איך הסכמי ממון מונעים קונפליקטים מיותרים?

איך הסכמי ממון מונעים קונפליקטים מיותרים?

גם בעידן שבו הסכמי ממון הופכים לחלק בלתי נפרד ממערכות יחסים רבות, עדיין ישנם לא מעט זוגות שנרתעים מפני חתימה על הסכם שכזה. במרבית המקרים הסיבה לרתיעה היא חשש שמא הסדרת הנושא הכלכלי תפגע ברומנטיקה, ולמעשה ישנם אף גברים ונשים שחוששים להעלות את הרעיון מתוך תפישה מיושנת.

חשוב להדגיש: אהבה היא דבר טוטאלי, וגם את המחויבות ההדדית בין בני זוג חשוב לקיים לאורך כל החיים המשותפים כולל התקופות הפחות נעימות, אבל אין שום סיבה לא לקבוע מראש כללים מוסכמים לגבי חלוקת הרכוש במקרה של פרידה. למעשה, עצם קיומו של הסכם הממון מנטרל חלק גדול מהמתחים שהם כידוע חלק בלתי נפרד מכל זוגיות, ועשוי למנוע קונפליקטים מיותרים שעלולים להיות הרסניים.

מתי כדאי במיוחד לערוך הסכמי ממון?

הסכמי ממון מתאימים לכל זוג, בין אם כבר התחתן ובין אם הוא עומד לעשות זאת. למעשה גם זוגות ידועים בציבור ייצאו נשכרים מהסכם שכזה וליתר דיוק עבורם האופציה המשפטית הנכונה היא הסכם חיים משותפים.

בפרט מומלץ לחתום על הסכם ממון או הסכם חיים משותפים לזוגות שמתאפיינים בנקודת פתיחה שונה לגמרי מבחינה כלכלית – כלומר כשלצד אחד נכסים רבים ואילו הצד השני מגיע ללא נכסים רבים. הסכם ממון ינטרל את החשש של בן הזוג מרובה הנכסים כי הזוגיות נובעת מאינטרסנטיות, ומצד שני יבטיח לו שקט נפשי במקרה של פרידה.

מצב נוסף שבו מומלץ במיוחד לערוך הסכם ממון הוא כשמדובר בסיבוב שני (בין אם רק לצד אחד בזוגיות ובין אם לשניהם), וזאת על-מנת לא לקפח את הילדים של בני הזוג (מה גם שבדרך כלל סיבוב שני מתבצע בגיל מתקדם יחסית שבו כבר נצבר ממון רב).

מה קורה כשאין הסכם ממון?

בהיעדר הסכם ממון, או כשנערך הסכם שכזה אבל ללא עו"ד גירושין ועל כן הוא לא קיבל תוקף מחייב, חלוקת הרכוש במקרה של פרידה תתבצע בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג. זהו חוק משנת 1973, שתקף לגבי כל מי שהתחתן מאז 1974 (כלומר במרבית מקרי הגירושין אם לא בכולם). לפי החוק, כל הנכסים שצברו בני הזוג יחולקו ביניהם באופן שווה, כלומר חצי-חצי. חשוב להדגיש כי בהתאם ללשון החוק, לבית המשפט אין סמכות להתחשב באופן השגתם של הנכסים השונים, וכי בכל מקרה נדרשת חלוקה שוויונית לגמרי – גם אם הדבר אינו הוגן. בשל כך ישנם בני אדם שאף מוותרים על הפרידה מבן/בת הזוג, וזאת כדי לא לאבד חלק ניכר מרכושם, ואמנם הגירושין נמנעים אולם שני בני הזוג הופכים לאומללים.

איך להבטיח הסכם ממון איכותי?

הסכמי ממון הם כאמור כמעט חובה לכל זוג, ועוד מומלץ בחום לערוך הסכם שכזה אך ורק עם עו"ד גירושין, כלומר עורך דין שמומחיותו היא בתחום הגירושין ועל כן הוא אמון גם על גיבוש הסכמים שימנעו קונפליקטים מיותרים במצב שכזה.

הסכמי ממון שנערכים לפני החתונה צריכים לקבל אישור של נוטריון או רשם נישואין, ואילו הסכם ממון שנחתם לאחר הנישואין חייב לקבל אישור של בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה.

פורסם על ידי