריפים ומתובלים עלול להביא גם כן לבריחת שתן.

דלקת בדרכי השתן – מחלה זיהומית הנגרמת כתוצאה מחדירה של חיידקים לדרכי השתן. הדלקת יכולה לגרום לתחושה של צריבה או כאב בזמן מתן שתן, לתחושת דחיפות בעת מתן שתן, לעלייה משמעותית בתדירות ההשתנה ולגרום לדליפת שתן.

הריון – נשים הרות חוות לעיתים בריחת שתן במהלך ההריון. הדבר נובע הן מהלחץ של הרחם הגדל על שלפוחית השתן והן עקב השפעת ההורמונים הגורמים לריפיון השרירים ובכלל זה על הסוגרים. תופעה זו חולפת במרבית המקרים לאחר הלידה.

לחץ – במצבי לחץ ומצוקה עלול להיווצר לחץ על שלפוחית השתן וריקון השלפוחית במצבים בלתי רצוניים. מצב נפשי גורם בדרך כלל לתכיפות במתן שתן, ופחות לדליפת שתן, אם כי הוא יכול להחריף דליפת שתן קיימת.

גורמים קבועים-

גיל מבוגר: כרוך בהחלשות של רקמות תומכות, שרירים ורקמת חיבור.

מחלות על רקע עצבי – בעיות עצביות נפוצות מאוד כגורם לבריחת שתן. מדובר במחלות רקע כרוניות כמו אפילפסיה, טרשת נפוצה, מחלת פרקינסון ואלצהיימר וכו’, או במחלות חריפות כמו שבץ מוחי ופגיעה בחוט השדרה.

סיבה גנטית – הסיבה השכיחה ביותר היא חולשה מולדת של הרקמות באזור רצפת האגן. התופעה שכיחה יותר במשפחות בהן ישנן תופעות נוספות כמו: בקע טבורי (או בקע אחר) או צניחות רחם.

לידה אצל נשים – תהליך הלידה עשוי לזרז היחלשות ברקמת החיבור באזור רצפת האגן. זה קורה בעקבות מעבר התינוק בתעלת הלידה ושינוי מבניים באזור.

ערמונית אצל גברים – הגדלה שפירה או ממאירה של בלוטת הערמונית בגברים או ניתוח עקב סרטן הערמונית מהווים גורם סיכון לבריחת שתן.

איך אפשר לטפל בבריחת שתן?

אפשר לטפל בבריחת שתן תוך שמירה על כללים כמו להמנע מעישון מאלכוהול, להקפיד על תזונה נכונה ולרדת במשקל. כמו כן ישן תרגילים לחיזור שרירי רצפת האגן ופיזיותרפיה – כדוגמת תרגילי קיגל.
ישנם גם טיפולים כירורגיים ולשם כך יש לפנות לרופא שמתמחה בכך. קיימות היום גם שיטות מתקדמות של שימוש בטכנולוגיה כמו שימוש במכשיר לייזר יעודי או שימוש במכשירים שמחזקים את שרירי רצפת האגן ומדמים את תרגילי קיגל – שיטה שאיננה פולשנית ובלבוש מלא.
בכל מקרה בו אתם סובלים מדליפת שתן, רצוי להתייעץ דבר ראשון עם רופא ולהתאים את הטיפול בהתאם לגילכם, מצבכם הרפואי וחומרת המצב.

פורסם על ידי