הנדסאי או מהנדס? תלוי מה אתה מחפש

הנדסאי או מהנדס? תלוי מה אתה מחפש

לא תמיד אנו בשלים ללימודי תואר אקדמי, שהיקפו מצריך בין שלוש לארבע שנות לימוד. לפעמים אנחנו רוצים יותר תכלס ומיידיות, ולאור השינויים בשוק הלימודים והתעסוקה – זה בהחלט מובן. אז לכל המתלבטים והמתייסרים בשאלות, הנה כמה מההבדלים העיקריים בין לימודי הנדסה והנדסאות.

תנאי הקבלה ומשך הלימודים

נקודת ההבדל הבולטת ביותר, ובדרך כלל זו הראשונה שקופצת לראש – היא ההבדל המשמעותי במשך הלימודים. בעוד שתואר אקדמי בתחומי ההנדסה נמשך בדרך כלל 4 שנים (כמעט אין תארים אקדמיים הנדסיים של 3 שנות לימוד), הרי שלימודי הנדסאי באותו תחום בדיוק יימשכו לא יותר משנתיים.

אין ספק שזו נקודת זכות משמעותית לטובת לימודי הנדסאים, וכנראה גם הנקודה העיקרית שהפכה את ההנדסאים לתחום כה מבוקש בשנים האחרונות. מעבר לכך גם תנאי הקבלה לתוכניות הלימוד בתחומי ההנדסאות, הם תנאים מקלים יותר לעומת לימודי תואר אקדמי מלא בהנדסה.

תוכני הלימוד

מטבע הדברים שצוינו בסעיף הקודם, לימודי הנדסה הם מעמיקים יותר (פי 2 יותר, אם נתייחס למשך הלימודים כאל הפרמטר העיקרי). אין ספק שתואר מהנדס קורץ לרבים מאיתנו, שהיו מעדיפים לסיים מסלול לימודים מלא, עם כל ההטבות המקצועיות והנורמטיביות שתואר כזה מביא עמו.

לימודי הנדסאי הנמשכים שנתיים לכל היותר, אומנם פחות מעמיקים אך נחשבים יותר פרקטיים. מעבר לכך לעיתים יש מגבלות מקצועיות החלות על הנדסאים – למשל הנדסאי בניין מוסמך לאשר בניינים עד גובה מסוים (בדרך כלל עד 11 מטר, דהיינו 3 או 4 קומות). מהנדס, לעומת זאת, אינו מוגבל מהבחינה הזו והוא ראשי לאשר תוכניות בנייה בכל גובה. יש לציין שלאחרונה עברה בתחום רפורמה מקיפה, שעשויה לשנות גם את סמכויות ההנדסאי לעומת המהנדס.

ראוי להזכיר שלמרות ההבדלים בעומק התכנים, שני המסלולים בעצם מכשירים את בוגריהם באותם תכנים (שאם לא כן, לא היו יכולים לעסוק בתחום הלימוד אותו בחרו).

אפשרויות התעסוקה והשכר

מעל 80% מבוגרי מסלולי ההנדסאי לסוגיהם משתלבים בעבודה כמעט מיידית לאחר סיום לימודיהם. מעבר לכך, בלי קשר לשאלה מהו סוג התואר הניתן בסיום הלימודים וכמה זמן הם נמשכו, תחומי ההנדסה לסוגיהם הם מגוונים וניתן להשתלב באינספור תחומי עיסוק – תוכנה, חשמל ואלקטרוניקה, עיצוב תעשייתי, עיצוב פנים, הנדסת תעשייה וניהול, מכשור רפואי ואפילו הנדסאי עיצוב גרפי.

אף אחד לא עובד לשם שמיים, ובוגרי הנדסאות בדרך כלל נמצאים בעשירונים העליונים מבחינת שכר, הטבות ועוד. הנה כמה דוגמאות למשכורות בתחומי ההנדסאות השונים:

הנדסאי חשמל – משכורת התחלתית של 11,000 שקלים (כולל רישיון חשמלאי המאפשר לבצע עבודות נוספות בתחום).

הנדסאי תעשייה וניהול – בוגרי תעשייה וניהול עם 5 שנות ניסיון כבר יגיעו לכדי 20,000 שקל בחודש.

הנדסאי תוכנה – אחד מסוגי הלימודים המבוקשים והיוקרתיים ביותר בהנדסאות; ועם משכורות שיכולות להגיע ל-20 עד 40 אלף שקלים בחודש במהירות, גם ברור מדוע.

שכר הלימוד

מכיוון שלימודי הנדסאים מוסדרים באמצעות גוף ממשלתי הנקרא מה"ט, ומכיוון שהלימודים נמשכים לא יותר משנתיים – גם שכר הלימוד הוא בהתאם (יש לציין שאם מדובר בלימודי ערב, משך הלימודים יכול לחרוג משנתיים). זאת לעומת לימודי תואר אקדמי בהנדסה, בהם מדובר בשכר לימוד אוניברסיטאי מלא.

תמיכה ממשלתית מורחבת יותר

מעבר לעובדה שיש גוף ממשלתי המפקח על לימודי הנדסאים (מה"ט), לאחרונה הוחלט להוציא לפועל רפורמה מקיפה במכללות הטכנולוגיות בישראל. רפורמה זו נותנת תקצוב גבוה יותר לכל סטודנט הלומד במסלול הנדסאי; משמע רמת לימודים גבוהה יותר, הכשרה מקצועית טובה יותר ואפשרויות תעסוקה נרחבות יותר.

כמו כן הרפורמה מצמצמת את מספר הבחינות הממלכתיות שאליהן יש לגשת על מנת לקבל תעודת הנדסאי. מעבר לכך, הסטודנטים יכולים לבחור נקודת יציאה לאחר שנה – ולקבל תעודת טכנאי במקום הנדסאי.

בהצלחה!

פורסם על ידי