הוועדה לשימור אתרים: לשמר את בית כנסת "האוהל"

בית כנסת האוהל | צילום טלי בנדו לאופר

בית כנסת האוהל | צילום טלי בנדו לאופר

הוועדה לשימור אתרים בעיריית בת ים דנה לאחרונה בתכנית פינוי-בינוי בציר יוספטל, בתחומה נמצא בית הכנסת הוותיק "האוהל" המיועד לשימור. התכנית האמורה מאפשרת בין היתר הריסת 240 יחידות דיור ובנייה מחדש של 1,010 דירות מגורים בחזית רחוב יוספטל במבנים של 32-40 קומות; הוספת שטחי מסחר, משרדים ומוסדות ציבור; ותוספת של 246 דירות חדשות במסגרת עיבוי מבנים קיימים.

נוכח העובדה שבתחום התכנית הנ"ל נמצא בית הכנסת "האוהל", המיועד לשימור, דנה בתכנית הוועדה העירונית לשימור אתרים בה חברים ראש העיר יוסי בכר, מ"מ רפאל ברנז, חברי המועצה אסתר פירון ולאה בם (שנעדרה מהישיבה) ומהנדס העירייה יהושע פתאל. "המבנה הוא בעל ערכים היסטוריים ואדריכליים ומאפיין את סגנון הברוטליזם", אמר מהנדס העירייה פתאל, "הוא מהווה חלק מהקונטקסט הסביבתי והעירוני. על כן יש לשמר את הבניין".

יועצי השימור של הוועדה, האדריכלים לילך הראל ושמואל גרואג, הסכימו עם פתאל. "מבנה בית הכנסת 'האוהל' ברמת יוסף הוא מבנה ציבור דתי וחברתי בבת ים", הם כתבו בחוות דעתם, "אנו ממליצים להכריז עליו כמבנה לשימור מחמיר. כחלק מחשיבותו הציבורית מומלץ לשמור על ייעודו הציבורי ועל הזיקה והנראות של המבנה ביחס לשלד הציבורי ברמת יוסף".

בסופו של הדיון אישרה הוועדה פה אחד להשלים את תיעוד מבנה בית הכנסת לתיק תיעוד מפורט ולאשרו בוועדה, וכן לקבוע בתכנית הפינוי-בינוי הנחיות לשימור מבנה בית הכנסת.

פורסם על ידי