טיול לשבת: השביל השחור בחיפה

בוסתן כיאט | צילום: Hanay

בוסתן כיאט | צילום: Hanay

הקיץ כבר כאן והשבת הקרובה עומדת להיות חמה, זמן מצוין לצאת לטיול. הפעם נבקר בוואדי מקסים שיש בו הכל מהכל: נופים פנורמיים, צמחייה, מעיינות, וסיפורים לרוב. כל מי שבאמת אוהב לטייל זה המקום המתאים עבורו.

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

אזור: חיפה

צבע המסלול: שחור

תחילת המסלול: בסמוך לרחוב לוטוס 12בשכונת כרמליה בחיפה, בסמוך לבית הספר הרצל.

סיום המסלול: בשער ברוש של בית הקברות שדה יהושע בחיפה, ברחוב המלך שלמה

תחילה: נחל שיח

נחנה את הרכב בתחילת המסלול ובעקבות השלט המורה לנחל שיח, נקיף את בית ספר הרצל מצד ימין ונלך עם שביל המסומן בסימון שבילים שחור במורד הנחל. השם העברי נחל שיח מתבסס על שמו הערבי – ואדי "א-סיאח" ("המשוטטים" בערבית). אחת הסברות היא כי המשוטטים היו נזירים כרמליתים שחיו כאן במאה ה-13 ועליהם עוד יסופר בהמשך.

ההליכה במורד הנחל עוברת בין סלעי הקרטון, שעלולים להפוך לחלקים לאחר גשם, והיא חושפת את נוף הים התיכון המוסתר על ידי מלון מרידיאן, שנראה פשוט לא במקום. לאחר כ-600 מטרים בערוץ הנחל  אנו חוברים לערוץ נחל הבא משמאל ומנקז את בתיה של שכונת כרמליה. מעט מעל לנקודת החיבור בין הואדיות, ישנו כבשן סיד ישן. לאחר כ-300 מטרים נוספים במורד הנחל נגיע לעין משוטטים – עין אל פרג'.

עין משוטטים ומערת המתבודדים

כעת נגיע ממזרח למנזר נובע עין משוטטים או בשמו הערבי: עין אל פרג' (מעיין הישועה). על פי אמונת תושבי הסביבה ניחנו מימי המעיין בסגולות מרפא. הכרמליתים מאמינים כי ממימיו שתה אלישע הנביא. לגבי שמו העברי תוכלו לבחור אחד משני ההסברים: תרגום שמו הנכון של ואדי א-סיאח או הנצחת אגודת המטיילים המיתולוגית "אגודת המשוטטים".

בצדו השני של האפיק (הצד הצפוני), אל מול המעיין, נמצאת מערת קומתיים חצובה בסלע הקירטון. למערה שני פתחים – אחד בקומה התחתונה והשני בעליונה. שערים כבדים שהוצבו על ידי הכרמליתים (עליהם נשמע בהמשך) מגיפים את הפתחים להגן על המקום החשוב להם. מערה זו שמשה כמקום קבורה תפילה אחסון. בחלק התחתון מספר אבוסים. כ-50 מטרים בהמשך השביל, נראה מצד שמאל לנו מבנה עתיק הרוס. נעלה עם המדרגות העולות לעבר המבנה.

המנזר הכרמליתי

המנזר שאנו רואים נבנה על ידי הכרמליתים. זהו מסדר קתולי שנוסד כאן בכרמל במאה ה-12 על ידי נזיר איטלקי בשם ברתולד. בתחילת המאה ה-13 קיבלו הכרמליתים מאלברט, פטריארך ירושלים, תקנון בן 16 סעיפים, שכללו סגפנות ועבודה. סמלם של הכרמליתים כולל שלושה כוכבים (מרים, אליהו ואלישע) ואת צורת הר הכרמל.

במערך המבנים שבמקום זוהו שלושה שלבי בניה: בתחילת ובסוף המאה ה-13 ובסוף המאה ה-17. מהמנזר בעל האולם המלבני, שרד שער כניסה מקושת ותחילתו של גרם מדרגות לולייני אשר הוביל לקומה עליונה. חרף מצב שימורם הרע, מרשימים העמודים הלבנים בעלי בסיסים וכותרות מעוצבים. הנוצרים שגורשו באכזריות מהמקום במחצית המאה ה-13 שבו לכאן לאחר כארבע מאות שנה – במאה ה-17. רק בסוף המאה ה-18 עברו הכרמליטים לראש הכרמל ומפורסמים מנזריהם בסטלה מאריס ובמוחרקה.

ממערב למנזר ההרוס ניצב מבנה חדש יחסית, זהו תא תפילה (קפלה) המעיד על המשך האחיזה הכרמליתית במקום. הביטו בסמל הכרמליתי העתיק הטבוע מעל הדלת. הסמל הושחת חלקית אך ניתן לזהות את מרכיביו.

עין משוטטים | צילום: Hanay

עין משוטטים | צילום: Hanay

עין שיח ובוסתן כיאט

לאחר הביקור במנזר נמשיך עם השביל למטה. מולנו, בצד ימין אנו רואים שני צריחי מסגד. נוכל להבחין כי בהמשך הנחל, עולה גרם מדרגות (מעל 300 במספר) לעבר שכונת כבביר. כאן גרים האחמדים, זרם מעניין של האסלאם שנוסד בהודו ומטיף לנאורות, שלום ואהבה ומתנגד למלחמת הג`יהאד. מקור השם כבביר הינו על שם של צמח: בערבית – צלף קוצני!

בהמשך השביל, בסמוך לחיבור שבילים (השחור בו אנו צועדים והאדום המגיע מדרום) נובע מעיין עין שיח. מימיו נקווים לבריכה קטנה ומתפצלים לתעלות היורדות במורד הנחל. מערכת תעלות מובילה את מי מעיין שיח לבריכה מלבנית שסביבה מספר מבנים, זהו בוסתן כיאט הכולל עצי פרי ונוי. הבוסתן נבנה בתקופת המנדט הבריטי על ידי עזיז כיאט ממשפחה ערבית נוצרית המתגוררת בחיפה. הבוסתן נטוש כיום ונמצא באחריות עיריית חיפה. ארגוני סביבה ואדריכלים משמיעים קולם למען שיקומו ואף כמה משוגעים לדבר מתחזקים את המקום באופן שוטף למרות שהמקום אינו אתר קמפינג מוכרז, יש הנהנים לנטוע אוהל בסמוך לבריכות המלאות כמעט כל השנה, אך חשוב לשמור על הניקיון.

השביל השחור ממשיך עוד מעט עד שהוא מגיע לדרך הראשית אשר מצפון לבית הקברות של חיפה – זוהי נקודת הסיום. לאחר הטיול ניתן לשוטט בעיר התחתית, ליהנות מהשווקים הצבעוניים ולהבין שניתן לחיות בשלום עם שכנינו הנוצרים והמוסלמים. מי שמעוניין מוזמן לתת גיחה לאחד החופים היפים שבעיר או להמשיך לעכו העתיקה.

ציוד מומלץ:

  • 3 ליטר מים
  • כיסוי ראש
  • קרם הגנה
  • נעלי הליכה נוחות
  • בגד ים
  • נשנושים או ארוחה בצידנית
  • מצלמה
  • מחצלת לאלה שרוצים לאכול בחיק הטבע

לשאלות נוספות: 054-2233888 (איציק)

לטיולים נוספים בארץ ובעולם : www.tiyoolim.com

 

פורסם על ידי