מיוחד ליום המורה: 3 המורות שלי לחיים

המורות טלי והדר עם התלמידה מריה

המורות טלי והדר עם התלמידה מריה

כתבה: מריה באורטוב, תלמידה באורט רמת יוסף

כתלמידים אנחנו פוגשים בבתי הספר מורים שאמורים להעביר לנו ידע ולהכין אותנו לחיים עצמאים ומשמעותיים על הצד הטוב ביותר, ואני בטוחה שכולם רוצים להגיע למטרה הזו. בשלוש השנים האחרונות שלי באורט רמת יוסף, פגשתי הרבה מורים מדהימים כאלו. רובם מורים מאוד טובים גם אם קצת קשוחים או מענישים.

ביום אחד בשנה, יום המורה, בואו נגיד למורים שלנו פשוט תודה. פגשתי מורים רבים בדרכי וכל אחד מהם תרם לי במשהו. לא ניתן להכניס את כולם לכתבה אחת, ולכן בחרתי לספר על שתי המחנכות המקסימות שהיו לי בחטיבה ונשארו משמעותיות ביותר בשבילי – טלי והדר.

המורה טלי גלעד שוהם

טלי גלעד שוהם הייתה המחנכת שלי במשך שנתיים וגם לימדה אותי ספרות ולשון. טלי היא מורה ובן אדם מקסים עם לב ענק ביותר, היא סלחנית ונותנת הזדמנות לכל תלמיד. אצלה ערך עליון זה אהבת האדם. היא נכנסת לכיתה עם חיוך בכל בוקר ופותחת את השיעור בברכת בוקר טוב נעימה ביותר. היא לא מכתיבה את החומר ביובש אלא מלמדת בדרכים יצירתיות ומעניינות. טלי תמיד הייתה מספרת לנו סיפורים, בין אם סיפורים אמיתיים מחייה שלה או סיפורים לא מציאותיים, אבל כולם כאחד היו מעניינים עם מסר חשוב ונחרטו לי ולאחרים בזיכרון להמון זמן.

טלי אוהבת לעצב מקסים את הכיתה ואת בית הספר ותמיד מביאה איתה המון יופי ואסתטיות. אחד הדברים המדהימים ביותר בה זה שלא משנה כמה התלמיד קשה, היא תמיד הייתה סולחת לו, מחייכת אליו ומתייחסת אליו הכי טוב שיש. התלמידים כולם הם כמו ילדים שלה. היא פתחה את ביתה בפנינו בחגים, אהבה להעביר לנו את השמחה בכל דרך, אווירה טובה ומצב רוח טוב. טלי בשבילי היא מחנכת וחברה גם עכשיו, ולא משנה כמה זמן יעבור תמיד נשמור על קשר. היא תמיד כאן בשבילי ובשביל שאר תלמידיה לשעבר. טלי היא מחנכת לחיים ותמיד יש לי למי לפנות ועם מי להתייעץ, ואני רואה בזה אוצר. ראיון קצר עם טלי:

טלי, כמה שנים את מלמדת?

"אני מלמדת 30 שנה, מהם 27 שנים באורט רמת יוסף".

במה לדעתך הדור של היום שונה מהדור של פעם?

"הדור של היום הוא דור טכנולוגי יותר החושב בזריזות במספר ערוצי מחשבה. לכן על המורה לדאוג על הבאת החומר הלימודי לתלמידים באופן מעניין יותר, מאתגר יותר, המשלב סגנונות הוראה שונים בשילוב מדיה".

למה בעצם בחרת להיות מורה?

"בחרתי להיות מורה בשל ערך אהבת אדם' אשר אני חיה לאורו. נראה לי, שנוכחות של אדם כמוני, הרואה בכל אדם את החיובי שבו ומכבד אותו, משפיעה באופן חיובי על עתידו של המתבגר, על האופן בו הוא תופס את עצמו ועל כוחות האגו שלו. בתור תלמידה לא זכיתי ליחס אישי ולא ליחס מכבד מצד המחנכים שהיו לי. אפשר לומר שאני עורכת בדרך הוראתי איזשהו תיקון לחוויות שלי".

תלמידים-בשורה650

המורה הדר זיו

הדר זיו היא המורה הראשונה שפגשתי, כשהגעתי בכיתה ז' לאורט רמת יוסף. היא פגשה אותי עם חיוך רחב ומבט מברך. הדר הייתה רכזת השכבה שלנו במהלך שלוש השנים בחטיבה. בכניסתה לכיתה תמיד היה שקט כי ילדים כיבדו אותה, לא מתוך פחד אלא מתוך כבוד ורצון למצוא חן בעיניה ולהצדיק את אמונתה בהם.

להדר יש קסם אישי שלא ניתן להגדיר במילים. היא יכלה לראות ולהעריך את התהליך והמאמץ של התלמיד ולא רק את התוצאה. היא ראתה את היוזמה, את הרצון והכוונה. היא מאמינה בכל תלמיד, בזה שיש בו כישרונות, שהוא יגיע רחוק בחיים, ולא הייתה אף פעם פוסלת תלמידים. להדר יש יכולת נדירה לזהות כישורים וכישרונות אצל התלמידים שאחר כך מתגלה שאכן טמונים בהם. להדר יש חוש הומור מדהים, דאגה כנה, חברות אמיתית עם התלמיד ולא רק יחס מקצועי, לב טוב ואכפתיות אינסופית. היא תמיד מקשיבה ומכילה את הצרכים שיש לתלמידים ועושה הכל כדי לעזור. 

מהרגע הראשון הדר התייחסה אלי ואל כל התלמידים בהמון אהבה וסבלנות. בכיתה ח' עברתי לכיתה שלה ועברו שנתיים מדהימות. היא תמיד שואלת מה קורה בגובה העיניים ודואגת לתלמידים. כל פעם לפני חלוקת התעודות היא הייתה אומרת שהעיקר באדם הוא לא הציונים, שציונים זה לא הדבר היחיד שקובע אם אתה מצליח בחיים או לא אלא הכבוד והדרך שבה אתה מתנהג.

הדר גם לימדה אותי אנגלית במשך שלוש שנים ותמיד העלתה אותי ואת האחרים הכי גבוה שאפשר. כל שיעור אנגלית היה נפתח בחיוך ודיבור באנגלית, בשיעורים שלה אף פעם לא היה משעמם. הגענו להצלחות כי הייתה לנו סיבה להצליח, כשמאמינים בך אתה מאמין בעצמך.  הדר תמיד מקשיבה ועוזרת בכל דרך שאפשר, בחכמה ובצדק. כל עוד זה היה תלוי בה, התלמידים מתייחסים בכבוד למורים ואחד לשני. 

יש לנו המון זכרונות טובים – ימי הולדת, יוזמות, שיעורים מעניינים, שיחות מצחיקות ומרגשות, והפרגון והאהבה שהייתה מביאה איתה. לי למשל היא תמיד אמרה שאגיע רחוק בחיים. אני והדר שומרות על קשר יפה מאוד ותמיד כשאני או כל תלמיד אחר צריכים לדבר או להתייעץ, היא תמיד שם בשבילנו, לא משנה כמה שנים יעברו וכמה הכל יכול להשתנות. הראיון עם הדר:

הדר, כמה שנים את מלמדת?

אני מלמדת 12 שנה במערכת החינוך. במהלך השנים הייתי מורה מקצועית לאנגלית, מחנכת ורכזת שכבה".

מה החלום שלך בתור מורה ומחנכת?

"החלום שלי בתור מורה ומחנכת הוא לראות את התלמידים שלי אנשים בוגרים, אחראים, מוצלחים ומאושרים".

דבר אחד שהיית רוצה לשנות במערכת החינוך…

"לשנות את דרך הערכה לתלמיד. להעריך השקעה בלימודים, מוטיבציה, אכפתיות, יוזמות של תלמידים. לראות את יכולת הלמידה האישית והשיתופית (עבודת צוות). פרגון בין צוותים, גאוות יחידה והצלחה במיזמים. וגם להעריך את הדרך ולא רק את התוצאה. מותר להיכשל ולעשות למידה".

המורות הדר וטלי

המורות הדר וטלי

המורה מזל בכר

כשעברתי לתיכון, פגשתי במזל בכר המורה שלי למדעים וחינוך פיננסי, מורה שיש לה דרך שונה ובונה ללמידה משמעותית. התלמידים מאוד אוהבים אותה. למזל חשוב מאוד שנצא עם בגרות. מזל תמיד נותנת לתלמידיה עוד סיכוי, ומאמינה שכל אחד ואחד שיושב בכיתה הוא אדם מדהים עם יכולות גבוהות. היא מובילה אותו לדרך הנכונה לממש אותן – בחיזוק מוטיבציה במילים חמות שמעודדות את התלמיד, או בהקלה בחומר הלימודי והסבר חוזר על עצמו עם המון סבלנות, או בבונוסים בציון בתעודה בכל פעם שהתלמיד מצליח במשהו קטן או גדול, משהו שרק מזל עושה. לתלמידים של מזל יש רצון ומוטיבציה להצליח ואחת הסיבות היא לא לאכזב אותה, כי היא מאמינה במי שהם ובזה שכל ילד הוא עולם שלם, שכל אחד יכול להצליח. וכך זה באמת, אצל מזל כולם מצליחים. ראיון עם מזל:

מזל, איך את גורמת לתלמידים מוטיבציה?

"כל תלמיד או אדם רוצה להצליח, אבל ישנם תלמידים שאינם רוצים להתאמץ מספיק בכדי להצליח. אני מנסה לתמוך, לכוון ולהנחות, לעשות בחנים קצרים מאוד כדי להרגיש את תחושת ההצלחה. אני מנהלת שיחות עם התלמיד ומשתפת המון את ההורים. גם את יכולה להעיד מניסיונך האישי, שבתחילת השנה לא השתתפת ורק לאחר שיחות איתך התחלת לשתף פעולה להצליח במבחנים בגדול ולהאמין בעצמך. החלק המעודד ביותר בעבורי היה כשניגשת אליי מיוזמתך להגיד לי תודה".

מה המסר שלך לתלמידים באשר הם?

"המסר שלי לתלמידים הוא שכל אחד הוא מיוחד בדרכו. לכל אחד אישיות משלו, צרכים שונים משלו ולא כל דרך מתאימה לכולם".

"מה הדבר המהנה בלהיות מורה בשבילך?"

"לראות את התלמידים בסוף הדרך ולהבין שצוות המורים עשה עבודה מופלאה".

פורסם על ידי