סרטן הפין – כל מה שצריך לדעת

סרטן הפין – כל מה שצריך לדעת

סרטן הפין מהווה אחוז קטן מאוד מהגידולים הסרטניים שגברים עלולים לפתח במהלך חייהם. זה נכון במיוחד בקרב גברים יהודים שאחוז גבוה מהם עברו ברית מילה שנחשבת כגורם מגן מפני סרטן הפין. למרות זאת, חשוב שגברים ישימו לב ולא יחששו לדווח לרופא במקרים בהם הם מגלים ממצא חשוד.

כאמור סרטן הפין הוא גידול נדיר יחסית, שמדי שנה מאובחן בקרב כ-2,000 גברים בארצות הברית. אחוזים דומים לאלו שבארה"ב ניתן לראות בכלל בעולם המערבי, זאת בהשוואה למדינות עולם שלישי בהם כ-15% מכלל מקרי הסרטן בגברים זה סרטן הפין.

שתי סיבות עקריות מובילות לשכיחות הגבוהה יותר של הגידול במדינות עולם שלישי. הראשונה היא רמת היגיינה נמוכה יותר והשנייה זה מודעות נמוכה יותר.

סרטן הפין – תסמינים

התסמינים הראשונים מופיעים לרב בראש הפין – עטרה, או על העורלה. לכן מי שעובר ברית מילה הוא בעל סיכון נמוך יותר לחלות בסרטן הפין.
תסמינים שכיחים: יבלות על איבר המין, התעבות של העור, פצע שלא נרפא אחר טיפול, שינוי בצבע העור, הופעת כתמים. כמובן שהופעה של כל אחד מהתסמינים הללו מצריך בדיקה אצל אורולוג מומחה.

גורמי סיכון

ישנם מספר גורמי סיכון לסרטן הפין:

מחלה זיהומית באיבר המין – דוגמת HPV.
HIV (איידס) – גברים החולים באיידס הם בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן הפין.
עישון- עישון מהווה גורם סיכון למגוון סוגי סרטן בניהם גם סרטן הפין.
פימוזיס – בגברים שלא עברו ברית מילה, מצב בו העורלה מכסה את העטרה ולא ניתן להורידה.
יבלות כרוניות באיבר המין- עלולות לגרום לקרעים בעור.
היגיינה ירודה באיבר המין – המובילה לזיהומים.

מניעה ראשונית של סרטן הפין

כדי להמנע מהתפתחות של סרטן הפין מומלץ:
יחסי מין מוגנים – עם קונדום.
הקפדה על היגיינה באיבר המין.
ברית מילה – נחשבת כגורם מגן משמעותי במניעת התפתחות הגידול.

טיפול בסרטן הפין

הטיפול בסרטן הפין נקבע לפי מיקום ושלב המחלה.
בשלבים ראשוניים הטיפול נעשה ע"י טיפול בלייזר, משחות או הסרה של הגידול בניתוח.

בשלבים מתקדמים יותר בהם תאי הגידול חדרו לרקמות יותר עמוקות של הרקמה, הטיפול יכלול לרוב כריתה מקומית, כריתה חלקית או כריתה מלאה – כתלות בפיזור הגידול לאורך הפין. בנוסף יתכן וגם יהיה צורך בטיפול ברדיותרפיה (קרינה). בהמקרים בהם יש התפשטות מחוץ לאזור הפין (אגן או מפשעה) יהיה צורך לערב גם טיפולים כימותרפיים.

התאמת טיפול לסרטן הפין

בדומה לגידולים סרטניים אחרים, התאמה אישית של הטיפול התרופתי יכולה להיות יעילה גם במקרים של סרטן הפין.
גידול סרטני מכל סוג תמיד מתחיל בעקבות מוטציה גנטית (לא בהכרח תורשתית) בתא בריא. אותה מוטציה גורמת לגדילה לא מבוקרת של תאים שיוצרים את רקמת הגידול.
בדיקות להתאמת הטיפול התרופתי מזהות עבור כל חולה באופן אישי את אותה מוטציה גנומית שגרמה להתפתחות הגידול הממאיר. לאחר שהיא מזהה את המוטציה הגנומית, ניתן לבחור את הטיפול התרופתי היעיל ביותר כנגדה.

פורסם על ידי