בטיחות בעבודה ושמירה על הבריאות והשלמות של העובדים

בטיחות בעבודה ושמירה על הבריאות והשלמות של העובדים

אחד התחומים החשובים שהתפתח במקביל להתפתחות המטאורית ברמה ובאיכות של טכנולוגיות הייצור, הבנייה, האריזה והעבודה היצרנית בכלל, הינו תחום הבטיחות בעבודה. בתחילת העידן המודרני היה התחום הזה מוזנח ועובדים שנפגעו במהלך העבודה, או בדרך למקום העבודה או ממנו הביתה, הופקרו לנפשם ונעזבו תוך שהמעביד לא לקח אחריות על המצב שלהם. עם השנים חלו שינויים חיוביים בשני תחומים: הראשון – יצירת הביטוח לעובדים המקנה להם תשלום כל שהוא ותמיכה כספית אם נפגעו בעבודה. התחום השני הוא התחום הרחב של בטיחות בעבודה, שנועד לשמור על שלומם ובריאותם של העובדים ולמנוע מלכתחילה את האפשרות שייפגעו במהלך יום העבודה. מה זה בדיוק בטיחות בעבודה? מה כוללת ההגדרה הרחבה של הבטיחות בעבודה? אילו סוגים של ציוד בטיחות עשויים לסייע בשמירה על העובדים בעת מילוי תפקידם? היכן ניתן להשיג ציוד איכותי לבטיחות בעבודה? בשורות להלן נתמקד במתן תשובה לשאלות הללו.

בטיחות בעבודה – מה זה בעצם

בטיחות בעבודה, או בשם המלא והנכון יותר של התחום – בטיחות וגיהות בעבודה, הוא סך כל האמצעים והפעולות שנועדו למנוע פגיעה בעובד תוך כדי ביצוע העבודה שהוטלה עליו בתוקף תפקידו. נקודת המוצא היא שפגיעה בעובד עלולה להיות טרגדיה אישית ומשפחתית. אבל מעבר לכך – פגיעה בעבודה היא פגיעה מיותרת, הגורמת לנזק כלכלי לנפגע ולבני משפחתו, למעביד ולחברה בכלל. בטיחות בעבודה היא בראש וראשוני עניינו של המעביד, אבל הופכת להיות גם עניינו של העובד ונמצאת באחריותו, אם המעביד העביר לו את כל ההדרכות הנוגעות לנושא הבטיחות וסיפק לו את כל הציוד הנדרש על פי חוק למטרה הזאת. עם זאת, מעת לעת נוספות אמות מידה שונות לתחום, הנובעות משינויים טכנולוגיים ויצירת תחומי העסקה שונים. כך למשל, עד לפני כמה עשורים לא נחשבה העבודה המשרדית ככזאת שנדרשים בה כללי בטיחות כל שהם. כיום ברור שציוד מותאם וארגונומיה נכונה עשויים למנוע בעיות שיכולות להיחשב כפגיעה בעבודה.

סוגים של ציוד בטיחות והגברת הבטיחות בעבודה

הגדרת הציוד לבטיחות מותאמת לסוג העבודה שלשמה הוא נדרש. עבודה בגובה, למשל, דורשת ציוד בטיחות שהמטרה שלו למנוע נפילה ולאפשר השלמת המטלות במהירות וביעילות. זאת, כמובן, בנוסף להדרכה שכל עובד מקבל. ביגוד מגן נדרש בכמה וכמה מקרים – לצורך עבודה בקירור, לצורך עבודה הכרוכה בסביבת אבק, עבודה בחום ועוד מגוון מקרים. ציוד בטיחות לא חייב להיות ציוד לביש או כזה הנמצא בשימוש העובד, אלא גם ציוד אחר – ברזי כיבוי, גלאי גז ומעקות בטיחות. עם הציוד כאמור לעיל ניתן למנות גם מערכות אספקת אוויר ומערכות סינון אוויר במקומות שבהם הם נדרשים. סוג אחר של ציוד בטיחות בעבודה הם, למשל, מתקני שטיפת עיניים ניידים. עם הציוד האישי אפשר למנות קסדות איכותיות ובטיחותיות, אוזניות למניעת רעשים במקומות עבודה הנדרשים להן וכן סוגים מסוימים של בגדי עבודה איכותיים. במקרים רבים, הציוד שהעובד נעזר בו חייב להיות בטיחותי. דוגמה לציוד מהסוג הזה הם סכיני בטיחות שנועדו לעבודה בתעשיות המזון או הרוקחות.

תחומי עיסוק מסוימים דורשים לעיתים ציוד ייחודי, אבל יש מקרים שבהם ציוד וביגוד שנועדו להגביר את הנושא של בטיחות בעבודה בתחום אחד, יכולים לשמש גם עובדים בתחומים אחרים, במטרה להגביר את רמת הביטחון שלהם בעבודה. כך למשל נשמיות שמשמשות בדרך כלל בעלי מקצועות רפואיים, הפכו להיות נפוצות כיום, עם התפרצות מגפת הקורונה. חברת עמוס גזית אמונה על מכירה ואספקה של ציוד בטיחות בעבודה ברמה הגבוהה ביותר כדאי ליצור קשר כעת והמומחים שלנו יסייעו לך לבחור ולהתאים את הציוד הנכון למטרת בטיחות בעבודה עבור העובדים בעסק שלך..

צילום: FREEPIK

פורסם על ידי