אחריות מקצועית – מה זה אומר ועל מי מדובר?

אחריות מקצועית – מה זה אומר ועל מי מדובר?

לא פעם כשאנחנו הולכים אל רופא או מזמינים בעלי מקצוע מסוגים שונים אלינו הביתה, הם מבקשים להחתים אותנו על מסמך שמשחרר אותם מאחריות, או יותר נכון מסמך בו אנחנו מתחייבים שלא לתבוע אותם במקרה וחס וחלילה קורה משהו. הסיבה שהם מבקשים להחתים אותנו על מסמך זה היא מאוד פשוטה, לא פעם הם מוצאים את עצמם מול תביעות מצד אנשים שחשים שהטיפול בעניינם נעשה באופן לא מקצועי, מה שכמובן מעמיד אותם במצב בעייתי, משפטית, תדמיתית וכלכלית.

ביטוח אחריות מקצועי אמור לעזור להם, לפחות בכל הצד הכלכלי. המשמעות של ביטוח זה הוא שאם חס וחלילה, מישהו מחליט לתבוע אותם, אז במקום שהם יוציאו את הכסף על המשפט וכן על תוצאותיו מהכיס שלהם, חברת הביטוח תשלם אותו. בין אם מדובר על פשרות ובין אם מדובר על הפסד בהליך משפטי, זה יכול להגיע לסכומים מאוד משמעותיים אשר יכולים להרוס כל בעל מקצוע, לא משנה אם הוא רופא בכיר או בעל מקצוע בתחום אחר.

ביטוח אחריות מקצועית הוא הרבה מפוליסת ביטוח, בדומה לפוליסות אחרות זו תעודה שמאפשרת לבעלי מקצוע לישון בשקט בלילה. שכן הם יודעים שהם יכולים לעשות את עבודתם נאמנה ואם חס וחלילה הם נתבעים, יש מי שעומד מאחוריהם, לפחות מבחינה כלכלית.

אנחנו מציינים את העובדה שהתמיכה של חברת הביטוח היא בצד הכלכלי, שכן צריך לומר את האמת, מבחינות אחרות חברת הביטוח לא יכולה לעזור, קרי תדמיתית, אך ברגע שמבחינה כלכלית אפשר לישון בשקט גם בתקופה שכזו, הרי שניתן להתפנות לטיפול בצד התדמיתי ובצד המשפטי בצורה שקטה ורגועה.

ביטוח אחריות מקצועית – כיצד עושים אותו?

חברות ביטוח מציעות כאמור פוליסות שונות לבעלי מקצוע מתחומים שונים. כל פוליסה מותאמת על פי סוג המקצוע. עבור רופאים יש פוליסה ספציפית, בעוד שעבור עורכי דין יש פוליסה אחרת. זה אך טבעי מאחר וסוג העבודה הוא שונה.

הפוליסה אמור להכיל סעיפים שקשורים למקרים מגוונים, בין אם מדובר במקרים רגילים ובין אם מדובר על מקרים מיוחדים רחבים. יש לציין, חברות רבות מעדיפות להימנע מסעיפים שקשורים לנושאים מסוימים, זאת על מנת שלא לעודד אותם או בשביל לא להראות שהן תומכות במקרים שכאלה.

צריך לציין נקודה נוספת, אחריות מקצועית לא אומרת שבכל מקרה חברת הביטוח תשלם, כלומר אם הוכח נניח שרופא הרג אדם מסוים בזמן טיפול, ייתכן מאוד שהוא יגלה שחברת הביטוח לא מוכנה להשתתף בהוצאות של המשפט אם הוכח שאכן הוא הרג (הכוונה למשפט אזרחי). יש לשים לב אילו סעיפים נכללים בפוליסה ובאילו תנאים. כך לא נמצא את עצמנו בסיטואציה בה אנחנו חשופים לתביעה מצד גורם מסוים, מבלי שיש לצידנו את חברת הביטוח שלנו.

פורסם על ידי