טיול לשבת: מבצר שוני

צילום איציק טהורי

צילום איציק טהורי

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

הפעם נצא למקום יפה המתובל בהיסטוריה וגם אגדות על מכשפות. בנקודה הדרומית ביותר בכרמל, זו המכונה במפות "חוטם הכרמל", נמצא מבצר משוחזר שנבנה בתקופת הרומאים. המבנה, שנקרא מבצר שוני, נבנה למטרות הגנה על מקורות המים שהזינו את קיסריה, ושלט על מערכת מים משוכללת שכללה תעלות ומנהרות תת קרקעיות (פרויקט מי-קדם) ואמת מים הפוארת (האקוודוט). שרידיה של אמת המים ניכרים עד היום.

בחפירות הארכיאולוגיות שבוצעו במבצר נמצאו תיאטרון רומי מרשים ובריכות רחצה עם רצפות פסיפס מעוטרות בציורים של חגיגות מים ופוריות. כשעזבו הרומאים את האזור, השתמשו הביזנטים במקום כבית בד לייצור ולאחסון שמן זית. הצלבנים שהגיעו אחריהם החזירו למבצר את כבודו, ובנו אותו מחדש תחת השם "קסל סנטה מריה" – על שם אמו של ישו.

קרוב למבצר שוני נמצא מצפור מורן, תצפית נפלאה שנבנתה על ידי משפחתו של מורן ורדי, לוחם שייטת 13 שנפל בקרב עם מחבלים, לזכרו. המצפור ממוקם על מצוקי הכרמל מול הים, והשביל ממבצר שוני אל תצפית מורן עובר בשמורות פארק ז'בוטינסקי ופארק הנדיב המטופחות. אורך השביל כ-2.5 קילומטרים.

סמוך לשם נמצאת חורבת עקב, אחוזה חקלאית משוחזרת מהתקופה הביזנטית, שנבנתה על גבי בית חווה מימי בית שני (המאה הראשונה לפני הספירה). בחורבה נמצאו שרידי מבני מגורים, אורוות, בתי בד, יקבים ומקווה טהרה, המעידים כי במבנה גרו יהודים. מיטיבי הלכת יכולים להגיע אל מבצר שוני ולצאת למסלול רגלי של שישה קילומטרים ולראות את השקיעה המדהימה ממצפור מורן. משם ניתן להמשיך לחורבת עקב ולחזור למבצר שוני כדי לבקר בגן הפסלים. מי משעדיף מסלול קל יותר יכול לצאת לסיור במבצר, לבקר בגן הפסלים ולסייר באמת המים העתיקה.

איך מגיעים: מכביש מס' 4 מגיעים לצומת בנימינה. שם פונים מזרחה, עוברים דרך בנימינה, חוצים את פסי הרכבת, נוסעים לאורך טיילת שוני לכיוון זיכרון יעקב ומשם על פי השילוט למבצר שוני.

ציוד מומלץ:

3 ליטר מים

כיסוי ראש

נעלי הליכה

מצלמה

בגד חם

ארוחת צהריים

לשאלות: 054-2233888 (איציק)

לטיולים לבלקן: www.gotours.co.il

לטיולים נוספים בארץ ובעולם בקרו באתר הבית שלנו : www.tiyoolim.com

פורסם על ידי