מה החלומות שלכם אומרים?

מה החלומות שלכם אומרים?

הגישה המסורתית לפירוש חלומות מסייעת למי שרוצה לדעת מה עומד מאחורי המחשבות הכי כמוסות שלו במהלך הלילה. גם אתם מתעניינים בנושא? הנה כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם.

לפי סקר מקיף שתוצאותיו פורסמו ב-2016, מעל מחצית הציבור בישראל ישנים 5-6 שעות בלילה ורק 38% עומדים בהנחיות משרד הבריאות ושומרים על זמן שינה של 7-8 שעות ברצף. עם זאת, מעניין לבדוק לא רק כמה זמן אנשים ישנים או איך זה משפיע עליהם – אלא גם האם ועל מה הם חולמים.

קשה להעריך את השכיחות של חלומות באוכלוסייה, אך מחקרים שבוצעו בחולדות ועכברים ומנעו מהם את שלב השינה שבמהלכו מופיעים חלומות הביאו למותם בתוך שבועות ספורים. מכאן נולדה התיאוריה שלפיה שלב החלום חיוני להמשך החיים, גם אם לא ממש זוכרים אותו. כמו כן, תינוקות מבלים עד 70% מהיממה בשינה וכ-50% מהזמן הזה הם חולמים, בעוד אדם ממוצע מבלה שליש מחייו בשינה וחולם מדי לילה כ-5 חלומות שמשכם הכולל הוא כשעה וחצי.

פירוש חלומות: כל גישה והיתרונות שלה

מה שבאמת מעניין אותנו לגבי חלומות הוא העניין של הפירוש. בהקשר הזה, גישה אחת גורסת שהחלומות הם סוג של פרשנות עבור התת מודע והאירועים שאנחנו עוברים בחיי היום יום. לפי הגישה הזו אין שום דבר מיסטי בחלומות, אלא רק שיטה שבה המוח משתמש על מנת לארגן את הזכרונות והחוויות שלו.

ברור מאליו שאי אפשר לשלוט בחלומות ושמדובר על משהו שמתרחש בזמן שאין לנו בקרה על המחשבות. מצד שני, לאיכות השינה יש השפעה ישירה על היכולת לזכור את החלום ולהגיע לשלב הזה לאורך הלילה. זו גם הסיבה שבגללה רופאים ששומעים תלונות על בעיות בשינה ועל היעדר חלומות ממליצים להחליף את המזרן. בטווח הארוך, השאיפה היא שדגמים של מזרנים איכותיים ונוחים במיוחד ישפרו את איכות השינה וגם את היכולת שלנו לזכור על מה חלמנו.

לכל גישה בפירוש חלומות יש מטבע הדברים יתרונות אחרים. הדבר החשוב בהקשר הזה הוא לקחת דברים בפרופורציות ולזכור שהחלום הוא לא מטרה אלא אמצעי. אם מגיעים למצב של שינה רצופה ואיכותית ולשלב החלום, אפשר להתעורר רגועים יותר ולהשתעשע בניסיון לחפש פרשנות רלוונטית.

אז על מה תרצו לחלום?

הגישה האלטרנטיבית של פירוש חלומות קובעת שזו תופעה שמתרחשת באופן בלתי מודע ובלתי נשלט, אך שכל חלום פתוח לפרשנות סובייקטיבית. כאן מנסים לעקוב אחר המאפיינים של חלומות נפוצים ולמצוא את הפירוש המסורתי שלהם. לפי הגישה הזו, המשמעות המסורתית של חלומות על שיניים נופלות היא פחד מחוסר אטרקטיביות אסתטי, בושה או אובדן כוח – בעוד חלום על איחור מבטא קושי להסתגל לשינויים.

לשם השוואה, חלום על עשיית צרכים בציבור מעיד על רצון להשתחרר מדבר כלשהו בחיים שככל הנראה מיצה את תפקידו ומעכב אותנו. לעומת זאת, חלום על מוות של אדם קרוב מסמל תחושה של ניתוק וחלומות על מישהו שרודף אחרינו משקפים הימנעות ממשהו שדורש התמודדות בחיים האמיתיים.

יש גם חלומות שמשתנים עם הגיל. ילדים למשל חולמים לעיתים קרובות על כך שהם עפים כי לפי המשמעות המסורתית זה מייצג אצלם תחושה של חופש ויצירתיות, לעומת מבוגרים שחולמים על נפילה כאשר הם נמצאים במצב בחיים שבו הם חווים חרדה ואובדן שליטה. בנוסף, גברים ונשים שלא מתביישים לספר על חלומות ארוטיים צריכים לדעת שהם מקושרים למנגנון פיזי ואף עשויים להביא אותם לכדי תחושה של אורגזמה תוך כדי השינה.

פורסם על ידי