טיול לשבת: מערת התאומים

סוג של מגלשה | צילום פזי שחם

סוג של מגלשה | צילום פזי שחם

כשמזג האוויר מתעתע בנו, פעם חם מאוד ופעם קר מאוד, זה הזמן לבקר במקום המתאים לילדים ומבוגרים כאחד, וליהנות יחד מטיול כייפי.

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

אז איך מגיעים? נצא אל הכביש המהיר לירושלים, בו ניסע עד לצומת שער הגיא. משם פניה ימינה לכיוון צומת שמשון ולכיוון בית שמש. אחרי מסילת הברזל פניה שמאלה, לכיוון בית שמש. בכביש העוקף את העיר ועובר סמוך לאזור התעשייתי של בית שמש, ממשיכים בכביש עד למושב זנוח. מטרים ספורים אחרי הכניסה למושב זנוח, ישנה פנייה שמאלה בכביש, ושלט של רשות שמורות הטבע המכוון לדרך עפר הפונה שמאלה מהכביש. הדרך עוברת בין שדות ומסתיימת במגרש חנייה. עץ חרוב הבולט בשולי מגרש החנייה מציין את נקודת תחילת המסלול.

הטיול שלנו מורכב מהליכה וחזרה משם בליווי סימון שבילים צבע אדום, שני קווים לבנים בצדדים ואדום באמצע. בתחום השמורה נמצאת מערת התאומים, מערת נטיפים יפה שנחשבה עד לגילוי מערת הנטיפים כאחת היפות במערות ישראל. במערה יש מאות עטלפים ולכן יש להיזהר לא להחליק מהצואה הרבה. חשוב מאוד לזכור כי אוכלוסיית העטלפים נמצאת בסכנת הכחדה.

אורך המערה הינו כ-70 מטר וההליכה בה היא על גבי גשר מעץ. חשוב לציין כי אל המערה חייבים להגיע עם פנס. במעמקי המערה נובע מעיין שנתן למערה את שמה. עפ"י אגדה מקומית, אישה עקרה מהכפר הסמוך שתתה ממימיו וילדה תאומים. אגדה אחרת על המערה קשורה לזקיף הגדול שבמערה – "עמוד חמדאן", צעיר מקומי שכתנאי לנישואין היה צריך לעבור מבחן אומץ בדמות לילה שלם במערה, אך לא עמד במבחן, באימתו מהשדים שוכני המערה הוא הפך לעמוד אבן.

מערת התאומים | צילום: Yuvalr ויקיפדיה

מערת התאומים | צילום: Yuvalr ויקיפדיה

בשנת 2009 התגלה במעמקי המערה מטמון מטבעות מתקופת מרד בר-כוכבא, המעיד על השימוש באתר כמערת מפלט במהלך המרד (שנים 135-132 לספירה). בחפירות נוספות בשנים 2010-2011 התגלו סדקים במעמקי המערה ובהם 42 נרות חרס מהתקופה הרומית המאוחרת. סבורים כי נרות אלו הוטמנו במסגרת פולחן פגאני.

אלמנט נוסף שנחקר בשנים האחרונות הינו מחצבת בהט, הנמצאת בצמוד לשביל ההליכה באזור המעיין – אחת משתי מחצבות מסוג זה הידועות בישראל (השנייה נמצאת במערת עבוד בדרום השומרון). כמאה מטרים מזרחית למערה, נמצאת "המגלשה" – מפל משופע בערוץ נחל המערה, המאפשר גלישה על הישבן (בזהירות הנדרשת). אם הזמן יספיק, תוכלו לנסוע למערת הנטיפים שבסמוך (הכניסה אליה בתשלום).

ציוד נדרש:

2 ליטר מים לאדם

נעלי הליכה

כיסוי ראש

פנס

 

לשאלות ולייעוץ חינמי: 054-2233888 (איציק)

לטיולים נוספים בארץ ובעולם : www.tiyoolim.com

אפשר לשתף אותנו בחוויות באתר תחת הסימון "תגובות"

פורסם על ידי