איך תזהו אם מישהו "גולש" על האינטרנט שלכם ומה עושים במקרה כזה?

איך תזהו אם מישהו "גולש" על האינטרנט שלכם ומה עושים במקרה כזה?

מהירות גלישה מהירה היא חיונית כיום ובעתיד אף יותר, אבל מהירות שווה כסף, ולא תמיד כולם רוצים לשלם. איך תדעו אם מישהו גונב לכם מרוחב הפס?

אור גרין

יש חידושים טכנולוגים שאחרי שהם מתווספים לחיים, קשה לדמיין איך החיים שלנו היו נראים בלעדיהם. אחד מהם הוא האינטרנט. כל כך הרבה דברים נעשים דרך האינטרנט בימים אלו, שאם מורידים אותו, אפילו לכמה שעות – החיים נראים לגמרי אחרת. בגלל זה, הביקוש לרוחב פס ומהירות גלישה הוא רב. זה לא רק אתם שגולשים במחשב הנייח, אלא גם הילד עם הסמארטפון, הילד השני בטאבלט, בני ובנות הזוג על הלפטופ, והמזגן שמחכה להוראה. גם אם עשיתם הכול כדי להגיע למהירות הגלישה הנדרשת, לפעמים, אתם מגלים, לדאבונכם, כי מהירות הגלישה איטית. אולי זה אחד המקרים שבהם השכנים החליטו לקצץ בהוצאות ופשוט להתחבר לאינטרנט על חשבונכם?

איך אפשר לדעת אם גולשים על חשבוני?

הצעד הראשון והכי פשוט הוא לבצע בדיקת מהירות גלישה. איך בודקים מהירות אינטרנט ? פשוט נכנסים לאחד מהכלים החינמיים המיועדים לבדיקות מהירות גלישה ונותנים לאתר לעשות את העבודה שלו. הבדיקה תחזיר לכם שלושה מספרים: כמה זמן לוקח לעשות פינג, מה היא מהירות ההורדה ומה היא מהירות העלאה. מה שהכי מעניין אתכם היא מהירות ההורדה – היא צריכה להיות תואמת, או לפחות דומה למהירות שעליה אתם משלמים אצל ספק האינטרנט שלכם (במידה והרצתם את הבדיקה ממחשב שמחובר בכבל לנתב). אם אתם רואים שגם בבדיקה יש חוסר תאימות – פנו לספק האינטרנט ובדקו מה הבעיה. אם יש תאימות, אבל הגלישה עדיין איטית, ייתכן שתרצו לשדרג את סוג החיבור ולעבור לסיבים אופטיים או לשדרג את חבילת הגלישה.

במידה ולא כאן הבעיה, נסו להריץ את הבדיקה ממכשיר המקושר דרך הווי פיי הבייתי. אם יש פער גדול בין השניים – ייתכן שמישהו מתעלק לכם על רוחב הפס.

בואו ונבין איך זה עובד כדי להבין מה אפשר לעשות – הספק והתשתית מביאים את האינטרנט עד לפתח ביתכם, או  במקרה שלנו – עד למחשב שמחובר עם כבל לנתב. כל יתר הגלישה בבית מתבצעת באמצעות הרשת הביתית – הוי פיי, בהתאם להגדרות שבנתב, מספר המכשירים שמקושרים לרשת וסוג הגלישה שמתבצעת. ייתכן ושדרוג הנתב ישפר לכם את התעבורה הביתית, אם בהחלט ייתכן שיש כמה מסתננים שאחראים על הגלישה האיטית בבית.

מי מחובר לרשת שלי?

אולי שלא כצפוי זו שאלה שהתשובה עליה היא הרבה יותר מסובכת לתשובה ממה שנדמה. לכל מחשב ולכל מתקן שמחובר אל האינטרנט שלכם יש שם, אפילו שניים, רק שהשמות האלו לא בהכרח יגידו לכם איזה מהשכנים הוא האחראי למחדל.

ישנן תוכנות שניתן להוריד שיציגו לכם אילו מכשירים מחוברים ואפילו מכשירים שהיו מחוברים לאחרונה וכרגע אינם מחוברים הבעיה היא שזיהוי המכשירים הללו אינו כה פשוט. כל מכשיר מזוהה באמצעות שני "שמות": IP ו- MAC.

IP הוא מספר, או ליתר דיוק, סדרה של ארבעה רצפי ספרות המופרדות על ידי נקודה. לא תמיד ובכל חיבור לרשת, כתובת ה-IP של המכשיר תהיה זהה. לרב, המכשיר מקבל כתובת IP זמנית מהרשת בכל חיבור. בניגוד לכתובת IP שאינה בהכרח קבועה, כתובת MAC מזהה באופן מוחלט מכשיר מסוים. אבל, גם אם תדעו שכתובת הMAC שהתנחלה לכם על רוחב הפס היא 00-0E-A6-A7-63-F7 האם תדעו מה הרכיב (או השכן) שהתחבר אליכם? ואיך תדעו שלא מדובר באחד מהמכשירים שלכם?

יש כאלו שממליצים לבדוק כמה מכשירים מחוברים וכמה מכשירים מדווחים שמחוברים על פי התוכנות הללו, אולם מדובר בנוהל די מסוכן – יש היום הרבה רכיבים שייתכן שהם לגיטימיים לגמרי ושלא עלה בדעתכם שהם מחוברים, וגם אמורים להיות מחוברים – מתג האור בסלון, מדפסת אלחוטית, התריס החשמלי או הדוד, לדוגמה.

איך למנוע ממישהו לגלוש על האינטרנט שלכם

השיטה המוצלחת יותר היא המניעה וכוללת אבטחה מוקפדת יותר: שנו את שם הנתב, שנו את שם הרשת הביתית, שנו את הסיסמה ודאגו לסיסמה חזקה – מספר הטלפון שלכם או אפילו תאריך הלידה הם לא סיסמאות שקשה לנחש או לברר, אם מישהו מנסה להתחבר אליכם לרשת הביתית.

דאגו מדי פעם לרענן ולשנות את הסיסמה – כך גם אם נתתם את הסיסמה למישהו שביקר, הוא לא יוכל להמשיך להיות מחובר ולהשתמש לכם ברוחב הפס (אולי אפילו בלי כוונה) בלי לדעת מה הסיסמה החדשה ולהתחבר מחדש. דרך טובה אחרת היא לנתק ממש את הנתב כאשר אתם הולכים לישון או יוצאים מהבית. זה לא כיף להיות השכן שמתחבר, אפילו בחינם, לרשת של מישהו אחר – אם הרשת הזו לא זמינה תמיד. תמיד אפשר לקוות שאלו שמנסים יעברו לשכן אחר.

דאגו לנתב שעובד עם הצפנה חזקה של סיסמאותWPA 2  או 3 WPA – היום זה כמעט מתבקש, אבל כדאי לוודא בכל מקרה. טיפ אחרון הוא לעסקים שמחזיקים שתי רשתות – אחת פנימית ואחת לאורחים – דאגו לסיסמאות והרשאות שונות ותנו ללקוחות את הגישה רק לרשת האורחים.

לסיכום

פריצה לרשת הפנימית היא סכנת אבטחה לא רק מבחינת גניבות מהירות גלישה באינטרנט. אדם שמחובר לרשת הביתית יכול לגשת למכשירים המחוברים לרשת שלכם ולהתחבר אליהם – אולי לגנוב מידע המצוי על מכשירים אלו, כולל מידע רגיש כמו נתונים פיננסיים או עסקיים. חשוב להקפיד לשמור על הרשת הביתית מאובטחת דווקא בגלל שחלק כל כך גדול מהחיים, כולל הפיננסיים, מתנהל כיום על גבי הרשת.

 

 

פורסם על ידי