חלוקת ירושה – מה זה אומר?

חלוקת ירושה – מה זה אומר?

אחד השלבים הפחות שמחים בחיינו, הוא כאשר נפטר אדם יקר וקרוב במיוחד. לדוגמה אב או אם, סב או סבתא, אח ואפילו דוד יקר, או חלילה בן. במקרים כאלה, לאחר העצב הגדול וביצוע כלל הסידורים הדרושים עבור מנוחתו של האדם – תצטרכו לעיתים לעסוק בצוואה או עיזבון שהותיר אחריו המנוח. ברגעים כאלה תתכנסו עם עורך דין מקצועי כדי לדון בפרטי הירושה.

במקרים בהם מתגלה הצוואה אותה הותיר המנוח, או כאשר מתברר שאין צוואה – מגיע השלב בו יש לחלק ירושה בין בני המשפחה או הזוכים לפי הצוואה. עורך הדין יסביר לכל יורש מה הוא קיבל, איזה סכום כסף או רכוש ישנו, מהו העיזבון שהותיר אחריו המנוח ומהן החובות שהשאיר.

מהי הגדרת חלוקת ירושה?

חשוב לדעת כי ישנן מספר דרכים לחלק כסף או רכוש. אופן אחד הוא כאשר אין צוואה שאז העיזבון מתחלק לפי הוראות חוק הירושה. האופן השני הוא חלוקה על פי צוואה. בנוסף בכל אחד מהאופנים יש וריאציות כמו אם החלוקה נעשית תוך הסכם בין יורשים, או הסתלקות מעיזבון, שכן ישנם מקרים בהם יעדיף אחד מבני המשפחה לבצע הסתלקות מצוואה. ההסתלקות מתרחשת בדרך כלל במקרה שהעיזבון מכיל חובות או שעבודים נכסים מכבידים, כמו גם במקרים בהם ישנו וויתור מצד יורש לטובת יורשים אחרים.  מידע נוסף תמצאו כאן: https://ygoldlaw.co.il/

כיצד מחלקים את העיזבון?

אם את אשה שאמורה לקבל ממון מבעל שנפטר, או גבר שיורש את אשתו, אם אתם ילדים של אדם שנפטר, או קרובי משפחה שמוזכרים בצוואה, בכל אחד מהאפשרויות הללו: החלוקה תעשה על פי הוראות הצוואה או על פי חוק הירושה, שקבע הוראות לפי אומדן רצון הנפטר. החלוקה לפי החוק מתחילה מבן או בת הזוג, ולאחר מכן אל ילדים, נכדים או במקרים עצובים יותר – הורים ואחים.

בדרך כלל החלוקה הינה כדלהלן. מחצית מן הרכוש עוברת אל בן או בת הזוג ולאחר מכן מחצית של הרכוש אל הילדים והנכדים. לעיתים – במידה והנפטר הוא כזה שיש לו רק אחים, אחיינים או סבים – יגיע שליש מהעזבון אליהם, בעוד שבני הזוג יהיו זכאים לשני שלישים מן העזבון האמור.

מה עושים במקרים של חילוקי דעות?

במידה וישנן אי הבנות בין יורשים או סכסוכים – מומלץ לפנות אל עורך דין נוטריון, על מנת שזה יעשה סדר בדברים ויגבש הסכם מתאים או יעשה פירוק שיתוף בין יורשים. לעיתים דרושה התערבות של איש מקצוע חיצוני כדי לשים סדר בדברים, לבדוק את היקף העיזבון, לייצג יורשים בבית משפט ולספק הגנה בעת הצורך. כך, באמצעות ייצוג הולם, לא תרגישו מקופחים ונושא סידור הירושה יוותר מאחוריכם במהרה.

צילום: pixabay

פורסם על ידי