חקירה מסחרית – שרלוק הולמס עולה על סרבל וחוקר במפעל

חקירה מסחרית – שרלוק הולמס עולה על סרבל וחוקר במפעל

חברות, ארגונים, מפעלים, מלכ"רים, אף אחד אינו חסין מפני הונאה, מעילה או פרשייה בגינה צריך לקיים חקירה מסחרית. זאת גם ההוכחה הניצחת לאמרה שעסקים עושים עם אנשים ואנשים יכולים לסטות מדרך הישר.

חקירה מסחרית מטרתה לבדוק מה קורה מתחת לפני הארגון והאם יש כוחות חיצוניים או פנימיים שמאיימים עליו, החקירה יכולה להיות עם אוריינטציה הגנתית או התקפית, אך מחייבת דיסקרטיות מוחלטת ושיתוף פעולה צמוד מטעם הלקוח.

לחקירה מסחרית היבטים שונים, אך הטריגר שלה הוא תמיד חשד שמתעורר לפעילות לא תקינה, הקשורה למעילה, גנבה, הונאה בארגון. הדבר הראשון שנבדק זה הפאן הכלכלי, בו נבדקים נתונים פיננסים לעומק ומאותר מידע שלעיתים מישהו ניסה לקבור עמוק. מאותרים חשבונות בנק עלומים, תנועות כספיות חשודות או בלתי שגרתיות. כמו כן נבדקות הצעות מחיר אן עסקאות שיש עמן חשד לעברה, הצעות קנייה, מכרזים תפורים וכד'

חקירות מסחריות רבות מתעוררות בשלבים מתקדמים של פעילות מושחתת בתוך הארגון, כאשר עובד או מס' עובדים פועלים בזדון כדי לפגוע בחברה, לגנוב ממנה ממון או מידע ולעשות בו שימוש לרעה.

החקירה מתבצעת באמצעים שונים המשלבים הן נוכחות סמויה בתוך הארגון והן מחקר בכלים מסורתיים וטכנולוגים. החוקר או החוקרים האמונים על התיק מבצעים הן תשאולים בהסוואה והן חקירה פרונטאלית של גורמים שונים בתוך הארגון ומחוץ לו, מקיימים מעקבים ותצפיות במטרה לאסוף נתונים ולהגיע לחקר האמת ללא ידיעת הנחקר, ניטור מידע ממערכות טכנולוגיות פנים ארגוניות וחיצוניות,

במסגרת חקירה מסחרית ניתן לאתר מעילות וגנבות שהתרחשו/מתרחשות בארגון או במפעל, כולל בדיקת מערכות ניהול המלאי והשוואתן למלאי הקיים, בדיקת מצלמות אבטחה וניתוח הממצאים, איתור מקור הדלפת מידע המעביר מידע ונתונים לגורם חיצוני וכל פעילות המאיימת על קיומו של הארגון, רווחיותו או המוניטין שלו.

מדהים לראות שפעמים רבות המציאות עולה על כל דמיון ועובדים בכירים, מנהלים מוערכים, ואפילו יד ימינו של הבעלים, כולם יכולים ליפול לבור של מעשים מושחתים. החל ממנהל מועל, ספק שלא מספק את הסחורה, סמנכ"ל כספים שמשנה נתונים, סמנכ"ל שיווק שמעביר תקציבים למקורבים וכן הלאה.

תמונה: 123RF

פורסם על ידי