רגע לפני שעושים ברית מילה – כל מה שצריך לדעת

רגע לפני שעושים ברית מילה – כל מה שצריך לדעת

נולד לכם בן זכר ועכשיו אתם מוטרדים מהברית? החל מבחירת המוהל, דרך התעריף ועד מה שתצטרכו להביא כדי לקיים את הטקס כהלכתו: הנה המדריך שיעשה לכם סדר

לפי לקט נתונים ממוהלים, מחלקת בריתות ברבנות ובתי דין לגיור ברחבי הארץ, רוב היהודים בישראל עורכים לבניהם ברית מילה בצורה המסורתית. מדי שנה נערכים כ-40 אלף טקסי ברית מילה לתינוקות יהודים וכ-2,000 טקסים לבוגרים – כולל מתגיירים. כמו כן, עמותת קה"ל פרסמה בשנת 2000 שמעל 97% מהגברים היהודים ילידי ישראל עברו ברית מילה וש-87% מהישראלים רואים בטקס הדתי עניין "חשוב" עד "חשוב מאוד".

מצד שני, הורים טריים צריכים להתמודד עם הרבה משימות, דילמות והתלבטויות בשבוע שאחרי הלידה ולא תמיד הברית עומדת בראש מעייניהם. מעבר לכך, יש גברים ונשים בלי רקע מסורתי שרוצים לעשות ברית מילה אך לא יודעים מאיפה להתחיל. בדיוק עבורם הכנו את המדריך הבא:

מתי, מי וכמה: הפרטים הבסיסיים סביב הברית

ברית מילה היא מצווה יהודית שלפיה חובה למול זכר ביום השמיני ללידתו, על ידי חיתוך וסילוק העורלה. במקרים רגילים מבצעים את הברית בכל יום לרבות שבת ואפילו יום כיפור.

היוצאים מן הכלל בהקשר הזה הם תינוק שנולד בניתוח קיסרי ואז מבצעים את הברית בגיל שמונה ימים אך לא בשבת, חג או כיפור (אלא בהזדמנות הראשונה ביום חול) ותינוק פג, חולה או סובל מצהבת שאז יש להתייעץ עם המוהל ולערוך את הברית רק כאשר הוא בריא. על כל פנים, את הברית עורכים רק בשעות היום ובין זריחת ושקיעת החמה בלבד.

מוהל מוסמך שעבר קורס מיוחד הוא היחיד שמוכר מבחינה הלכתית ורפואית לערוך ברית מילה כהלכתה. מוהלים בישראל מקבלים את הרישיון שלהם ממשרד הבריאות ומהרבנות הראשית, בעוד בחו"ל צריך לחפש אחר מוהל בעל ניסיון מוכר בקהילה. בנוסף, הרבנות ממליצה על תעריף של 750 ש"ח למוהל מוסמך ו-1,000 ש"ח למוהל מומחה – אך בפועל מוהלים יכולים לגבות מחיר אחר.

מה מביאים לאירוע?

האחריות של ההורים היא להגיע לאירוע אחרי שהם כבר בחרו שם. יש מגוון רחב של שמות לבנים וכדאי להשקיע מחשבה במשמעות הסמנטית, החברתית והתרבותית, או לשאוב השראה מאתרי אינטרנט והמלצות של חברים ומשפחה. חוץ מזה, בעת הענקת השם יצטרכו ההורים לדעת את השם העברי של האמא, הסבתא והאבא וזאת לטובת השלמת הברכה.

רשימת הציוד לאירוע כוללת כרית שעליה התינוק ישכב, כיסא מכובד לסנדק, כיסא נוסף שמכונה "כיסא של אליהו", בקבוק יין כשר, גביע לקידוש, סידור, תחבושות וטיטולים. אפשר להתייעץ עם המוהל בטלפון כמה ימים לפני האירוע במידה ולא בטוחים במשהו, ומי שעורך את האירוע בבית הכנסת לא יצטרך כמובן לדאוג בעצמו לכיפות וטליתות.

פורסם על ידי