הקשר בין בריחת שתן לסוכרת

הקשר בין בריחת שתן לסוכרת

סוכרת מהווה גורם סיכון לבריחת שתן על רקע השמנה או פגיעה במערכת העצבים. עם זאת, יש דברים שאפשר לעשות כדי להתמודד עם התופעה ולמנוע פגיעה מהותית באיכות החיים

לפי נתוני סקר בריאות משנת 2009 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הימצאות סוכרת אצל בני 25 ומעלה עומדת על 8.5% בממוצע, עם פילוח של 8.4% אצל גברים ו-8.7% אצל נשים. סקר אחר שנערך בשנים 2007-2010 גילה שבקרב גברים יהודים, שיעורי הסוכרת נמוכים בקבוצות הגיל 35-44  אך לאחר מכן עולים באופן עקבי עד 23.5% בקרב בני 65 ומעלה. אצל נשים יהודיות עולים השיעורים עם הגיל ומגיעים לכ-21% בקרב בנות 65 ומעלה.

משמעות הנתונים היא שמחלת הסוכרת נפוצה באוכלוסייה והסיכון גובר עם הגיל. בתוך כך, יש לזכור שסוכרת נחשבת כגורם סיכון לבריחת שתן – אצל נשים וגברים כאחד. הסיבה לכך היא השמנה שמביאה להפעלת לחץ על רצפת האגן. במקביל, בקרב נשים הלחץ המופעל אפילו גדול יותר כי רצפת האגן כוללת אברים כמו הנרתיק, פי הטבעת והשופכה. כאשר שרירים אלו נחלשים, עלולות הנשים לסבול מדליפת ובריחת שתן בדרגות חומרה משתנות.

החדשות הרעות הן שסוכרת מסוג 2 מהווה גורם סיכון לשכיחות רבה יותר של בריחת שתן גם ללא קשר למשקל ולהשמנה. כאן הסיבה קשורה לפגיעה עצבית שמתרחשת במערכת העצבים סביב שלפוחית השתן למרות שקיימים סוגים שונים של בריחות שתן, זו שמאפיינת חולי סוכרת מופיעה כאשר קיים קושי בריקון השלפוחית ובכיווצה. במקרים כאלה, כמויות השתן הגדולות מצטברות ועם הזמן החולה יסבול מבריחת שתן.

איך מתמודדים עם בריחת שתן?

נשים וגברים עם סוכרת מתמודדים בעת ובעונה אחת עם שורה ארוכה של תופעות שעלולות לפגוע באיכות החיים. עם זאת, המודעות הקיימת כיום לבעיה ומגוון שיטות הטיפול שכבר הוכיחו את עצמן יכולות לסייע לרגשות המבוכה ולהביא לשיפור במצב הבריאותי.

קודם כל, הסוג הנפוץ של בריחת שתן נובע מנזק עצבי לשלפוחית ומתרחש כאמור בשל חסימה של שלפוחית השתן. האבחון במקרים אלו יתבסס על בדיקות סוכר ואחריו אפשר להתאים לחולה טיפול תרופתי אופטימאלי. מטרתו של הטיפול הראשוני עבור חולי סוכרת עם בריחת שתן היא לאזן את רמת הסוכר בדם ובעזרת מינון נכון אפשר גם להוריד את רמות הסוכר.

לחילופין, קיימים טיפולים התנהגותיים ואימוץ הרגלים נכונים של ביקור בשירותים באופן יזום לצמצום העומס על השלפוחית. אלו כוללים לימוד עצמי של השלפוחית להתרוקן בשעות קבועות והימנעות ממאכלים משתנים. הטיפול ההתנהגותי דורש סבלנות אך הוא יעיל ומשפר את איכות החיים.

לבסוף, ישנם מוצרי ספיגה למבוגרים שאותם כדאי לשלב אותם בשגרת היום יום. את מוצרי הספיגה ניתן להשיג בקלות וללא מרשם רופא כדי לסייע למבוגרים להתמודד עם בריחת שתן על רקע מחלת הסוכרת.

פורסם על ידי