טיפול בדום נשימה בשינה

טיפול בדום נשימה בשינה

האם אתה סובל מעייפות מוגברת במהלך היום, מנחירות עזות המפריעות למנוחת שאר בני המשפחה, או מבעיות ריכוז בגלל שינה לא טובה הפוגעות בעבודתך או בלימודים? ובכן, יתכן ואתה סובל מתסמונת דום נשימה בשינה. זו תסמונת ידועה ממנה סובלים כ-5% מהאוכלוסייה, היא מתאפיינת בהפסקת נשימות רבות במהלך השינה ופוגעת באופן משמעותי באיכות החיים.

מעבר לפגיעה באיכות חייך, תסמונת דום נשימה בשינה עלולה לגרום לשתי בעיות רפואיות מסוכנות:

  • לחץ דם גבוה
  • שבץ מוחי

לכן, אם בת הזוג שלך או ילדיך מתלוננים כי אתה נוחר חזק כל לילה ומפריע למנוחתם, ובמידה ואתה סובל מתסמינים כמו עייפות מוגברת, חוסר ריכוז, עצבנות יתר וכיוצא בזה, עליך להיבדק על ידי רופא, ולאחר אבחון ראשוני לבטח תופנה גם לבדיקה במעבדת שינה.

תסמיני דום נשימה בשינה

כאמור, ישנם מספר תסמינים העשויים להעיד על תסמונת דום נשימה בשינה, ביניהם:

  • נחירות חזקות בלילה, לעיתים בעוצמה של 80 דציבל.
  • יקיצות מרובות במהלך השינה בלילה.
  • עייפות מוגברת לאחר היקיצה.
  • קושי להתרכז בעבודה, בלימודים ובמשימות נוספות, לרבות נהיגה.
  • כאבי ראש בשעות הבוקר.
  • יובש בפה כאשר קמים מהמיטה.
  • תחושת ישנוניות במהלך היום.

כדאי לדעת כי במקרים רבים אינך יכול להבחין בתסמינים השונים של התסמונת, ולרוב בת הזוג תתלונן על הנחירות החזקות שלך בלילה ותאיר את תשומת לבך לבעיה. לכן, במהלך האבחון המקצועי על ידי רופא לרוב מתשאלים גם את בנות הזוג של המטופלים כדי לאבחן את התסמינים ולהציע פתרון מתאים.

אם הרופא חושש כי אתה סובל מתסמונת דום נשימה בשינה הוא יבצע תשאול ובהתאם לממצאים יחליט האם לשלוח אותם למעבדת שינה. עליך לקבוע תור לבדיקה במעבדת שינה, אך כיום ניתן להזמין בדיקה מקצועית גם בבית. במהלך הבדיקה הנעשית כל הלילה בוחנים את השינה שלך ומנטרים את תנועות שרירי הנשימה, קצב לב ועוד.

שיטות ודרכים לטיפול בתסמונת דום נשימה בשינה

בהתאם לממצאי הבדיקה הצוות הרפואי יציע לך פתרון מתאים, כאשר הטיפול המומלץ ביותר כיום הוא באמצעות מכשיר סיפאפ. זהו מכשיר ייעודי הפותר את הבעיה בשיעור הצלחה גבוה במיוחד, יחד עם זאת חשוב לדעת כי המכשיר כולל מסכה שיש לעטות על הפנים, ויש להתרגל לשינה עם מסכה קבועה על הפנים.

יש שיטות טיפול נוספות לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, בהתאם למצבם הרפואי ולמאפייני הבעיה. אם אתה סובל מעודף משקל הרופא המקצועי ימליץ לך להפחית ממשקל גופך, השלת קילוגרמים עודפים מסייעת במקרים רבים להפסקת הבעיה, וכך אתה מרוויח פעמיים.

כמו כן, לעיתים די בשינוי תנוחת השינה כדי להפחית או להימנע לחלוטין מהתסמינים של הבעיה. באופן כללי מומלץ לא לישון על הגב, ואם סובלים מתסמונת קלה של דום נשימה בשינה, שינוי התנוחה במהלך השינה בלילה יכול לסייע.

כדאי גם להפחית את צריכת האלכוהול, להימנע מעישון וכדאי לשנות את התזונה, גם אם משתמשים במכשיר סיפאפ.

לפרטים נוספים כנסו לאתר היי מדיקל –  https://www.hmedical.co.il

פורסם על ידי