איך ניתן לטפל באוסטאוארתריטיס?

איך ניתן לטפל באוסטאוארתריטיס?

המילה הארוכה הזו, אוסטאוארתריטיס, מייצגת תופעה במהלכה הסחוס, הרקמה החיבורית שמשמשת אותנו, בני האדם, כדי לרכך את תנועת המפרקים,  הולכת ונשחקת. מדובר על תופעה נפוצה, בעיקר בקרב בני הגיל השלישי אבל לא רק. במאמר הבא נדבר בהרחבה על התופעה, על התסמינים הראשונים שלה, על הסיבות להיווצרותה וכמובן, על הדרכים בהן אנחנו יכולים לטפל בבעיה בצורה הטובה ביותר. אם אתם חוששים מהתופעה ואם אתם רוצים לשמוע עוד מידע טכני שיעזור לכם ויועיל בהמשך, זה הזמן שלכם להמשיך ולקרוא את הנאמר.

אז מה זה הסחוס ולמה הוא חשוב כל כך לגוף האדם

גם אם מעולם לא למדתם ביולוגיה לפני כן, הרשו לנו לקחת אתכם לסיור קצר בתוך גופו של האדם. השלד הוא למעשה העצמות המרכיבות את האיברים שלנו. הידיים, הרגליים, כמו גם עמוד השדרה והצלעות. כל אלו, בנויים עצמות שתפקידן לאפשר לנו לנוע במרחב. בין עצם אחת לשניה יש כל הזמן חיכוך, המאפשר תנועה. למשל, המרפק או הכתף, שניהם מפרקים בגפי הידיים המאפשרים לנוע ליצור תנועה. בכל חיבור כזה, בין עצמות שונות, הגוף פיתח שורה של 'איברים תומכים', כאשר המטרה של אלו היא לרכך את התנועה בין המפרקים השונים. הסחוס הוא רקמה חיבורית מיוחדת, אשר התפקיד שלה הוא למעשה לרכך את המפגש בין העצמות השונות.

מדובר על רקמת חיבור צפופה, המשמשת בתור בולם זעזועים מצד אחד, מהצד השני, היא גם זו שמאפשרת לתנועה של הגוף להמשיך, בלי לפגוע בעצמות השלד עצמו.

הסחוס היא לא רקמת חיבור המחלימה בקלות במידה וזו נפגעת לאורך השנים. אוסטאוארטריטיס היא תופעה בה הסחוס נשחק ומתחיל לאבד מיכולותיו.

מה גורמי הסיכון לאוסטאוארטריטיס

ישנם כמה גורמי סיכון משמעותיים להיווצרות של אוסטאוארטריטיס. הראשון הוא כמובן הגיל. לאורך השנים לא רק שלגוף קשה להחלים מפציעות בסחוס, אלא, העובדה כי זה צריך לשמש ככלי מרכזי בשמירה על המפרק, הופכת את הסחוס פגיע יותר לאורך השנים וכזה שנשחק בתהליך טבעי.

כמו כן, פציעות, השמנת יתר, עודף פעילות גופנית כמו גם מחסור בפעילות גופנית מספקת, כל אלו תורמים במידה משמעותית לשחיקה של הסחוס. במקרה של השמנת יתר וחוסר בפעילות גופנית, המשקל של הגוף עלול ליצור לחץ על הסחוס שמייצר שחיקה. במקרה אחר, של עודף בפעילות גופנית, הסחוס עלול להישחק במידה ניכרת גם כן.

אילו סימפטומים יש לסובלים מאוסטאוארטריטיס

בדרך כלל הסימפטומים יתבטאו בכאבים עזים, אבדן כושר התנועה ועוד. שחיקה של הסחוס היא חוויה לא נעימה וכזו שעלולה להסב למטופל, תחושה עזה של חוסר נוחות.

מה אפשר לעשות כדי לטפל בבעיה

חשוב לציין כי לא מדובר על טיפול אחד שמאפשר החלמה מלאה וחזרה לשגרת חיים רגילה לחלוטין. הסחוס, כמו שאמרנו, זו רקמת חיבור לה לוקח הרבה זמן להשתקם אם בכלל. אבל, למרות זאת, ישנם כמה כלים לעולם הרפואה המודרני שמאפשרים לגורמי המקצוע להקל על תחושת הסבל בקרב המטופלים ולהגדלת טווח התנועה למרות הכל.

ישנם כמה צעדים בהם יש לנקוט שעה שמטפלים באוסטאוארטריטיס:

  1. יצירת תכנית להשתלבות באורח חיים בריא: כאמור, השמנת יתר, חוסר בפעילות גופנית, כל אלו עלולים להביא לשחיקה של הסחוס. לכן, הפתרון יהיה לשנות את אורך חייו של המטופל לאורך הזמן. בדרך כלל בעזרת ליווי אישי.
  2. פזיותרפיה: לא מדובר על תרגילים בשיעור ספורט רגיל, אלא אלו תרגילים מיוחדים, המותאמים למטופל, שמאפשרים להגדיל את טווח התנועה.
  3. טיפול תרופתי: בין אם באמצעות תרופות אנטי דלקתיות ובין אם באמצעות תרופות להפחתת כאבים.
  4. ניתוח להשתלת סחוס או לחידוש המפרק: במידה וכל שאר הפעולות האחרות נחלו כישלון, יש לפנות לפתרונות מורכבים יותר כדי לשפר את איכות חייו של המטופל.

כך או אחרת, בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר הוא לפנות לבעל מקצוע מומחה בתחום. מי שידע לאבחן את הבעיה שלכם ולהעניק לכם את הטיפול המתאים.

פורסם על ידי