כוכב הרשת סמיון גרפמן: אני רוצה לעזור לאנשים

סמיון גרפמן | צילומים אלבום פרטי

סמיון גרפמן | צילומים אלבום פרטי

הוא אחד מכוכבי הרשת הגדולים בישראל – גם ביבי נתניהו הצטלם איתו – שהפך לכוכב טלוויזיה ופעיל חברתי נמרץ. כיום סמיון גרפמן מתגורר בבת ים, שומר על קשר הדוק עם ראש העיר ומסתייע במאה מתנדבים כדי לעזור לאנשים. ראיון מיוחד 

מראיינת: טלי בנדו לאופר

בשנת 2015 סמיון גרפמן היה אנונימי. היום הוא אושיית רשת מצחיקה אך גם רצינית, שמטפלת בסוגיות חברתיות חשובות במסגרת התכנית "הצנרת" ("צינור לילה" לשעבר) ובעזרת דף הפייסבוק שלו בו 182,422 עוקבים אחר מוצא פיו. למרות גילו הצעיר (כמעט 43) הוא הספיק לחיות בארה"ב, להתעשר, להקים משפחה, לשבת בכלא האמריקאי, להתגרש, לטייל בעולם, להתיישב במוסקבה, לעזוב ולנדוד עד בת ים, ולהתפרסם.

סמיון, איך הגעת אלינו לטלוויזיה?

"גרתי במוסקבה, בה חייתי חמש שנים והתחלתי לעשות סרטונים. היו שלושה בעלי מסר שנועדו רק לחברים שלי, שלחתי אותם בווטסאפ ופתאום הם התחילו לקבל תאוצה. אפילו לא העליתי אותם לרשת בעצמי. כשבאתי לביקור בארץ נכנסתי לבנק ולא קיבלתי שירות טוב, עשיתי על זה סרטון וגם הוא עלה לרשת ואפילו לטלוויזיה. מכאן הבנתי שיש לי מתנה מאלוהים. התחלתי בתהליך של חזרה לארץ ובשנתיים האחרונות אני כאן.

"אני חושב שאנשים פשוט מסכימים עם הדעות שלי כמו זה שלא רוצים לפתוח קזינו בישראל, מתווה הגז והיה גם עניין בו הייתי פעיל עם חייל שביקר בארמניה במסגרת טיול שורשים, וכשרצה לחזור לארץ לא נתנו לו לצאת מארמניה בלי להתגייס לצבא שלהם. הוא היה שם יותר מחודש וחצי, ומשרד החוץ לא טרח לבדוק אם הארמנים טועים. בסופו של דבר, פעלנו בכוחות חזקים ועשינו מהלכים גם לא חוקיים אבל החזרנו אותו הביתה. לעזור לאנשים זה דבר שמניע אותי כי פעם עשיתי הרבה דברים רק לטובתי האישית, הייתי סוג של אדם שלוקח הכל מכל העולם, אחר כך הבנתי שהעולם בנוי גם כדי לתת והתחלתי לשנות את חיי. לא חלמתי שאהיה במקום שאוכל לעזור לכל כך הרבה אנשים וזה מה ששיפר את חיי".

לפני מספר חודשים שודרה בתכנית "צינור לילה" כתבה על פגישתך עם ילדיך (18, 16,14) אחרי ארבע שנים שלא התראתם, זה לא אישי מדי?

"בואי נאמר שלא היו לי ספקות אם כדאי שישדרו את זה או לא. בני האדם כל כך פוחדים מחשיפה, תמיד יהיו אנשים שיבינו ויהיו שלא, תמיד יהיו אנשים שאוהבים ואוהבים פחות. אני יכול לספר שלא ראיתי את הילדים שלי ארבע שנים, גרושתי ביקשה שאבטל את האבהות שלי כדי שבעלה יוכל לאמץ אותם, אני לא הסכמתי וככה התחיל הנתק. לאחר שלוש וחצי שנים היא פנתה אלי, לאחר שהיא התגרשה, ואני לא שופט אותה על מה שהיה.

"החיים שלי עם הילדים שלי הרבה יותר מתוחכמים ממה שהצגנו על המסך, עברנו הרבה דברים טובים ופחות טובים, וברוך השם שהיום הקשר יותר טוב. אני מדבר איתם כל יום ובעיקר אני לא מאשים את גרושתי, בסופו של דבר היא דאגה להם וגידלה אותם".

עם גרושתו והילדים בביקורם בישראל

ניסית ליצור עמם קשר?

"בכל חג ויום הולדת שלחתי הודעה אליה, לא מאחורי הגב שלה, לא אליהם ישירות. הייתי מקבל תמונות שחבר שלי היה מצלם אותם עבורי בבית הספר והייתי מסתפק בזה. הרבה שאלו איך אני מתמודד, ואני עונה כך – אם אני לא יכול לשנות את המצב אז אני מנסה שלא לחשוב על זה כדי לא להשתגע ולקבל התקף לב".

היו כעסים מצידם?

"לא, אשתי אמרה שאני עובד במקום שאין אפשרות לדבר איתי ואי אפשר להשיג אותי".

כשגרת בניו יורק הורשעת במעורבות ברשת הלבנת הון ובהונאת ביטוח ומס, ישבת שנה בכלא הפדרלי, איך אתה מסכם את החוויה?

"זה לא כמו בסרטים, אלא הרבה יותר גרוע. אני ישבתי בכלא מאוד עצוב, בתא שלי חי אדם שכבר נמצא שם 20 שנה והוא קיבל כמה מאסרי עולם, הוא לא ייצא לעולם, הוא רצח בתוך הכלא שני אנשים. כשאתה נכנס לתא כזה אתה אומר לעצמך, מה אני עושה עכשיו?! זה לא קל. בהתחלה, הייתי צריך לרצות 30 שנה בכלא, הורידו לשלוש ומתוכן ישבתי שנה ושלושה שבועות, היה לי מזל, עורך דין טוב ועבודה קשה שעשינו. בכלא למדתי שלא משנה איפה אתה נמצא, אם אתה יודע להתבטא תמיד תמצא בני אדם, אפילו בגן חיות יש כאלו שיעזרו לך ויתמכו בך. בכלא רוב האנשים יושבים בגלל שטויות ובעיות של המערכת עצמה, אבל אלו החיים".

מה לדעתך הסוגיה הבוערת ביותר כיום?

"הפיצול בעם. ימין לא מקשיב לשמאל ושמאל לימין ובגלל הפיצול נפגעת הכלכלה, משום שלא משנה מאיזה צד אנחנו, בשלטון הפסיקו להתייחס לביקורת. נעשות הרבה שטויות כי שום שלטון לא יכול לבקר את עצמו מבפנים. לא משנה איזה ביקורת נותנים למנהיגים, ישר אומרים שזה שמאלנים שרוצים להפיל את השלטון. זו צורת שלטון בעייתית מאוד".

עם ראש הממשלה נתניהו והשותף דניס

אפרופו שלטון, היה לך דייט עם ביבי לפני חודש וחצי…

"נכון וזה לא הראשון, גם בשנה שעברה נפגשנו כדי לאחל שנה אזרחית טובה לאזרחים. יש דברים שאני מסכים איתו ויש כאלו שלא, אבל לא משנה מה דעותיי, אם הוא נבחר עלי לכבד את זה. זה כמו לשבת באוטו, להחליט מי ינהג ולא לתת לו את המפתחות. זה מה שקורה בכנסת ב-15 השנים האחרונות, החוקים שישנו את חיינו לא עוברים כי הימין והשמאל לא רוצים לתת קרדיט אחד לשני וזה בא על חשבוננו".

ספר לי על פרויקט שאתה גאה בו במיוחד

"אין לי אחד ספציפי כי לכל אחד יש משמעות שונה, אפילו סרטון עם ראש הממשלה שבא להגיד ולאחל שנה טובה לנו העולים שלא חוגגים סילבסטר אלא נובי גוד הוא חשוב בעיני. אני גאה ב'נכה לא חצי בנאדם' שהקים אלכס פרידמן ובא להביא למודעות את מצב הנכים בישראל, אני חבר טוב של אלכס, אני גאה לסייע לאנשים ששתקו כל כך הרבה שנים. בנוסף, יש פרויקט בצנרת שנקרא 'אוטו סמיון' במסגרתו אנחנו נוסעים כל יום לעיר שונה, התושבים מעלים בעיות ואנחנו עוזרים להם לפתור".

מתי תגיע לבת ים?

"יום אחד, זה בתכנון. זה מושפע מאיזו עיר מגיעות הכי הרבה פניות".

אתה עושה אייטמים רציניים וגם סרטונים הומוריסטיים, איך היית רוצה שיתפסו אותך?

"אני רוצה שיתפסו אותי כאדם. כל אדם לא יכול להיות רק רציני או רק בדרן, אנחנו בתוכנו הכל. אנחנו צריכים לדאוג לדורות הבאים שלא יהיו להם את הבעיות שלנו. אני אדם שעושה שטויות, וכשמגיע הרגע לעשות משהו טוב וחשוב אז אני נכנס בכל הכוח. אני עוזר להרבה אנשים ביום יום, ממש לא רק מה שעולה לרשת. למעשה, יש לי כמאה מתנדבים שעוזרים לי לסייע לאנשים, אני מקבל הרבה פניות ואין לי אפשרות להיות בכמה מקומות בו זמנית אז אני נעזר במתנדבים".

עם החברים הכי טובים מישל טרוני ודניס צ'רקוב

בחודשים האחרונים אתה מתגורר בבת ים וגם שותפו העסקי של דניס צ'רקוב, אושיית רשת נוספת.

"נכון, נפגשנו בטיילת בת ים לפני שנתיים וזו אהבה ממבט ראשון. אנחנו גרים יחד, יש לנו עסק משותף למדיה, פרסומות ועוד. אנחנו דבר ראשון חברים טובים ואחר כך שותפים, אנחנו מבינים ומשלימים אחד את השני ולעבוד יחד זה תענוג, שנינו אוהבים לעסוק במדיה וזה גם מפרנס אותנו".

אתה גר בבת ים, חשבת להיות מעורב בסוגיות עירוניות?

"אני בקשר טוב עם ראש העיר לגבי תכניות לבני נוער בעיר. תמיד כשהעירייה פונה אלינו אנחנו מגיעים, וכשאני פונה בבקשה לטיפול בדבר מה הם מטפלים. אני אישית מתקשר ישירות לראש העיר. אני אוהב לדבר עם מי שעומד בראש".

זו פריבילגיה שאין לכל תושב.

"נכון וזה דבר שאני מנסה לשנות, שלכל תושב יהיה כוח להשפיע. יש לנו את הכלי האדיר, פייסבוק, ואם הפוסט תופס תאוצה זה יטופל הרבה יותר מהר. היום הרשת מקשרת את כל בעלי העסקים, ראשי הערים ועוד, וכשזה דבר מספיק גדול וחשוב זה מקבל חשיפה וטיפול מיידי".

יש סיכוי שנראה אותך במועצה מתישהו?

"אם האנשים שאוהבים אותי יעלו את הנושא כנראה שאני אלך על זה, אבל בינתיים זה לא בתכנון. אבל אני לא פוסל שום דבר בחיים".

מצעד הסרטונים של סמיון:

הסרטון שאתה הכי אוהב?

"עדיין לא עשיתי, הוא בדרך. אני אוהב את כולם".

זה שהיה הכי קשה לעשות?

"לפעמים יש כאלו של 3 דק' ומצלמים אותם 3 שעות. יש את הסרטון של החבר שלא מוכן לקיץ, הוא 25 שניות ולקח לנו לצלם אותו 7 שעות, הזווית והשמש השתנו כל הזמן והיה קשה. עוד אחד זה לייב ל'נכה לא חצי בנאדם' בירושלים שעשיתי בחום 40 מעלות. ראיתי נכים שהיה להם מאוד קשה, אפילו הטלפון שלי הפסיק לעבוד מרוב שהיה לוהט. אני לרוב לא מתרגש והסתכלתי עליהם בחום הקופח כשהם מנסים לקבל יחס מהממשלה. זה היה אחד הקשים מבחינה נפשית".

הכי מוצלח מבחינת לייקים?

"אני האמת לא עוקב, זה לא משנה לי, זה לא עושה לי שום דבר. היה סרטון שדניס, מישל טרוני ואני העלנו יחד. אמרנו שהוא אדיוטי ואיזה בושות, ודווקא הוא תוך שלושה ימים עבר את המיליון צפיות, ככה שאי אפשר לדעת. לעתים אנחנו ממהרים לבקר את עצמנו".

פורסם על ידי