השפעה בלתי הוגנת והתנגדות לצוואה

השפעה בלתי הוגנת והתנגדות לצוואה

האם אדם קרוב ללבכם נפטר וגיליתם כי הצוואה שהוא הותיר אחריו אינה הגיונית? האם אתם חוששים כי המנוח כתב את צוואתו תחת השפעה או לחץ של אדם מסוים? הידעתם כי חוק הירושה קובע כי צוואה שנכתבה תחת השפעה לא הוגנת אינה חוקית ובאפשרותכם לבטל אותה בבית המשפט לענייני משפחה? ובכן, סעיף 30 א' לחוק הירושה קובע כי צוואה שנכתבה לא מרצונו החופשי של המצווה – דינה להתבטל.

חוק הירושה קובע מהם התנאים לביטול צוואה שנכתבה תחת השפעה בלתי הוגנת, איום, אונס, תחבולה או תרמית. לכן, אם אתם חוששים כ המנוח כתב את הצוואה תחת איום או השפעה שאינה הוגנת מומלץ לפנות מיד לעורך דין צוואות וירושות כדי לקבל ייעוץ משפטי ולפעול במסגרת החוק כדי להביא לביטול הצוואה וכדי לכבד את רצונו החופשי של המנוח.

מהי השפעה בלתי הוגנת?

כל אדם רשאי לכתוב צוואה מרצונו החופשי ולהחליט כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. אמנם, לא חייבים לכתוב צוואה מאחר וחוק הירושה קובע כיצד יחולק העיזבון של המנוח לאחר מותו, אך כאשר המצווה מעוניין לחלק את רכושו בצורה שונה, עליו לנסח צוואה חוקית, עדיף בעזרת עורך דין מקצועי ומנוסה.

בתי המשפט בארץ נוטים לכבד את רצונו של המנוח, לכן אם אתם משוכנעים כי הצוואה נכתבה תחת איום, בתרמית או תחת השפעה של אדם מסוים על המצווה, אפשר להגיש בקשת התנגדות למתן צו קיום צוואה לבית המשפט כדי לפסול אותה. עם זאת, בתי המשפט אינם ממהרים לפסול את הצוואה, לכן עליכם לחזק את הטיעונים שלכם באמצעות הוכחות שונות ונטל ההוכחה מוטל על כתפיכם. זהו נטל כבד ולא פשוט להוכחה, ובתי המשפט בוחנים לעומק את נסיבות המקרה כדי לנסות להבין מה היה רצונו של המנוח. אם בית המשפט משתכנע כי הצוואה נכתבה תחת השפעה שאינה הוגנת, הוא עשוי להורות על פסילת הצוואה, כל עוד העילה מספקת.

טענות אפשריות לפסילת הצוואה

יש מספר עילות המאפשרות לכם להגיש התנגדות למתן צו קיום צוואה, למשל מצב קוגניטיבי או מצב נפשי ובריאותי ירוד של המצווה. באמצעות איסוף מסמכים רפואיים המעידים על מצבו של המצווה, אפשר להוכיח כי הצוואה נכתבה באופן לא חוקי. כמו כן, אפשר לקבל תסקיר מעובד סוציאלי או מסמך הכולל חוות דעת מקצועית של מומחה בתחום הפסיכו-גריאטריה כדי להוכיח כי מצבו של המצווה לא אפשר לו לכתוב צוואה חוקית.

גם במקרים בהם המצווה היה תלוי באופן מוחלט באדם מסוים, למשל בן משפחה או מטפל, והוא היה מבודד מהעולם, אפשר במקרים מסוימים להוכיח כי הצוואה אינה חוקית, בעיקר במקרים בהם מתגלה כי האדם שהיה במחיצת המצווה מקבל את כל הירושה או נתח גדול ממנה.

בית המשפט נעזר ב-4 מבחנים כדי לבחון את המקרה:

  • מבחן התלות והעצמאות
  • מבחן תלות וסיוע
  • הקשר של המצווה עם אחרים
  • מעורבות הנהנה בכתיבת הצוואה.

למידע נוסף היכנסו לאתר של עורך דין ברקוביץ מומחה לדיני צוואות לחץ כאן

פורסם על ידי