איך משפרים תדמית של מדינה

איך משפרים תדמית של מדינה

מה קורה כשבלוגרית תיירות הולנדית מגיעה לביקור בישראל?

בישראל יש סיכוי מאוד נמוך שתשמעו על זה. אולי מכיוון שאין לנו הרבה כאלה, ואילו המעט שכן יש לא ממש ידועים. מדובר בבלוגרים בתחום התיירות והנופש, והם הטרנד הכי לוהט כיום בעולם.

הטרנד הזה התחיל את דרכו מהפודיז (Foodies), חובבי האוכל שמרימים את מצלמת הסמארטפון הרבה לפני שהם מרימים את המזלג. יש להם בלוגים ואתרים מתוחזקים היטב, וקהילה שלמה של אלפי עוקבים ששותים בשקיקה כל מילה היוצאת ממקלדתם וכל תמונה באינסטגרם שלהם. יש כאלה שאף הפכו את הבלוג והאינסטגרם לעסק משגשג ורווחי, המאפשר להם ליהנות מארוחות במסעדות ובבתי אוכל תמורת ביקורת (שאגב לא חייבת להיות חיובית, למקרה שתהיתם).

על אותו משקל ניתן למצוא כיום קהילות שלמות של בלוגרים ועיתונאים בתחום התיירות, שמסתובבים בעולם ומתעדים את חוויותיהם בבלוג, באינסטגרם ועוד. אחת מקהילות הבלוגרים הבולטות ביותר בעולם התיירות היא TBEX, המרכזת תחת כנפיה אלפי בלוגרים, עיתונאים, צלמים ועוד. מדי שנה הם עורכים את כנס TBEX הבינלאומי, שבשנת 2017 מצא את דרכו לראשונה גם לירושלים בישראל.

לכנס TBEX 2017 בירושלים הגיעו כ-400 בלוגרים ובלוגריות, שהו במלונות יוקרה ונהנו מסיורים וחוויות במשך 3 ימים – הכול בחסות משרד התיירות הישראלי. המהלך הזה אולי נדמה כבזבוז משווע של כספי ציבור, אבל למעשה הוא אחד המבריקים ביותר שידעה ישראל בתולדותיה. לראיה, 2017 הייתה שנת שיא בתיירות נכנסת לישראל, עם 3.6 מיליון תיירים; עלייה של 25% לעומת שנת 2016.

הסוד הוא טריק שיווקי מעולה שפועל בסגנון הפוך על הפוך: במקום להתהדר בנוצותינו בעצמנו – ניתן לאחרים לדבר עלינו. זה הרבה יותר אמין ואובייקטיבי, וכפי שאמרנו הבלוגרים ממש לא מחויבים לכתוב חוות דעת חיובית. הם מקבלים טיול חינם בארץ הקודש, ומתעדים את חוויותיהם השונות.

לכל אחד מהבלוגרים של TBEX יש כמות מכובדת של עוקבים מסורים, ופוטנציאל החשיפה הגיע לכדי מיליונים רבים ברחבי העולם. כולם שמעו כמה ישראל היא מדינה מקסימה מפי הבלוגר האהוב עליהם, מה שבהחלט תרם לשיפור התדמית המעט בעייתית שיש לנו לעיתים בעולם.

מה שמעניין הוא שיש בלוגרים שלא תמיד פועלים במסגרות מסודרות. לאחרונה הגיעה לישראל איריס פירס – בלוגרית עצמאית מהולנד עם 19,000 עוקבים באינסטגרם ועוד אלפים נוספים בעמוד הפייסבוק. לצד עשרות אלפי העוקבים ברשתות החברתיות, פירס נוהגת לתעד את חוויותיה באתר Meet You At The Bridge הסוקר את טיוליה ברחבי העולם.

בביקורה האחרון בישראל שהתה, בין היתר, במלון הבוטיק כנען וילאג' ביישוב חד נס על שפת הכנרת, וסיפקה מבחר תמונות מרהיבות וחוויות נוספות גם מתל אביב, מים המלח ועין גדי ועוד. מרגע שפירס מתעדת את חוויותיה בצורת תמונות וסיפורים, היא משפיעה על אלפי עוקבים נוספים ו"פותחת להם את התיאבון" להגיע לישראל בעצמם.

מעניין יהיה לראות אילו השפעות נוספות יהיו לתרבות הבלוגרים על תדמיתה של ישראל. מכיוון שאנשים מתייחסים כיום לחוות דעת כאל המלצות של ממש, מדובר בעצם באפקט ויראלי שפועל ומתפשט מעצמו. כל ביקורת חיובית המגיעה אל עיניהם ואוזניהם של כמה בודדים, יכולה להתפשט כאש בשדה קוצים ולהסתיים באלפים.

פורסם על ידי