אורתודנט מומחה לילדים – מתי כדאי להתחיל בטיפול?

אורתודנט מומחה לילדים – מתי כדאי להתחיל בטיפול?

אספנו 3 שאלות ותשובות עיקריות של הורים ופנינו אל אורתודנט מומחה לילדים על מנת לקבל תשובות.

ההמלצה הגורפת היא לדאוג שכל ילד וילדה יעברו סקירה של התפתחות הפה והשיניים אצל אורתודנט מומחה ליישור שיניים כבר בגיל צעיר, ולא יאוחר מגיל 10.

זאת מאחר וההחלטה על טיפול אורתודנטי היא מורכבת ותלויה בפרמטרים שונים, ועל כן בשלב בו מתחלפות השיניים משיני חלב לשיניים קבועות, חשוב שההורים ידעו לפנות עם הילדים לבדיקה אצל אורתודנט. בדיקתה של הפה על ידי אורתודנט מומחה תשקף את תמונת המצב הנוכחית והעתידית של מבנה השיניים, הסדר שלהן והסגר הצפוי. הרופא יוכל לבחון את המצב האסתטי והפונקציונאלי של הפה כבר במהלך הבדיקות הראשונות.

חשוב לזכור שיש מגוון של ליקויים בסגר הפה בגילאים צעירים, כאשר מתלוות לכך הפרעות שונות כמו קושי בלעיסה שיוצר בעיות נוספות בעיכול, נשימת פה שעלולה ליצור התפתחות של זיהומים פטרייתיים בחלל הפה, קליקים או עוויתות בלסתות, ואפילו כאבים במפרקי הלסת ושרירי הפנים. עם זאת מרבית הנבדקים, גם אם הם בעלי ליקויי סגר ניכרים, לא מתחילים טיפולי יישור שיניים בגיל הזה, אלא ממשיכים במעקב אצל האורתודונט עד שבוקעות מרבית השיניים הקבועות.

המעקב הזה הנו הכרחי לקביעת המועד הטוב ביותר להתחיל בו את הטיפול וכן להתאמת שיטת הטיפול האורתודנטית הנדרשת לפי המצב. במצבים רבים כאשר מדובר בבעיות חמורות המעקב והטיפול מצד האורתודנט מתבצע בשיתוף עם רופא אף אוזן גרון ובמידה ויש בעיות בדיבור גם עם קלינאית תקשורת. יש לציין כי 10% מכלל המטופלים הצעירים מתחילים את הטיפול כבר בגיל 7-8 ושוב, מדובר במקרים חריגים.

 

יישור שיניים אצל ילדים – שיטות הטיפול

יישור שיניים לילדים יכול להיעשות באמצעות מספר שיטות טיפול ובהתאמה לצורכי הילד ולמצב הפה.

יש טיפול ליישור שיניים הנעשה על ידי  פלטה ייעודית ליישור – זוהי פלטה נשלפת שהילד מרכיב ומסיר בעצמו, והשימוש בה נעשה בשלב הראשוני בטיפול במטרה להרחיב את הלסת העליונה. הטיפול בפלטה נפוץ מאוד בקרב צעירים ולרוב הטיפול ממשיך עם סמכים (ברקטים היוצרים 'גשר') כדי להשלים את סידור השיניים בפה. הבחירה להשתמש בפלטה תעשה בהתאם לצורך ולמצב האורתודנטי של פה המטופל. ההצלחה של טיפול יישור שיניים בקרב ילדים על ידי פלטה, תלויה בעיקר בהתמדת המטופלים בטיפול ובהרכבת הפלטה באופן קבוע ומתמשך.

הטיפול באמצעות מכשור אורתודנטי קבוע נעשה על ידי הדבקת סמכים ששמם המקצועי הוא ברקטים. במקרים מסוימים נעשה שימוש גם ברסן פנימי. רסן פנימי מתאים ליישור שיניים בקרב ילדים צעירים אשר יש להם פער גדול בין הלסתות דבר הגורם לכך שהשיניים העליונות בולטות מאוד ומפריעות לסגירה תקנית של השפתיים. הרסן נועד להשפיע על כיוון הגדילה של הלסתות ובכך מאפשר ליצור איזון בין הלסת העליונה והתחתונה לטובת סגר תקין ו.

 

פורסם על ידי