טיפים לשמירה על בריאות השיניים

טיפים לשמירה על בריאות השיניים

שמירה על בריאות השיניים היא משימה לכל החיים. שיניים בריאות נותנות לנו חיוך יפה ומבריק, יכולת לעיסה טובה, מניעת כאבים וטיפולים אצל רופא השיניים. בנוסף מחקרים חדשים מראים בעיות שיניים וחניכיים עלולות להשפיע על מחלות באיברים נוספים בגוף. שמירה על השיניים מורכבת ממספר הרגלים יומיים פשוטים ליישום בכל גיל.

למעשה, כל ילד יודע שעליו להקפיד על צחצוח שיניים בבוקר ובערב כדי לשמור על שיניים בריאות. עם זאת, צחצוח שיניים בלבד אינו מונע בעיות בשיניים ובחניכיים כמו עששת וחורים, לכן מעבר לצחצוח השיניים החשוב יש להקפיד גם על חוט דנטלי, שטיפת הפה במי פה איכותיים, תזונה נכונה ובריאה ושתיית מים במקום משקאות ממותקים ועתירי סוכר. כמו כן, יש להקפיד על ביקור תקופתי במרפאת השיניים ואצל השיננית, ובהתאם לצורך לעבור טיפולים כמו הלבנת שיניים וכמובן לטפל בזמן בעששת ובבעיות נוספות.

צחצחו שיניים ולשון פעמיים ביום

צחצחו את השיניים והלשון פעמיים ביום (בבוקר ובערב) בתנועות סיבוביות במשך שלוש דקות לפחות. התנועה הסיבובית נועדה לשמור על האמייל של השן, בעוד היא מורידה את החיידקים והפלאק מהשיניים. כמו כן צחצחו את הלשון, עליה נמצאים רוב החיידקים, הגורמים לריח רע בפה. השתמשו כמובן במשחת שיניים המכילה פלואוריד, הנותן הגנה נוספת לשיניים, ומונע עששת. ניתן להיעזר גם במי פה המכילים פלואוריד. בנוסף השתמשו פעם ביום בחוט דנטאלי כדי להסיר את שאריות האוכל, הנתקעות בין השיניים.

אגב, צחצוח מוגבר של השיניים עלול לגרום לפגיעה משמעותית ברובד השן ובציפוי האמייל, לכן רופאי השיניים ממליצים לצחצח שיניים פעמיים ביום ולא יותר.

התחילו בגיל צעיר

שמירה על בריאות השיניים צריכה להתחיל כבר מבקיעת השיניים הראשונות בגיל חצי שנה. בגיל זה ניתן לנקות אותן עם מטלית לחה, או עם מברשת ייעודית רכה במיוחד. מגיל שנתיים יש לצחצח את השיניים במרשת המתאימה לגיל הילד, ומומלץ להקנות לו את הרגלי השמירה על השיניים ולתת לו להתחיל לצחצח את שיניו בעצמו, אך חשוב שגם הוריו יצחצחו את שיניו.

בגיל 6 מתחילות להתחלף שיני החלב בשיניים קבועות, ואז חשוב במיוחד להקפיד עם הילד על הצחצוח, כדי למנוע בעיות שיניים וחניכיים בגילאים צעירים. כדאי להפוך את צחצוח השיניים לחוויה נעימה ומשעשעת, אפשר להפוך את פעולת הצחצוח השיניים לזמן בילוי משותף עם הילד, ללוות את הפעולה בשירים ומשחקים, ולמעשה לגרום לילד להקפיד על צחצוח שיניו בלי מלחמות או ויכוחים מיותרים.

הימנעו מממתקים ומיץ

תזונה נכונה ובריאה נחוצה בין השאר גם לשמירה על שיניים בריאות ומניעת מחלות בחלל הפה. הנה מספר מאכלים ומשקאות שרצוי להימנע מהם כדי לשמור על השיניים:

ממתקים מעודדים בעיות שיניים ועששת, מכיוון שהחיידקים בפה מפרקים את הסוכר הפשוט ויוצרים חומצות הפוגעות באמייל של הפה. במיוחד הימנעו ממתקים, הנשארים על השיניים לזמן רב כמו טופי, במבה, סוכריות על מקל וסוכריות גומי. אם אתם או ילדכם אוכלים ממתקים – עדיף לרכז אותם בפעם אחת ביום, ולא לפזר על פני מספר פעמים.

משקאות ממותקים מעלים את הסיכון לעששת כי הסוכר נשאר בפה לאחר כל לגימה, לכן יש להרבות בשתיית מים וכדאי להימנע ממשקאות מזיקים.

משקאות מוגזים מקשים על שיניים בריאות כי התסיסה שלהם מעלה את רמת החומציות בפה. לכן, כדאי להימנע ככל האפשר ממשקאות מוגזים וממתוקים, גם ממיצים המכילים סוכר בכמויות גדולות וגם ממשקאות דיאטטיים.

הימנעו מעישון

אם אתם מעשנים דעו כי טבק מכתים את השיניים, ומעלה בצורה משמעותית את הסיכון לבעיות שיניים וחניכיים ולסרטן הפה.

השתמשו במסטיק ללא סוכר או מי פה אחרי כל ארוחה

שימוש במסטיק ללא סוכר מאפשר לאזן את רמת החומציות בפה ולמנוע בעיות שיניים. מי פה אנטי בקטריאליים יאפשרו לכם לשמור על אוכלוסיית החיידקים בפה ברמה הנכונה.

ביקרו אצל רופא השיניים אחת לחצי שנה

ערכו בדיקת אצל רופא שיניים אחת לחצי שנה. הבדיקה תסייע לכם לזהות מראש החמרה במצב השיניים, תמנע יצירת מוקדי עששת חדשים, ותספק פתרון לבעיות נפוצות כמו רגישות בחניכיים או כאבים בשיניים הטוחנות.

בקרו אצל שיננית אחת לשנה

ביקור אצל שיננית אחת לשנה נותן לכם טיפול הסרת אבנית ושיפור המראה החיצוני של השיניים. בנוסף היא תדריך אתכם לגבי דרכי צחצוח שיניים, שימוש נכון בחוט דנטלי ומשחות השיניים השונות. בגילאים מבוגרים, ניתן גם להשתמש בשירותיו של רופא המתמחה בשירותי רפואת שיניים אסתטית, כדי לבצע הלבנת שיניים ולעבור טיפולים נוספים.

פורסם על ידי