לסיים תואר ראשון עם לקויות למידה, זה אפשרי בהחלט 

לסיים תואר ראשון עם לקויות למידה, זה אפשרי בהחלט 

אם בעבר אנשים בעלי לקויות למידה היו מוותרים מראש, במודע או שלא במודע על לימודים אקדמיים, הרי שבעשור האחרון, המצב השתנה לחלוטין. המודעות קיימת ורק עולה עם השנים לנושא של לקויות למידה. ההבנה הבסיסית שמדובר בתחום שבאם הוא מטופל בצורה הנכונה, הפוטנציאל של לקוי הלמידה להצלחה בלימודים אקדמיים שווה ערך לכל אחד אחר.

עוד נקודה חשובה היא מודעות לכך שמדובר בלקות שאינה קשורה ליכולת השכלית ולאינטליגנציה של אותו מי שסובל ממנה, ובכך משדרגת פלאים קודם כל את היכולת שלו להתמודד עם הסביבה, ואת היכולת של הסביבה לקבל בפתיחות מצב שהוא שונה במקצת מהמצב הרגיל, אבל בר טיפול.

גם מוסדות החינוך השונים נרתמו לנושא, ולאורך השנים אנו עדים להקלות ולאדפטציה שמתבצעת במטרה לאפשר לבעלי לקויות למידה לקבל הזדמנויות שווה להצלחה.

מהם לקויות למידה

מדובר בפגיעה  בכישורי למידה בסיסיים עקב הפרעה עצבית-התפתחותית. בעקבות כך, לסובלים ממנה קיים קושי ברכישת מיומנויות למידה וביטוי ידע, כפי שמצופה מהם, לפי הגיל שלהם.

קיימת קשת רחבה ביותר של קטגוריות שנכנסות לתחום הרחב הזה של לקויות למידה. לעיתים מאובחנות מספר לקויות ביחד, מה שמרחיב את הקשיים להתמודדות לכמה מישורים.

בישראל נמצא כי כ – 10% ל 20% מהתלמידים מאובחנים כבעלי לקות למידה מסוג כלשהו. ניראה כי עקב מודעות שעולה וגוברת, הנתון הזה נמצא גם הוא במגמת עלייה.

כיצד מתמודדים עם לקויות למידה במוסדות האקדמיים

ראשית כל, נבחין בין 2 סוגים של סטודנטים. יש סטודנטים שאובחנו עוד בהיותם תלמידים בבתי הספר היסודי או התיכון כבעלי לקות למידה. היתרונות למעשה כפולים, עצם הידיעה המוקדמת והטיפול, שכולל בדרך כלל, סיגול מיומנויות למידה שמתאימות ללקות ממנה הם סובלים, יסייע להם במעבר שלבי הקבלה ללימודים האקדמיים.

ויש את הסוג השני של הסטודנטים, שהצליחו עד כה, בדרך לא דרך להתמודד בעצמם עם הקשיים והגיעו לאולמות ההרצאות. אבל משום מה, פה באולם, זה לא עובד, הם לא מצליחים ומתמודדים עם קשיים. הקשיים באים לידי ביטוי בדברים הקטנים, זה יכול להיות, הישיבה בהרצאה עצמה, באולם עם עוד מספר לא מבוטל של סטודנטים ולנסות להבין על מה המרצה מדבר.

חשוב לדעת, כי עוד בתהליכי הקבלה, קיימות הקלות לבעלי לקויות למידה. גם עם הבחינה הפסיכומטרית, שהיא מדד קבלה לחוגים מסויימים באוניברסיטה, ניתן להתמודד.

בנוסף, יש מסלולי קבלה ללא בחינה פסיכומטרית, לא רק במכללות אלא גם באוניברסיטאות. התחום הזה צובר תאוצה לאחרונה, אוניברסיטאות מאפשרות קבלה ליותר ויותר חוגים על סמך ציוני תעודת הבגרות בלבד.

בנוגע לסוג השני של הסטודנטים, קיימת סדרת בחינות לאיתור לקויות למידה שניתן לבצע גם במידה ומדובר כבר בסטודנטים מן המניין. המבחנים הללו איתרו את הלקות, ויאפשרו לסטודנטים לבצע את ההתאמות למצב שלהם, בעיקר בהתמודדות עם בחינות.

נוסיף לזה, כי רוב המוסדות ללימוד אקדמי, פתחו מרכזי תמיכה וסיוע לבעלי לקות למידה. המרכזים הללו, שונים וקשורים לכל אחד מהמוסדות האקדמיים עצמם, כוללים מגוון רחב של כלים לסיוע, החל מתמיכה באיתור הלקות, המשך לסדנאות התמודדות. המרכזים כוללים גם סיוע אישי ומותאם לכל סטודנט לפי הסיטואציה הפרטית שלו.

בשל המודעות והפתיחות הרבה לנושא, סטודנטים מרגישים בנוח לפנות לאותם מרכזים וככה משפרים את היכולת שלהם להצלחה בלימודים האקדמיים.

מהם הכלים להתמודדות עם לקויות למידה בזמן לימודים אקדמיים

קיימים כלים רבים ומגוונים שמותאמים כמובן ספציפית לאותה לקות, וכמובן שצריכים להתאים גם לאותו סטודנט. ככה שהשמים הם הגבול בשילובים הללו. בכל זאת יש מספר כלים כלליים שרוב המקרים מסייעים ומקלים.

הארכת זמן  

ניתנת בזמן המבחן עצמו למי שסובל מלקות למידה. הסטודנטים טוענים כי הארכת הזמן מאפשרת לכם ברוב המקרים לסיים את המבחן, וגם לעבור על התוצאות שבחרו, ולראות אם יש טעויות שהם צריכים לתקן. בעוד זמן המבחן הקצוב מתאים למי שאינו סובל מלקויות, תוספת הזמן למי שכן סובל מסייעת פלאים להצלחתו.

הקראה 

באוניברסיטה משתמשים בכלי הזה בעיקר שמדובר במבחנים באנגלית אבל לא רק. הקראת שאלון הבחינה לסטודנט מאפשרת גישור של השלב הטכני שקשה עבורו, ומאפשרת לו להתמקד בפתרון השאלון עצמו. במקרה ש שפה זרה, הנושא הזה חשוב כפליים.

תרופות 

כולנו מכירים את הריטלין הידוע. לא מעט מהסטודנטים, אלו שכבר בתור ילדים אובחנו, לקחו תרופות לעזרה. הדעות בנוגע לתרופות חלוקות. יש הטוענים כי התרופה, עוזרת פלאים, מצליחה להביא את הסטודנט למקום טוב יותר. אין ספק כי השימוש בתרופה מעיד על שיפור יכולות הריכוז ובכך הדרך להשגת המטרה הופכת קלה יותר.

יש לתרופה גם אפקט של הביצה והתרנגולת. מה הכוונה? השיפור שחווה המשתמש בתרופה, מאפשר לו להגיע להישגים שלא היו לו קודם, בכך תחושת המסוגלות גוברת, איתה הביטחון העצמי, מה שמסייע גם להצלחה.

חשוב לזכור, כי לתרופות לריכוז, ריטלין היא אחת מהן אבל לא רק, קיימות תופעות לוואי, וההשפעה על כל אדם היא שונה, וכי ליווי צמוד של נוירולוג הוא חובה במקרה הזה.

המאמר נכתב באדיבות אתר קלינאי

פורסם על ידי