טיול לשבת: הר ערקוב

צילומים: איציק טהורי

צילומים: איציק טהורי

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

חברים יקרים, נפרדים אנו מהסתיו ואוטוטו החורף בפתח. המדבר קורא אלינו, אז הפעם אנו נצא למסלול מרתק, היסטורי ולא מוכר בהר ערקוב. מדובר בגוש הרים הצופה על נחל צין עילי וחורבות העיר עבדת, ובתוכו אזורים מעניינים רבים ומרתקים כגון חקלאות עתיקה, מוקדי פולחן וציורי סלע. בהר ערקוב נתגלו שפע ציורי סלע עתיקים יחד עם מתקני פולחן מסוגים שונים, כתובות קדומות בבליל שפות, כתובת-ציור (מושג חדש שנולד בהר הזה – כתובת קדומה שמשולב בה ציור, נוף משגע, שרידי חקלאות קדומה, בורות מים עתיקים, וסיפורים רבים).

דמיינו לעצמכם הר שבו האבנים מספרות סיפורים על בני אדם שחיו פה לפני אלפי שנים, הר ובו בורות מים עתיקים מימי הנבאטים שבמימיהם השקו את שירות הגמלים שנדדו על דרך הבשמים מתימן לעזה, הר בו נושבת רוח קלה וצוננת ומערה להסתתר מהשמש החמה. הר ערקוב הוא ההר שלכם, וכל זה קורה ממש שם.

בורות המים העתיקים מימי הנבטים שופצו ומכילים מים קרים שזרמו בנחל בשיטפונות האחרונים. אפשר לטבול בהם, אך לא חובה. העלייה לפסגת ההר הולכת על תוואי דרך עתיקה. נגיע  לפסגה לתצפית יפה על עבדת ונחל צין. נצעד בפסגתו של הר ערקוב כאשר בדרך אפשר לראות הרבה אבנים מושחרות ועליהם ציור סלע. לאורך הדרך נראה עוד כמה מצבורים של ציורי סלע ומערה שבה נמצאו גם ציורי סלע עתיקים מאוד.

זהו טיול למטיבי ואוהבי לכת באזור מדברי ופראי, מדובר בשמורת טבע מהיפות והמיוחדות בנגב. עוד בסביבה: העיר הנבטית עבדת – שמורת טבע מימי הנבטים (בתשלום).

הוראות הגעה וסימוני דרך: כותבים בווייז  הר ערקוב. כשמגיעים תראו מצד שמאל תחנת דלק  – שם מחנים את הרכב. חוצים בזהירות את הכביש, פונים שמאלה עד שרואים סימון שבילים בצבע שחור. נכנסים לשביל והולכים בקירוב כשני ק"מ עד שמגיעים לצומת שביל כחול. עולים על השביל, מטפסים על הגבעה ונהנים מהנופים הנפלאים של הנגב. היכן שתראו סלעים כהים חפשו את הציורים.

לאחר כשניים וחצי ק"מ, תגיעו לצומת דרכים בסימון צבע ירוק. עלו על השביל ותתחילו לרדת איתו עד למפגש שוב עם סימון שבילים צבע שחור אשר יוביל אתכם לכביש ולרכב. נטפס את הר ערקוב מנחל צין, נדלג מעל בורות רמלייה העתיקים, נראה מערות נזירים אשר נהגו להתבודד בהן, נצעד על שבילי ההר האדיר ונתצפת לנופי בראשית.

ציוד מומלץ:

נעלי הליכה

בגד נוח

בגד חם

כיסוי ראש

2 ליטר מים לאדם

מצלמה

ארוחת צהריים

לשאלות: 054-2233888 (איציק)

לטיולים לבלקן: www.gotours.co.il

לטיולים נוספים בארץ ובעולם בקרו באתר הבית שלנו : www.tiyoolim.com

פורסם על ידי