מצוקת הצהרונים: בגלל מסיבות פורים נוצר מחסור בכוח-אדם

תמונת המחשה | צילום שאטרסטוק

תמונת המחשה | צילום שאטרסטוק

מסיבות פורים בגני הילדים העירוניים בבת ים ייערכו היום ומחר (שני ושלישי השבוע), ובשל אי אחידות במועדי המסיבות נוצר מחסור בכוח אדם בצהרונים. ביום בו מתקיימת מסיבת פורים הגן מסיים את פעילותו בשעה 12:00, אך סייעות הצהרונים לא תוכלנה להגיע לפני 14:00 כיוון שהן עובדות בגנים אחרים כסייעות עד שעה זו.

אף שוועד ההורים העירוני והחברה העירונית לתרבות, פנאי וספורט ניסו יחד למצוא כוח אדם ראוי, ככל הידוע כעת, בשבעה גנים: פעמון, ים, צדף, מפל, צי, ירדן וקורל לא יתקיים צהרון בין השעות 12:00-14:00 ביום בו מתקיימת מסיבת פורים.

אמא לילד בגן טרום חובה "צדף" זעמה על יום העבודה שהיא נדרשת להפסיד: "לנו לא יהיה צהרון מהשעה 12:00 ביום שלישי. אנחנו צריכים להוציא את הילדים ב-12:00 מהגן ואז להחזיר אותם בשעה 14:00. זה אומר לקחת חופש באותו יום או בייביסיטר. איפה התחשבות בהורים העובדים? זו התנהלות לקויה מאוד".

"ביום שלישי לא יהיה לנו צהרון עד השעה 14:00", אומרת בכעס אמא לילדה בגן "קורל". "בגלל שהגן שלנו הוא גן של החינוך המיוחד, חייבים סייעות מהחינוך המיוחד ואין כאלו זמינות. כרגע הורים ל-25 ילדים צריכים למצוא סידור. בעלי לקח יום חופש, למה? מה הגיוני בזה?"

מי שקיבלה אינספור פניות בנושא מהורים מודאגים היא יו"ר ועד ההורים העירוני, ורד דנינו. לדבריה, היא פנתה להנהלת החברה העירונית ונאמר לה שכל בעיה נקודתית תיפתר. "עדיין ישנם שישה גנים בחינוך רגיל וגם אחד בחינוך מיוחד בהם לא נמצא פתרון. בששת הגנים יש בעיה של כוח אדם, סייעות שלא יכולות להגיע החל מהשעה 12, ובגן השפתי יש בעיה של כוח אדם שאמור להיות מוכשר לעבודה עם ילדי הגן. לצערנו, חלק מהגנים נשארים ללא פתרון ואנו שוקלים לפנות לחברה לפיצוי ההורים על עגמת הנפש שנגרמת עקב אוזלת היד".

כדי להבין לעומק את הסוגיה פנינו לאחראית הצהרונים מטעם החברה לתרבות ופנאי, ענת סגל. "משרד החינוך יצר שינויים במערך העבודה הרגיל, אנחנו לא אלו שהחלטנו שהגן מסתיים ב-12:00. אנחנו רגילים לתת מענה מהשעה 14:00. אם יש אשכול גנים וכולם חוגגים פורים באותו יום, אז אין בעיה כי צריך לדאוג לצוות מהשעה 12:00 יום אחד בלבד. אך כשיש אשכול גנים שחוגג בימים שונים אז ישנה בעיה. הקושי הזה מתחלק ליומיים, כי גן אחד מסיים ביום שני בשעה 12:00 וגן אחד ביום שלישי בשעה 12:00. הבעיה היא שהסייעות שעובדות בצהרונים מגיעות בשעה 14:00, בדרך כלל לאחר יום עבודה, הן מורגלות להגיע ב-14:00 ולא יכולות במשך יומיים להגיע ב-12:00, זה לא פשוט. בנוסף, איך אפשר להביא שתי מחליפות שלא מכירות את הילדים?

זו לא בעיה שיכולתם להיערך אליה מראש?

"לפני חודשים התרעתי בפני מחלקת החינוך בבת ים שכך יהיה, זאת כדי להבטיח שלא יהיו בעיות, והם אמרו שכשנגיע לגשר נחצה אותו ונטפל בכל בעיה נקודתית. אני לא גרה בבת ים ורואה שהבעיה קיימת גם בערים אחרות, שגנים חוגגים בימים שונים. צריך ליישר קו ושכל הילדים יחגגו באותו היום, כולם יחד, ואז לא ייוצרו בעיות מהסוג הזה".

מחזיקת תיק החינוך בעירייה, אסתר פרון, מסכמת: "הסיפור מצער ללא ספק כי ההורים נפגעים וזה כואב. צהרוני בת ים אינם מופעלים ישירות על ידי העירייה, ואם אין כוח אדם אז אין לנו כל כך מה לעשות. אין לנו ממלא מקום לכל כך הרבה מקומות. העירייה אינה יכולה להנחות גנים מתי לחגוג, ישנם אילוצים כמו מנגנת או מפעילה שעובדת בכמה גנים. יש הורים לילדים בכמה גנים וכל גננת תלויה בכמה גורמים שמניעים את העניין, אי אפשר לעשות את ההתאמות לטובת כולם, למרות הצער שבדבר".

פורסם על ידי