"הממשלה חייבת להגדיל היצע הדירות, או שהמחירים ימשיכו לעלות"

"הממשלה חייבת להגדיל היצע הדירות, או שהמחירים ימשיכו לעלות"

הקבלנים: "אם המדינה היתה עושה מה שאנחנו מציעים – כל רוכש דירה היה חוסך חצי מיליון שקל". כך עולה מניתוח מיוחד שערכה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לסיכום העשור.

אברהם להב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז דן: "ככל שלא יימצא פתרון להגדלת ההיצע לעומת הביקושים הרבים לרכוש דירה במרכז הארץ, מחירי הדירות ימשיכו לעלות".

אם המדינה היתה מטפלת בחסמים ובמגבלות שהיא משיתה על שוק הנדל"ן הישראלי, כל רוכש דירה היה חוסך כחצי מיליון שקל (493 אלף שקל) ממחירה של דירה ממוצעת בשווי 1.7 מיליון שקל, כך עולה מניתוח מיוחד שערכה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לסיכום העשור האחרון בשוק הנדל"ן הישראלי.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מחירי הדירות זינקו ב-48% מאז 2011 ועד היום, ועלויות הבנייה עלו ב-51% בתקופה זו. ואולם, מכיוון שעלויות הביצוע מהוות רק 37% ממחיר דירה, הרי שעלייה זו היתה אמורה לגרור עליית מחירים כוללת של 19% בלבד בתקופה זו.

כך, יתרת הזינוק במחירי הדירות בעשור האחרון (29% נוספים) היתה יכולה להימנע לו המדינה היתה נוקטת צעדים "פשוטים" שהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מעלה על סדר היום כבר שנים – והמשמעות היא חיסכון כספי עצום לרוכשי הדירות.

אברהם להב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז דן, התייחס לירידה בהיצע הדירות כפי שמשתקף מנתוני התחלות הבנייה הארציים, ואמר כי "ככל שלא יימצא פתרון להגדלת ההיצע לעומת הביקושים הרבים לרכוש דירה במרכז הארץ, מחירי הדירות ימשיכו לעלות. אותנו מדאיג היום שאחרי תכנית מחיר למשתכן, כאשר היצע הדירות בשוק החופשי יקטן משמעותית. על הממשלה לדאוג לא רק לאוכלוסיית מחיר למשתכן, אלא להמשיך לדאוג לפיתוח גם של השוק החופשי, כך שבערים מבוקשות כמו רמת גן למשל רוכשי הדירות ימשיכו ליהנות מהיצע דירות ראוי, וגם למנוע את ההשפעה של הירידה בהיצע על העלייה במחירי הדירות״.

בתמונה: אברהם להב, יו״ר ארגון הקבלנים מחוז דן

פורסם על ידי