פוניתם מהבית בזמן המלחמה? הנה כל הזכויות שמגיעות לכם

פוניתם מהבית בזמן המלחמה? הנה כל הזכויות שמגיעות לכם

המדינה מסייעת למפונים לממן מגורים במלון או במקומות אחרים, וכן מפצה על נזקים שנגרמו לדירות וכלי רכב. איך גם ביטוח מבנה, הכולל כיסוי מתאים, יכול להגן עליכם? על זאת ועוד בכתבה הבאה

אביבה טנא

עבור עשרות אלפי ישראלים ויותר – מצפון ומדרום, שאינם מתגוררים בביתם כבר שבועות ארוכים, ומתמודדים מדי יום עם האתגרים הכרוכים בכך כמו מעבר תכוף בין מקומות מגורים, מחיה של משפחה שלמה בחדר מלון קטן, מציאת מסגרת חינוכית מתאימה ועוד – אין זה פשוט לצאת למסע לאיתור כל הזכויות שהם זכאים לקבל, בדיור, באתרי משרדי הממשלה, במוקדים טלפוניים וכד'.

בדיוק לשם כך, הכנו את רשימת הזכויות הבאה כמו גם מידע שחשוב להכיר, כדי להקל עליהם ולו במעט.

דיור זמני בבתי מלון במימון המדינה

אחד הפתרונות המרכזיים בהם נעשה שימוש כבר בראשית המלחמה, הוא מימון מלא של המדינה לשיכון המפונים בבתי מלון או בבתי הארחה. על שיבוץ המפונים מופקדים פיקוד העורף והרשויות המטפלות באותם תושבים; ועל הטיפול מול בתי המלון, מופקד משרד התיירות. את התשלום מעבירה המדינה ישירות אל בתי המלון או אל בעלי דירות האירוח.

פתרון זה, אף שהיה זמין יחסית בשל העובדה שחדרי המלון נותרו פנויים עם פרוץ המלחמה, הוא גם בעל חסרונות – ובהם השטח הקטן יחסית למחיה, בוודאי כשמדובר במשפחה עם הורים וילדים, וחוסר היכולת לקיים שגרה משפחתית רגילה, הכוללת למשל בישול, אירוח וכן הלאה.

דיור עצמאי – עם פיצוי של המדינה

תושבים שהתפנו מבתיהם ואינם מעוניינים באירוח בבתי מלון או בדירות אירוח, או שלא מצאו מקום מתאים לצרכים שלהם – למשל, מבחינת גודל החדר, המיקום, הקרבה למשפחה ולעבודה וכן הלאה – יכולים לאתר פתרון דיור באופן עצמאי. מדובר, למשל, בדירה שכורה אותה מצאו בעצמם, או בעזרת ארגונים המסייעים בדיור. גם תושבים אלה, כמו אלו שהמדינה משכנת בבתי מלון, זכאים לקבלת מימון. אך מאחר שהם משלמים בעצמם על המגורים, המדינה מעבירה את הפיצוי הכספי ישירות אליהם.

מענק אכלוס לתושבים שהתפנו באופן עצמאי

תושבי הדרום והצפון שהתפנו למקומות שאינם במימון המדינה, וכן תושבי אשקלון שאין ממ"ד בדירתם, זכאים לקבל מענק אכלוס. זאת, בין אם בחרו לעבור לגור אצל קרובי משפחה, בדירת אירוח שלא מטעם המדינה, וכן הלאה. התעריף שקבעה המדינה הוא 200 שקל ליום עבור כל בן משפחה מגיל 18 ומעלה, ו-100 שקל ליום עבור כל ילד. על מנת לקבל את המענק ישירות לחשבון הבנק, יש למלא טופס מקוון.

פיצוי על נזק לבתים ולרכוש

תושבים מהדרום ומהצפון שבמהלך המלחמה נגרם נזק לביתם ולרכושם, זכאים אף הם לפיצוי מטעם המדינה. כדי לקבלו יש להודיע לרשות המיסים על הנזק מהר ככל האפשר, כשעובדי קרן הפיצויים שיגיעו אל הבית יעריכו את שווי הנזק שנגרם, לצורך חישובו.

גם מי שברשותו כלי רכב שנפגע במהלך המלחמה, זכאי לקבל פיצוי מרשות המיסים. יש לדווח לה על הנזק ובמידת האפשר, לתעדו בתמונות וסרטוני וידאו. במקרה של גניבת הרכב, חשוב להגיש תלונה במשטרה, ולנסות לאתרו באמצעות מערכת האיתור, באם מותקנת בו. חשוב לא לתקן את כלי הרכב בטרם קבלת אישור מרשות המיסים לקבלת הפיצוי.

הקלות במשכנתאות, בריבית ובהלוואות

מתוך הבנה כי מילואימניקים, בעלי עסקים וכמובן, תושבים באזורים שנפגעו, מתקשים לעמוד כלכלית בתשלומי ההחזר של משכנתאות והלוואות אחרות – ניתנת שורה של הקלות בעניינים אלה. כך למשל, מפונים מיישובים בצפון ובדרום, יכולים לדחות את תשלומי החזר המשכנתא שלהם בשלושה חודשים – תקופה שהוארכה בשלושה חודשים נוספים החל מה-1 בינואר 2024, מבלי לשלם ריבית נוספת עקב הדחייה. בנקים שונים מעניקים הטבות נוספות כך שרצוי לבדוק כל מקרה לגופו.

הגנה מטעם ביטוח המבנה לדירה

ומה באשר למי שפונו מביתם, ולא נגרם לו כל נזק – אך חוששים שיקרה לו משהו עקב התקופה הארוכה בה הוא עומד ריק? מי שרכשו ביטוח מבנה לדירה, הכולל גם כיסוי למבנה בדירה לא תפוסה, ייהנו מכיסוי מפני הנזקים המצוינים בפוליסה – שאינם כוללים נזקי מלחמה.

עם זאת, בטרם עזיבת הדירה, חשוב לבצע שורת פעולות המצמצמות ככל האפשר את הסיכוי לגרימת נזק – ובהן סגירת המתגים הראשיים של מערכות הגז, החשמל והמים, נעילת דלתות וחלונות ופתחים אחרים, והימנעות מהשארה של מזומנים וכן פריטים יקרים כגון תכשיטים. כמו כן, מומלץ לוודא שמישהו יבקר בבית לפחות פעם בשבוע, וירחיק סממנים המעידים על היעדרות ממושכת – כמו דואר ועיתונים המצטברים ליד התיבה; וכן להשאיר תאורה מינימלית בדירה.

בשורה התחתונה, אין ספק שהחיים של אלה שנאלצו להתפנות מבתיהם ועדיין מנותקים מהשגרה היומיומית, מאתגרים במיוחד. אם גם אתם נמנים ביניהם, חשוב שתמצו כמה שיותר מהזכויות וההטבות שמעניקים המדינה, הבנקים ושאר הרשויות, ותסירו מליבכם מעט דאגות.

 

פורסם על ידי