אחת ולתמיד: כמה פירות כדאי לאכול ביום?

אחת ולתמיד: כמה פירות כדאי לאכול ביום?

2-3 מנות פרי ליום אמורות להעניק לגוף שלכם את כל המינרלים והוויטמינים הדרושים לו. מצד שני, יש שורה ארוכה של שיקולים שיכולים להשפיע על המלצות לתזונה נכונה. הנה כל הפרטים

תפוקת ענף החקלאות בישראל היא מהגבוהות בעולם ביחס לכמות האוכלוסייה, ולכן כולנו רגילים להיצע רחב של פירות בסופר, בשוק ובמקרר. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לדוגמא, התפוקה הכוללת של ענף המטעים לשנת 2017 נאמדה בכ-1.3 מיליון טונות, כאשר מתוכם תפוקת פרי הדר היוותה 42%. העלייה הכי משמעותית נרשמה בשנה החולפת בתפוקת תפוחי העץ, האפרסקים והנקטרינות, ורק אצל האבוקדו והבננות הייתה ירידה לעומת 2016.

מלבד האמור לעיל, אף אחד לא יעז להתווכח על כך שפירות הם טעימים, נוחים לאכילה ולשימוש, נגישים, זמינים וכמובן בריאים. מצד שני, פירות מכילים הרבה סוכר ולכן לגיטימי לשאול כמה מהם באמת כדאי ומומלץ לאכול מדי יום. התשובה הקצרה היא 2-3 פירות ליום – והתשובה הארוכה היא שיש להביא בחשבון את שאר התפריט התזונתי.

כיצד תמקסמו את יתרונות הפרי?

פירות הם מקור מצוין של ויטמין C, ברזל, אשלגן, ויטמין A ומגוון נוגדי חמצון. במקביל, פירות מכילים סיבים ששונים מאלו שיש בדגנים מלאים, כי תפקידם למתן את כניסת הסוכר לדם ולסייע לעלייה מתונה ואיטית של רמת הסוכר בהשוואה לאכילת סוכרים מזוקקים וממתקים. הסיבים תורמים גם לשובע, אך רובנו לא קשובים לתחושה הזו ולכן אוכלים יותר פירות ממה שצריך ומומלץ.

על אף הערך הבריאותי של פירות, 2-3 מנות ליום זו בהחלט כמות שאמורה להספיק לגברים ונשים בוגרים. במידה ורוצים למקסם השפעות בריאותיות ומקפידים לבצע פעילות גופנית לשריפת סוכרים וקלוריות, ניתן להתמקד בפירות עם כמות גדולה יותר של סיבים, מינרלים וויטמינים ולהוריד לתחתית סדר העדיפויות פירות עם תכולה גבוהה של סוכר.

אסטרטגיה אחרת שבעזרתה ניתן לאכול את הכמות המומלצת של מנת פירות ליום היא להתמקד במגוון ולא בכמות. את זה אפשר לעשות עם סלט פירות בעונה הטבעית שלהם ועם דגש על תפוחים ותפוזים, שנחשבים משביעים אפילו יותר מבשר וביצים.

כמה אבטיח זה "מנה"?

אם נחזור להמלצה שעמה פתחנו, נסביר שהכמות המומלצת ליום משתנה בין אדם לאדם, תלויה בתפריט התזונתי וכמובן נקבעת גם לפי סוג הפרי עצמו. נוח לעקוב אחר המלצות הצריכה עם פירות שמלכתחילה מגיעים בצורה של מנה כמו למשל תפוח, אפרסק ושזיף, אבל זה יותר מסובך עם פירות גדולים שדורשים מאתנו היערכות והכנה.

כך למשל מנת פרי מסוג תות, אבטיח או מלון תכלול כוס מלאה, בעוד בכל הנוגע לענבים מוגדרת מנה כ-15 יחידות. בסופו של דבר, המנות אמורות להעניק אינדיקציה וכדי להפיק מפירות את מלוא היתרונות אנחנו תמיד צריכים לשמור על תפריט מאוזן.

פורסם על ידי