בריאות הנפש על קצה המזלג 

בריאות הנפש על קצה המזלג 

"מה אתה חולה נפש?", "הוא ממש פסיכופת זה שחתך אותי בכביש". אצל אנשים רבים ההתייחסות אל בריאות הנפש, לבעיות ומחלות נפשיות, משולה לקללה. לכן המחשבה לגשת ולקבל עזרה מרתיעה מאוד. 

כשכואב לנו הגרון, אם שברנו רגל או אם אנחנו סובלים מכאבים ומיחושים שונים ברור לנו שעלינו לכל הפחות לגשת לרופא לבדיקה. לעומת זאת, כשמדובר על בריאות נפשית הכל הרבה יותר עמום. אנשים רבים נוטים להתעלם כשהנפש שלהם מאותתת להם שהם זקוקים לעזרה. עדיין ישנן סטיגמות על כל הקשור בבריאות הנפש ואנשים חוששים לגשת לעזרה שמה יתויגו כ"חולי נפש". 

כשמדברים על בריאות הנפש לרוב האסוציאציות שעולות הן דווקא בהקשר של חולי ובעיות נפשיות. אך מהי בכלל בריאות נפשית?  

ניתן להיעזר במספר קריטריונים כדי להעריך בריאות נפשית: 

  • תחושת משמעות. התחושה שלמעשים שלנו יש משמעות. התחושה מקושרת גם ליצרנות וליכולת לפעול מתוך מוטיבציה פנימית. 
  • היכולת להרגיש רגש התואם לסיטואציה. אדם במצב מאני למשל יכול להרגיש שמח בצורה קיצונית ללא כל קשר לסיטואציה סביבו. אדם בדיכאון קשה יכול להיות שלא יצליח לחוש שמחה גם כשקורה דבר מאוד משמח. 
  • יכולות קוגניטיביות. היכולת לחשוב, לתכנן ולפעול בדרכים יעילות ומתאימות לסביבה ולסיטואציה. 
  • אמפתיה. היכולת לדמיין מה האדם האחר מרגיש או חושב על סמך החוויות האישיות שלנו.  
  • אוטונומיה – היכולת להיות נאמנים לעצמנו, לערכים ולהשקפת העולם שלנו, ולא לפעול רק כדי לרצות אחרים.  
  • גמישות ויכולת הסתגלות. היכולת לקבל את השינויים שאנחנו עוברים במהלך החיים. 
  • יחסים חיוביים עם הזולת – היכולת לחוות קשרים מעמיקים עם אחרים. 

רוב האנשים יהיו לעיתים גבוהים ולעיתים נמוכים בחלק מהקריטריונים. דבר זה אינו מגדיר חולי נפשי אלא את רמת הבריאות והרווחה הנפשית. טיפול נפשי יכול לשפר משמעותית את הרווחה הנפשית ובכך את איכות החיים.  

אחת מדרכי הטיפולים הנפוצות ביותר היא הפסיכותרפיה. 

מה היא פסיכותרפיה? 

ּפסיכותרפיה זו שיטת טיפול בהפרעות ובמצוקות נפשיות בכלים שונים. רוב שיטות הטיפול נעשות באמצעות קשר מילולי בין המטפל למטופל.  

ישנם סוגים רבים של שיטות טיפול בפסיכותרפיה. המשותף לשיטות הטיפול השונות הוא יצירת יחסי אמון וקרבה בין המטפל למטופל. על המטפל להיות קשוב ואמפתי, עליו להיות מסוגל להכיל, ולשקף למטופל בצורה מתונה יותר את רגשותיו את הקונפליקטים שהוא מתמודד עימם. יצירת סביבה טיפולית מכילה מסייעת למטופל לחשוף את עולמו הפנימי, להבין את מניעיו ואת דרכי ההתמודדות שהוא בחר בהן עד כה, וכך לבחון מה הן דרכי ההתמודדות האלטרנטיביות שניתן להשתמש בהן. בצורה זו, המטופל יוכל לשפר את איכות חייו ואת רווחתו הנפשית. 

ישנם סוגים שונים של טיפולים פסיכותרפיים כגון, פסיכותרפיה משפחתית, פסיכודרמה, טיפול באמנות ועוד. לכן כשמגיעים לפסיכותרפיסט כדאי לברר מהם סוגי הטיפולים הפסיכותרפיים שבהם התמחה ולבחון אם זה מתאים לצרכים שלכם.

פורסם על ידי