בטוח זול: איך לקנות באינטרנט בבטיחות

בטוח זול: איך לקנות באינטרנט בבטיחות

מה חשוב לוודא לפני קניה מקוונת? איך מוודאים שפרטי האשראי מאובטחים ושהפרטיות שלכם נשמרת? כל התשובות במדריך שלפניכם

שולי הלוי

השנה היא 2019 ונדמה שכולם, אבל כולם קונים באינטרנט ואפשר להבין למה: החל מנעלי ספורט דרך משלוחים מהסופר וכלה בביטוח רכב באינטרנט, פעולת הקנייה נוחה, זולה ומשתלמת. בשנה שעברה הוציאו הישראלים כ-16 מיליארד שקלים בקניות דרך האינטרנט ושוק המסחר המקוון בארץ צומח בקצב מסחרר של כ-20%-30% מדי שנה. ואכן, קניית מוצרים ושירותים באינטרנט הופכת משנה לשנה לברירת המחדל. ועדיין, למרות שמדובר בפעולות פשוטות שיכולות לחסוך לכל משק בית זמן וכסף, יש כמה דברים שחשוב לשים אליהם לב.

מה חשוב לבדוק לפני הקניה:

סקר ושוק והשוואת מחירים רלוונטיים במקרים בהם המוצר או השירות שאתם מחפשים קיימים בכמה חנויות מקוונות. שימו לב שכשאתם מבצעים את הסקר באתרי השוואת מחירים המציגים בפניכם כמה חנויות – אותם אתרים עצמם לא בהכרח בודקים את איכות ואמינות החנויות עצמן.

לפני הקניה בקרו באתר החנות עצמה. אתרי מכירות רציניים ואמינים יציגו בפניכם תקנון מסודר, פרטי התקשרות ומידע בנוגע לביטול העסקה.

עד כאן הכל טוב ויפה? נהדר, עכשיו התעמקו בפרטי המוצר. מי היצרן, מה היא ארץ היצור, האם המחיר שמוצג כולל משלוח, לכמה שנים ניתנת אחריות – וגם – מי נותן אותה – החנות? היצרן? היבואן?

מה צריך להדליק נורות אדומות?

כולנו מעדיפים לשלם פחות, אבל מחיר נמוך מדי צריך לעורר את חשדנותנו. לעיתים תגלו שעלויות נוספות (משלוח, חלקים חיוניים) מסתתרים באותיות הקטנות, או שרמת תנאי השירות והאחריות נמוכה בהשוואה לאלו שמציע היבואן הרשמי.

בנוסף היעדר פרטי התקשרות, דרישה לקבלת כסף מזומן או בהעברה בנקאית (בשונה מכרטיס אשראי), או בקשה למשלוח התשלום לכתובת או חשבון בנק שאינם זהים לאלו שמוצגים בחנות צריכים להדליק נורות אזהרה.

פרטיות ואבטחה

זה לא משנה אם אתם קונים טיטולים, אופניים או ביטוח באינטנרנט – אתם לא מעוניינים שהאתר יעביר את פרטיכם לגורם שלישי. באותה המידה, אתם לא רוצים שפרטי האשראי שלכם יהיו זמינים לכל דורש. לפני שאתם מוציאים אותו מהארנק, בדקו שהאתר מאובטח בפרוטוקול SSL (ר״ת של Secure Sockets Layer). הונאות אשראי מקוונות נפוצות יותר ממה שהיינו רוצים להעלות על הדעת, אם אינכם מזהים חיווי לפרוטוקול האבטחה (המופיע בצירוף סמל של מנעול), אל תבצעו את הקניה. זאת ועוד, בשום מצב אל תשלחו את פרטי כרטיס האשראי שלכם במייל, צ׳ט או כל צורת התקשרות שאינה מאובטחת.

אחרי שסיימתם לעיין בציציות ובתקנון ומצאתם שהכל כשר, אתם יכולים לבצע את הקניה בראש שקט. לאחר השלמת התהליך שמרו את אישור העסקה הכוללת את פרטי הרכישה ומחירה. מומלץ לוודא לאחר קבלת המוצר שאכן קיבלתם את מה שהזמנתם, ובמידה ונפלה טעות בדגם או שהמוצר פגום – צרו קשר עם החנות. במקרים בהם התחרטתם על הקנייה או התאכזבתם מהמוצר או השירות, זכרו שקנייה מקוונת נכללת בחוק הגנת הצרכן. פרטים נוספים בנושא תמצאו באתר המועצה הישראלית לצרכנות.

תמונה: shutterstock

פורסם על ידי