האם צריכים לפצות אתכם על הנזקים בעקבות בלוני תבערה?

האם צריכים לפצות אתכם על הנזקים בעקבות בלוני תבערה?

מדינת ישראל מחוייבת לפצות תושבים להם נגרם נזק כתוצאה מפעולות איבה. חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה מורה למוסדות המדינה כיצד לסייע למי שנפגע בגופו או בנפשו בפיגוע טרור או פעולת איבה של כוחות צבאיים או צבאיים למחצה (ארגון חיזבאללה למשל). ככל שמדובר בנזק לרכוש החובה לפצות את מי שרכושו ניזוק כתוצאה מפעולת איבה נגזרת מחוק מס רכוש שם נקבע שפיצויים כאלה יוענקו לזכאים העומדים בתנאים המפורטים בחוק. מימון הפיצויים מכספי קרן פיצויים שהוקמה במיוחד למטרה זו, מנוהלת על ידי רשות המיסים ומדי שנה מופקדים בה כספים מתקציב המדינה.

מכל שתואר לעיל עולה שמגיע פיצוי למי שלרכושם נגרם נזק כתוצאה משריפה שפרצה בגלל נחיתת עפיפון או בלון תבערה שהופרחו משטחי הרשות הפלסטינית במטרה לגרום לתושבי ישראל נזק ברכוש ואף בנפש. לפניכם פירוט אודות זכות זו לפיצוי, באילו תנאים היא מתקיימת, כיצד יש לפעול כדי לממש את הזכות ולקבל את הפיצוי המגיע ועוד.

מצב דומה לנזקי אש שנגרמו בגל השריפות בסתיו 2016

תושבי ישובי עוטף עזה סובלים מטרור עפיפוני ובלוני התבעירה, תופעה שהחלה במהלך "מחאת הגדר" וצברה תאוצה ככל שהתברר לפלסטינים שמדובר בדרך פשוטה, זולה ויעילה לגרום נזקי רכוש רחבי היקף בצד הישראלי. בימי הקיץ מבשילים יבולי גידולי שדה כגון חיטה ותירס. השדות היבשים נוטים להיתלקח ודי בבלון תבעירה בודד הנוחת בשדה כזה כדי לגרום לדליקה שתתפשט במהירות ותכלה לא רק את היבול עצמו אלא גם ציוד רב ערך. לעיתים דליקות כאלה מסכנות לא רק רכוש חקלאי אלא גם בתים, מחסנים ואפילו תושבים.

המצב שנוצר בעקבות טרור עפיפוני ובלוני התבעירה דומה לזה שחווינו בגל הדליקות שפרצו בסתיו 2016, עת טרוריסטים ניצלו את תנאי מזג האוויר היבשים והרוחות המזרחיות הערות כדי להצית דליקות שכילו שטחי יער, שדות, מחסנים ואף בתים פרטיים, מבנים ציבוריים, גנים, תשתיות ועוד.

כפי שהוענק פיצוי למי שרכושם ניזוק בגל השריפות של סתיו 2016 (שהוכרו כתוצאה של פעולות איבה) כך זכאים לפיצוי מן המדינה גם מי שסבלו מנזקי אש שנגרמו מדליקות שפרצו כתוצאה מעפיפוני ובלוני תבערה.

התנאים לקבלת פיצוי

חשוב לדעת שלא ניתן לקבל פיצוי בגין נזק לחפצי אומנות, עתיקות, תכשיטים או כסף מזומן שעלה באש. יכולים לתבוע פיצוי רק מי שהינם תושבי ישראל והם בעלי הרכוש שניזוק או שנדרשו לשאת בעלות שיקום הנזק (למשל חברת ביטוח ששילמה פיצוי למבוטח שרכושו ניזוק בשריפה שפרצה כתוצאה מבלון תבערה).

עוד חשוב לדעת שיש חלון זמן מצומצם להגשת תביעה לפיצוי. במקרה בו ישנה פוליסת ביטוח המכסה את הנזק ניתן לבחור בין תביעת נזיקין מחברת הביטוח לבין תביעת פיצוי מן המדינה מכוח חוק מס רכוש. בכל מקרה אמדן שיערוך עבורכם שמאי נזקים פרטי יאפשר דרישת סכום שאכן יציב אתכם, מבחינה כלכלית, במצב בו הייתם לולא התרחש הנזק. אין להסתפק בהערכת שמאי רכוש מטעם חברת הביטוח או כל גורם אחר, רק שמאי רכוש פרטי הפועל מטעמכם יערוך את דוח השמאות כשהאינטרסים שלכם בראש מעיניו.

תמונה: pixabay

פורסם על ידי