היכן ילמדו בוגרי "מסילות" בשנת הלימודים הבאה?

תמונת המחשה | צילום שאטרסטוק

תמונת המחשה | צילום שאטרסטוק

הורים לתלמידי כיתות ו' בבית הספר "מסילות" בבת ים מודאגים ותוהים היכן ילמדו ילדיהם בשנת הלימודים הבאה. בית הספר היסודי "מסילות" הוקם לפני שבע שנים למען ילדים על הרצף האוטיסטי בכיתות א'-ו', במטרה לתת מענה לילדי האזור. אך מה קורה כשהילדים מסיימים את כיתה ו'? מסתבר כי בשלב זה ובהעדר פתרון קרוב לילדי בת ים, הם יוצאים בהסעות למוסדות חינוך בגבעתיים, הרצליה וערים נוספות.

"בחינוך המיוחד היצע בתי הספר הוא על פי מחוזות ולא על פי עיר, כיוון שאחוז הלומדים הוא נמוך יחסית לשאר האוכלוסייה", אומרת עינב בבלר, סגנית יו"ר ועד הורי מסילות ואמא לשני ילדים אוטיסטים: ניתאי בכיתה ו' ועמית בכיתה ג'.

לדבריה, "אוכלוסיית האוטיסטים עלתה. יש גידול עצום מצד אחד וחוסר במסגרות מצד שני. עיריית בת ים פותחת כל שנה 2-3 גני תקשורת המיועדים לילדים על הספקטרום האוטיסטי בגילאי 3-5 כאשר על פתיחת בתי ספר אחראי משרד החינוך. אבל מי שעושה את המיפוי של כמה תלמידים כאלו יש בעיר, מהו הצורך, זה כל עירייה לעצמה. בבת ים יש כ-400-500 ילדים על הספקטרום האוטיסטי, לפי ידיעתי, ועבורם 17 גני ילדים ובית ספר יסודי אחד לתלמידים מבת ים, אזור, הרצליה ועוד. חשוב לציין שיש ילדים בתפקוד גבוה ואז הם משולבים במסגרות חינוך רגילות".

הדאגה האמיתית שלה, ושל הורים נוספים, היא מה יקרה כאשר ילדיהם יסיימו את כיתה ו'. "אני במלחמה הזו כבר שלוש שנים, בדאגה מה יהיה", היא אומרת, "הילד שלי מתקשה בנסיעות, הוא צריך לצאת בשש בבוקר כדי להתחיל יום לימודים בשמונה בהרצליה. צריך לתת לילדים האלה את קצב ההתארגנות שלהם, יש ילדים עם טיטולים ומדובר בנסיעה לא קצרה. יום הלימודים שלהם הוא יום ארוך, מסתיים ב-16:45, ולהוסיף לזה עוד שעה וחצי נסיעה זה לא ריאלי. התחושה שלנו כהורים היא שיש קצת עצימת עיניים כשזה מגיע אלינו. מדובר באוכלוסיה מוחלשת שעסוקה בהישרדות, בקשיים. אני מודעת לכך שככל הנראה אצטרך להעתיק את מקום מגוריי, אני גרה בבת ים ולא נוהגת".

עינב אומרת כי נודע להורים על כוונה לפתוח בית ספר על-יסודי בחולון, "אבל בפועל זה לא קורה. פנינו אל משרד החינוך אבל שום דבר לא זז. אני יודעת שבראשון לציון יש בית ספר מתאים, אבל ראשון אינה חלק ממחוז מרכז, אז אין אפשרות לרשום את הבן שלי שם. זה לא מציאותי שיתזזו אותנו עד הרצליה כשיש בית ספר קרוב לבת ים".

תגובות 

מחזיקת תיק החינוך בעיריית בת ים, אסתר פרון, הגיבה לדברים: "בי"ס מסילות הוקם ביוזמה שלי כדי למנוע נסיעות מיותרות. לתפיסת עולמי ילדים צריכים ללמוד בעיר מגוריהם. כעת נדרשים לימודי המשך ומלכתחילה הרעיון היה שהעל-יסודי יהיה בחולון כי אין לנו אפשרות לפתוח מסגרת נוספת באישור משרד החינוך, הוא אינו מאשר כי אין מספיק תלמידים בעיר. אני באופן אישי פועלת מול המשרד כדי לשנות את ההחלטה, הסיכויים הם קלושים אבל אני מנסה.

"בנוסף, יש לנו כיתה משולבת אחת שפתחנו באורט רמת יוסף בה משתלבים ילדים אוטיסטים בחינוך רגיל, אך לא ניתנה לנו אפשרות לפתוח כיתה נוספת. לבי תמיד עם ההורים, יש לי חולשה לילדים עם צרכים מיוחדים, אבל יש לצערי דברים שאינם בסמכותי ואני מתקשה לטפל בהם, אך מבטיחה להמשיך ולנסות".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תלמידים עם אוטיזם שמסיימים בית ספר יסודי ממשיכים את לימודיהם במסגרות שונות: בתי ספר לחינוך מיוחד כוללנים, כיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים ושילוב פרטני בכיתות רגילות. זכאות על סוג המסגרת נקבעת בוועדות השמה אשר מתקיימות כאשר הילדים לומדים בכיתה ו'. בעיר בת ים ובערים הסמוכות במחוז תל אביב קיימות מסגרות שונות וכיתות חינוך מיוחד שנותנות מענה מקיף לצרכים של התלמידים על הרצף האוטיסטי. בנוסף, קיימת תכנית פתיחת חטיבה על יסודית למתבגרים על הרצף האוטיסטי בחולון אך עדיין אין מידע מדויק לגבי צפי פתיחה".

פורסם על ידי