במה שונה משכנתא לכל מטרה לעומת משכנתא רגילה?

במה שונה משכנתא לכל מטרה לעומת משכנתא רגילה?

רובנו מכירים את המושג משכנתא בהקשר של רכישת דירה או נכס נדל"ני אחר, אבל לא כולם יודעים שיש סוגים שונים של משכנתא.

אחד מסוגים אלו נקרא "משכנתא לכל מטרה" וזה הזמן להכיר אותו לעומק. אנחנו מזמינים אתכם להמשיך בקריאה ולגלות שמשכנתא זה לא בהכרח מה שחשבתם.

מה זה משכנתא לכל מטרה?

משכנתא לכל מטרה היא משכון הנכס הנדל"ני שיש ברשותכם (לרוב הממשכן הוא בנק כלשהו למשכנתאות) כדי לקבל בעבורו הלוואה למטרה אחת. למשל, שיפוץ הנכס, לימודים, רכישת רכב, החזר של חובות, איחוד הלוואות, השקעה בנכס נדל"ני אחר ועוד.

אמנם מדובר במשכנתא או בהלוואה לכל דבר ועניין, כך שכמו בכל משכנתא גם פה יש יתרונות וחסרונות שכדאי להכיר. נתחיל מהיתרונות.

היתרונות של משכנתא לכל מטרה

הבשורות הטובות הן שכמעט כל אחד יכול ליהנות ממשכנתא לכל מטרה. למשל, כאלו שיש ברשותם נכס נדל"ני ללא משכנתא או כאלה שיש להם משכנתא יחסית קטנה. והבונוס הגדול מכל – לרוב ההלוואה מאושרת באמצעות שיחת טלפון אחת בלבד.

אמנם נדרש אישור עקרוני מהבנק (כמו במשכנתא רגילה), פרטים כלכליים על לוקחי המשכנתא (למשל גובה שכר, קיומם וגובהן של הכנסות נוספות אם יש, מצב חשבון הבנק וכו') ובדיקה של שמאי להערכת שווי הנכס, אבל לרוב מדובר בפרוצדורה רשמית בלבד ותו לא.

בנוסף, כמו במשכנתא רגילה כאן ניתן למשכן נכס קיים ברמה של 50%. המשמעות היא למשל שאם ברשותכם משכנתא תוכלו להגדיל אותה ב-50% נוספים.

כמו כן, פריסת התשלומים של משכנתא לכל מטרה נחשבת לנוחה – מה שמאפשר לפזר את ההחזר על פני שנים רבות. לפעמים אפילו על פני עשרות שנים.

למשל, אם הילדים שלכם מעוניינים ללמוד רפואה תוכלו לקחת הלוואה מסוג זה, כך שתחזירו אותה רק עם תום לימודיהם כשתהיו הורים גאים לד"ר.

החסרונות של משכנתא לכל מטרה

הבעיה במשכנתא לכל מטרה היא שלרוב ניתן לקבל אותה רק בבנק שבו לקחתם משכנתא. עקרונית אמנם ניתן לקבל משכנתא לכל מטרה בכל בנק, אבל הבנקים מערימים קשיים שהופכים את תהליך קבלת המשכנתא בבנק אחר ללא משתלם.

עם זאת, סקר שוק בין הבנקים יאפשר לכם להיות בעמדת מיקוח מצוינת מול הבנק שלכם – מה שאומר שכדאי לנצל את האפשרות הזאת כי אין לכם מה להפסיד, כך שמקסימום תרוויחו.

חסרון נוסף טמון שבעובדה שכספי ההלוואה מועברים ישירות לחשבון הבנק שלכם. המשמעות היא שבניגוד למשכנתא רגילה, כספי משכנתא לכל מטרה לא מועברים לגוף 3 (למשל מוכר הדירה) – מה שאומר שהסיכון של הבנק עולה למרות שיש להם בטוחה בדמות הדירה שלכם.

המשמעות היא שהריביות על משכנתא לכל מטרה נחשבות גבוהות יותר. ההפרש הוא לרוב 1-2& לרעתכם. למשל, אם הריבית על משכנתא רגילה הוא 4%, הריבית על משכנתא לכל מטרה יהיה 5-6%.

האם כדאי לקחת משכנתא לכל מטרה?

למרות החסרונות משכנתא לכל מטרה נחשבת למשתלמת מבחינה כלכלית. אמנם הריבית גבוהה, אבל יחסית לריביות בנקאיות על הלוואות מסוג אחר (שלרוב גבוהות ב-1-3%) הן נחשבות לנמוכות.

המשמעות היא שמשכנתא לכל מטרה היא דרך אידיאלית לקבל הלוואה בתנאים נוחים, כך שכדאי לכם להכיר את האופציה הזו ולו ליתר בטחון. כי מי יודע, אולי הילדים שלכם שעכשיו עוד בחיתולים יחליטו שהם רוצים להיות רופאים?

צלום: FREEPIK

פורסם על ידי