ענף האופניים החשמליים נמצא כבר מספר שנים במגמת עלייה חדה וברורה. בשנת 2010, כאשר האופניים החשמליים הראשונים הופיעו בישראל, אלו היו בד"כ קיטים חשמליים שהורכבו באופן "חצי-פיראטי" על אופניים רגילים. עשור לאחר מכן יש בישראל כ-250 אלף רוכבי אופניים חשמליים. רובם המוחלט מתניידים על גבי כלים שיוצרו בהתאמה אישית לצורכי הרוכב הישראלי.
מכון התקנים מפקח על ייבוא אופניים חשמליים, רשויות מקומיות מקדמות סלילת שבילי אופניים (ראו לדוגמה את תל אביב שהכריזה על 20 ק"מ של שבילי אופניים בתוך חמש שנים), ואפילו הלשכה המרכזית לסטטיטקה פרסמה נתונים אודות בעלות תאים משפחתיים על אופניים חשמליות. לכן, במידה שאתם עומדים בפני קניית אופניים חשמליים, הנה שלושה דברים שכדאי לדעת.
אופניים חשמליים לא קונים רק לפי הסוללה
בחירת אופניים חשמליים מתחילה כמעט תמיד בנתונים של הבטריה. מכיוון שרוב הסוללות הן סוללות V48, העיסוק נוגע במידת ההספק שלהן. האמפר/שעה או בקיצור "האמפר". ככל שהאמפר גבוה, כך הסוללה יקרה יותר, וכפועל יוצא מזה – מחיר האופניים החשמליים עולה.
אך למרות שהסוללה היא מרכיב מרכזי בכל אופניים חשמליים, חשוב לדעת כי הבחירה בכלי המתאים דורשת התייחסות לפרמטרים נוספים. למשל:
- האם אתם קונים אופניים חשמליים ממותג מוכר ויבואן מסודר?
- מהו סוג הגלגלים שתבחרו מבחינת רוחב (רגילים או "גלגלי בלון")?
- מהו סוג הג'אנטים המועדפים עליכם (מגנזיום או "שפיצים")?
- האם תהיו מוכנים להשקיע ברכישת אופניים חשמליים עם שיכוך מלא?
- האם החנות שבה אתם קונים תספק שירותים טובים בהמשך הדרך (אופניים חשמליים דורשים תחזוקה)?
- האם האופניים עונים על הצרכים מבחינת קיפול ומשקל?
- האם תעדיפו אופניים חשמליים עם סוללה חיצונית או סוללה מוסלקת?
- האם תהיו מוכנים להשקיע בבלמים הידרואליים?
השאלות הללו הן רק מעט המחזיק את המרובה, וכל תשובה לכל אחת מהן משפיעה על מחיר האופניים החשמליים. לכן, כשאתם רוצים לקנות אופניים שיתאימו למטרותיכם, קחו בחשבון נתונים נוספים ואל תעצרו רק במפרט הסוללה והאמפר. יש עוד דברים שכדאי להכניס למשוואה בזמן שאתם מחליטים על המוצר הרלבנטי.
הכינו תקציב, דעו שאתם הולכים לעבור אותו וזכרו את האביזרים
טיפ חשוב לגבי קניית אופניים חשמליים הוא ההכנה מבחינת תקציב. צרכנים רבים מגיעים לחנות אופניים חשמליים עם "מספר זהב" שאותו הם מוכנים להשקיע. למשל, "3,500 שקלים מקסימום". בעניין זה כדאי מבחינה נפשית להתכונן לסכום שיהיה נמוך יותר מהסך אותו אתם "באמת" מוכנים להשקיע.
למה? דבר ראשון, הניסיון מלמד שקיים פער בין מה שהקונה חושב לגבי מחיר אופניים חשמליים לבין מה שמשווק בפועל בחנויות. שנית, קניית אופניים חשמליים דורשת הוצאות נלווות כמו מנעול, קסדה, מושבי נוסעים, תיק, מעמד לטלפון סלולרי, מראה צדית, תא מטען ועוד. האביזרים הללו יכולים לעלות את סיכום העסקה במאות שקלים, ולעתים אף ביותר מ-1,000 שקלים. רצוי שלא להקל בכך ראש, ולשקלל את עלותם של האביזרים בתקציב לטובת קניית אופניים חשמליים.
אפשר לעשות ביטוח אופניים חשמליים
האם ידעתם שאפשר לקנות ביטוח אופניים חשמליים? מדובר בעניין מהותי עם השלכות דרמטיות. היות שהחוק הישראלי לא מגדיר אופניים חשמליים בתור "רכב מנועי", חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לא חל על תאונות אופניים חשמליים.
אם הרוכב נפגע בתאונה שבה היה מעורב רכב מנועי (למשל, קטנוע או מכונית), הוא יהיה זכאי לפיצוי מחברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה. אולם ככל שעסקינן בתאונה עצמאית (למשל, התרסקות בשביל אופניים), רוכב ללא ביטוח עלול למצוא את עצמו ללא כל כיסוי.
ביטוח אופניים חשמליים הוא למעשה ביטוח תאונות אישיות שמעניק כיסוי גבוה במקרה של תאונה. זאת ועוד, פוליסת ביטוח אופניים חשמליים מאפשרת כיסוי חשוב לצד ג'. כלומר, אם הרוכב פגע בהולך רגל, והאחרון הגיש כנגדו תביעת פיצויים, ביטוח אופניים חשמליים צד ג' מעניק כיסוי שמטפס בפוליסות מסוימות עד כדי מיליוני שקלים.