בעקבות נגיף הקורונה, כל מה שכדאי לדעת על חיטוי כפות הידיים

בעקבות נגיף הקורונה, כל מה שכדאי לדעת על חיטוי כפות הידיים

מאת: ד"ר להבית אקרמן – מומחית לרפואת עור

האלכוג'לים – אותן תמיסות ג'ל המכילות אלכוהול, הם מוצר פופולרי שרובנו אוהבים להחזיק בתיק לשעת הצורך. אבל האם הם אכן יכולים להגן עלינו מפני מחלות זיהומיות או מפני מחלות וירליות כמו שפעת או הקורונה המאיימת?

ובכן, לפי משרד הבריאות כנראה תיאלצו למצוא דרך טובה יותר לחטא את הידיים: "סבונים המוגדרים תמרוקים אינם מיועדים לחיטוי אלא רק לניקוי. אין מוצרים/ חומרים הרשומים למטרה של 'לחסל וירוסים, ביניהם הקורונה' (מדובר בציוד עיקור הקיים אך ורק במוסדות רפואה)", כך נמסר.

אז מה כדאי לעשות למיגור מיקרואורגניזמים בלתי רצויים? "הדרך היעילה והמוכחת ביותר לניקוי ידיים היא שטיפת ידיים במים ובסבון", מבהירה ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור.

"למעט פרוצדורות רפואיות שבהן נאלצים לחטא ידיים ברמה מקסימלית ולכן נדרש שימוש בתכשירים ייעודיים ספציפיים, ההמלצה היא תמיד להעדיף שימוש במים ובסבון כשהמטרה היא השמדת חיידקים ווירוסים. האלכוג'לים הביתיים נועדו בעיקר לסייע בשמירה על היגיינה אישית במצבים שבהם לא קיים ברז נגיש בסביבה, כמו בזמן טיול או פיקניק".

ד"ר אקרמן מסבירה שמעבר לתועלת המצומצמת של תכשירי האלכוג'ל בניקוי הידיים, הם אף עלולים לגרום לנזק. להלן מספר אנקדוטות שכדאי לזכור:

  • האלכוהול שבתכשירים מייבש מאוד את העור, ובעיקר מסיר ממנו את שכבת השומן החיונית הנחוצה לשם הגנתו. חשוב לציין שגם לעור עצמו קיים תפקיד חשוב במניעת חדירת וירוסים וחיידקים, וכאשר הוא יבש הוא מועד יותר לסדקים וחתכים מה שעלול לפגוע ביעילות זו.
  • מומלץ להעדיף שימוש במים וסבון על פני שימוש באלכוג'ל. אם אין ברירה – להשתמש באלכוג'ל שמכיל אלכוהול בריכוז גבוה (לפחות 60 אחוז).
  • אופציה נוספת היא פשוט להשתמש באלכוהול ביתי שמכיל לפחות 90 אחוז. ובכל מקרה, אם כבר משתמשים בתכשירים כאלה, חשוב לדאוג לשמן את עור הידיים באמצעות קרם לחות שימנע את ייבושן. ומכיוון שהידיים הן מקור נוח להדבקה, חשוב להקפיד לשטוף אותן היטב בעיקר לפני שאוכלים, וכן להימנע משיעול או מעיטוש אל תוך כף היד – פעולה שעלולה לזהם אותה בחיידקים ומזיקים אחרים. במקום זה מומלץ להתעטש לכיוון המרפק או הכתף.

לסיום, אם יש המעוניינים בהכנת אלכוג'ל בייתי, להלן הוראות הכנה:

לערבב בקערה:

2/3 כוס אלכוהול (איזופרופנול 99%)

1/3 כוס ג'ל אלוורה

לערבב. ליצוק לתוך בקבוק/דיספנסר.

בתמונה: ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור ובעלת רשת מרפאות לאסתטיקה  |  צילום: אלון שפרנסקי.

פורסם על ידי