תיעוד מיוחד: הזיהום בחופי בת ים

צילום: עומרי חצור

צילום: עומרי חצור

הודעת משרד הבריאות ביום רביעי בצהריים (22 במרץ) – לפיה ​עקב תקלה בתחנת השאיבה הראשית של בת ים זורם ביוב לים בסמוך לחופי הרחצה בעיר, תפסה רבים מתושבי בת ים מופתעים. אלו שלא הופתעו הם קהילת הגולשים הענפה בעיר, שהידיעה על הים המזוהם הגיעה אליהם עוד בטרם פורסמה הודעה רשמית מטעם משרד הבריאות.

אחד הגולשים אף העביר אלינו דו"ח בדיקה שביצע משרד הבריאות בחוף "פלמחים צפון" כבר בתאריך 19 במרץ, וממנו עולה כי נמצאה חריגה בדגימה של אנטרוקוק צואתי – 108 מושבות חיידקים למ"ל כאשר התקן מאפשר עד 105 מושבות חיידקים למ"ל ומעבר לכך מכריז משרד הבריאות כי מדובר בחוף מזוהם.

הגולש עומרי חצור, בן 28 מבת ים, אף תיעד בווידיאו את שפך הביוב לחופי בת ים. "חבר טוב שלי שלח לי וידאו בו רואים איך הביוב זורם אל הים", הוא מספר. "התחלתי לחקור את הנושא, והבנתי שזה התחיל עוד ביום שלישי. חברים שלי גלשו בים והריח היה ממש רע".

היו עוד סימנים?

"כן. עיניים שורפות, כאב גרון, עקצוצים, גירודים בכל הגוף. אתה שוחה בזבל, ברפש. כשיש זיהום אני לא נכנס למים. הרבה פעמים אני בוחר בחוף לא על פי כמה הגלים טובים, אלא איזה חוף הוא הכי פחות מזוהם. זה דבר שחוזר על עצמו בכל עונה. היחס לים של הגופים האמונים הוא יחס רע, כאילו אפשר לנקז אליו את כל הבעיות של העיר".

הגולש עומרי חצור

הגולש עומרי חצור

לדברי חצור, כמו אזרח טוב הוא פנה אל עיריית בת ים ודיווח על הבעיה. "נראה היה לי שהנציגים בעירייה לא היו מודעים לבעיה הזאת והם הפנו אותי לרשות המים, שם אמרו לי שנודע להם על זה לפני חצי שעה ושהם שולחים ניידת לחוף".

מכאן פנה חצור בעצמו לחוף ריביירה ממנו אסף דגימה של מי ים. "כשירדתי אל החוף הזדעזעתי מהריח. הלכתי לשפך הביוב, המים והחול היו ממש שחורים ויש צינור ענק שמזרים (לים), אני אפילו לא יודע מה זה, הלוואי והיו אומרים לנו. התחושה היא שרק מורחים אותנו. ואתה רואה גולשים במים וילדים משחקים על החוף, והכל כאילו בסדר, ואין התייחסות של עיריית בת ים".

הם פרסמו הודעה רשמית באתר, מה עוד היית מצפה מהעירייה לעשות?

"לצאת בהודעה מסודרת על הבוקר בפייסבוק, להזהיר את הציבור כי זה קרה יום קודם. מה לקח לכם 24 שעות? אני לא מצפה שהם יתקשרו לכל אזרח ואזרח ויגידו לו 'אל תבוא לים', אבל אנחנו בעידן המודרני, יש מדיה. זה נראה כאילו ניסו לטאטא מתחת לשולחן. אבל אני לא מאשים רק את עיריית בת ים, זה משהו שיטתי, זה קורה בעוד מקומות בארץ. במים יש המון זבל. אני גולש גלים מגיל צעיר ואני מכיר את הים מצוין. אני חי את הים וכואב לי. אנחנו הורגים את הים, אנשים מתרחצים בו, אנשים דגים שם והכל מת. גולשים מתחילים להבין שמשהו לא בסדר כי הם לא מרגישים טוב יום אחרי שהם בים. אני רוצה לצאת בקריאה למי שאחראי על הנושא כדי לעשות טיפול בים שלנו, תדאגו לו, עוד כמה שנים לא נוכל ליהנות ממנו. אפשר לעבוד עם הטבע ולא לזהם אותו".

תגובת העירייה לדברים תפורסם בהמשך.

 

פורסם על ידי